Flertal skrotter "voldsomme" stilladsreklamer i København

Et flertal på i Københavns Borgerrepræsentation har stemt for et forslag om at begrænse mulighederne for at virksomheder kan opsætte store reklamer på stilladser.

Det skal være slut med store kommercielle stilladsreklamer i København, og det skal være slut med irrelevant lysstøj fra digitale reklamer, der generer naboerne.

Det har et flertal i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg besluttet mandag aften. 

Mette Annelie Rasmussen (RV) glæder sig over udvalgets beslutning.

- Vi stillede forslaget, fordi vi gerne vil indrette byen, så de her store og voldsomme bannerreklamer ikke fylder så meget i byrummet. Derudover er det vigtigt, at vi får nedbragt lysforureningen fra lysreklamer, der er generende for mange, siger Mette Annelie Rasmussen.

Hun fremhæver også, at man som københavner nu kan se på Københavnerkortet, hvor de store reklamer hænger og hvor længe. Borgere kan dermed ringe til forvaltningen, hvis der hænger reklamer, der ikke må være der.

Liberal Alliances Heidi Wang mener ikke, at de ny regler er klare nok.

- Vi stemte imod. For med denne her beslutning bliver det meget svært for reklamebranchen at forholde sig til reglerne. For hvem skal bestemme, om en reklame er grim og ikke lever op til de æstetiske retningslinjer? For os at se bliver det smagsdommeri, og reglerne er ikke tilstrækkeligt objektive, siger Heidi Wang til TV 2 Lorry.

Også De Konservative stemte imod, mens Dansk Folkeparti stemte blankt. 

Sværere at få tilladelse

Aftalen mandag aften betyder blandt andet, at det fremover skal være meget sværere at få tilladelse til at opsætte lysreklamer i byrummet, og at æstetik skal veje tungere end kommercielle hensyn - hvilket oftest er debatemnet, når der diskuteres store reklamer på stilladser i bybilledet.

Artiklen fortsætter efter billedet...

 
 
Foto: Christian Liliendahl / Ritzau Scanpix

- Vi skal gøre op med kommercialiseringen af københavnernes byrum, og derfor er det godt, at kravene til generende reklamer står til at blive skærpet, sagde tenik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen, (EL) før mødet mandag aften.

Forslaget til en den nye reklamepolitik er opstået på baggrund af ønske fra Socialdemokratiet og Radikale Venstre, og emnet blev senest drøftet i Teknik- og Miljøudvalget tilbage i december 2019.

Her præsenterede forvaltningen de forskellige muligheder for at ændre på de eksisterende retningslinjer, som politikerne altså i aften forventes at godkende.

Artiklen fortsætter efter billedet...

 
 
Foto: Københavns Kommune

Borgere har været generet af lysreklamer

På seneste møde drøftede politikerne - udover stilladsreklamer - også problematikken vedrørende generende lysreklamer, som var blevet aktualiseret på baggrund af en konkret sag om en lysreklame ved bygningen Trekanten ved Søerne, der ligger på addressen Rolighedsvej 2.

En sag, som vi her på TV 2 Lorry tidligere har omtalt, da lysreklamen generede naboerne på den modsatte side af søerne.

Reklamen ved Rolighedsvej lyser kraftigt op, og sådan har det tidligere set ud om aftenen fra den modsatte side af søerne.
Reklamen ved Rolighedsvej lyser kraftigt op, og sådan har det tidligere set ud om aftenen fra den modsatte side af søerne.
Foto: Jytte Hilden

Stilladsreklamer vil fremover, som følge af æstetiske hensyn, i udgangspunktet slet ikke blive tilladt.

Der vil dog være tilfælde, hvor et afslag ikke kan begrundes med æstetiske hensyn, og her vil der i stedet blive stillet krav til, at reklamen kun må fylde 50 procent af den såkaldte stilladsdug - med mindre, der gives en særlig tilladelse.

Den anden halvdel af stilladsdugen skal vise et billede af bygningen bag stilladset.

Teknik- og Miljøforvaltningen vil også monitorere udviklingen i antallet af stilladsreklamer i de enkelte bydele. Derudover vil de tilladte stilladsreklamer fremgå af et kort, som vil blive opdateret dagligt med angivelse af, hvor længe reklamen må hænge der.

En god mellemvej

Mette Annelie Rasmussen, forslaget vil jo komme til at betyde færre reklameindtægter ved stilladsarbejde. Kan det ikke også i sidste ende betyde højere priser for dem, der skal have udført byggeri i København?
 
- Det er klart, det vil medføre et indtægtstab for dem, der har stilladserne og har fået en indtægt ved at sætte reklamer op. Der har vi været nødt til at afveje, at vi skal have stilladser til det, vi skal have bygget, og der kan være en vis form for reklame på. Men vi har også et større hensyn til byens indtryk. Vi synes, det er en god mellemvej, vi har fundet, siger Mette Annelie Rasmussen.

Hvis det er så god en idé, hvorfor så ikke bakke op om Alternativets forslag om yderligere reduktion til 25 procent?
 
- Fra Radikale Venstres side side har vi det sådan, at det er fint, vi høster os nogle erfaringer med de nye regler først, og så kan det da godt være, vi senere skal kigge på, om de skal være mere restriktive.

Reklamepolitikken har været drøftet længe

Det forventes ikke, at en godkendelse af en ny reklamepolitik vil have nogle økonomiske omkostninger for kommunen - udover, at det vil medføre øgede administrative omkostninger til partshøring, behandling af indsigelser og evt. klagesagsbehandling, som vurderes at kunne afholdes inden for forvaltningens nuværende økonomiske ramme.

Aftalen om den nye reklamepolitik kommer i kølvandet på politiske drøftelser om en ordning til at retouchere reklamer i bybilledet.

Ordningen blev dog droppet igen sidste efterår, da det ikke var muligt at finde en løsning.

Med den nye og mere restriktive reklamepolitik vil Teknik- og Miljøforvaltningen mere systematisk kunne gøre brug af mulighederne i byggeloven. 

Det betyder, at dynamiske lysreklamer kun kan opsættes i de områder, der er omfattet af nyere lokalplaner, hvis der dispenseres fra lokalplanen, og at byggeloven samtidig giver mulighed for at regulere udformningen af store skilte, der eksempelvis placeres på tage i områder, der har en særlig arkitektonisk eller æstetisk karakter.

De nye regler forventes at træde i kraft inden sommeren - indtil da er det de mindre strenge regler, der gælder.

Københavns Kommune opgav i efteråret planerne om en mærkning af retoucherede reklamer. Det vides ikke, om reklamen på billedet er retoucheret.
Københavns Kommune opgav i efteråret planerne om en mærkning af retoucherede reklamer. Det vides ikke, om reklamen på billedet er retoucheret.
Foto: Henry Michaelsen - TV 2 Lorry

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik