Diskotek idømt stor bøde for alkoholreklamer til helt unge

Retten i Helsingør har idømt diskoteket Retro en bøde på 75.000 kroner for at have omtalt alkohol i reklamer rettet mod unge på Facebook.

Diskoteket Retro i Helsingør har fået en bøde for at have omtalt alkohol i 21 opslag på Facebook, der også var rettet mod personer under 18 år.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden, som i sin tid anmeldte diskoteket til politiet, i en pressemeddelelse.

I de 21 opslag, som Retro havde lagt på Facebook om sine arrangementer, var der billeder eller omtale af alkohol.

I et af opslagene havde arrangementet overskriften ”NEW YEARS COUNTDOWN // BANANEN // 16+” og indeholdt blandt andet teksten ”Hjælp os med at tømme julebryggen / 10 stk. 100,”.

I alle opslagene stod ”16+”. Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at opslagene også var målrettet 16-17-årige. Dermed var opslagene ulovlige, fordi de omtalte alkohol i markedsføring.

"Dom sender klart signal"

- Det er forbudt at omtale alkohol i reklamer til unge under 18 år. Dommen sender et klart signal om, at det ikke er lovligt at bruge udtrykket 16+ i reklamer, hvor der er omtale af alkohol, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen.

- Vi vil fortsat politianmelde virksomheder, der overtræder forbuddet mod at bruge alkohol i reklamer rettet mod unge under 18 år, tilføjer hun.

Diskotek Retro ligger i Bjergegade i Helsingør Centrum.
Diskotek Retro ligger i Bjergegade i Helsingør Centrum.
Foto: Google maps - Street View

Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på diskotekets markedsføring efter en klage fra Alkohol og Samfund og politianmeldte i juni 2019 diskoteket for at overtræde markedsføringsloven.

Retten afsagde dommen onsdag mod selskabet Sp Aps, som driver Retro.

I sin dom har Retten i Helsingør lagt til grund, at opslagene – der alle indeholdt teksten ”16+” - vedrørte events, der havde fundet sted på fredage, hvor diskoteket har en aldersgrænse på 16 år mod 18 år om lørdagen.

Retten har ifølge Forbrugerombudsmanden fastslået, at alle opslag indeholdt oplysning om ”en eller anden form for alkohol i kombination med en eller anden form for tekst eller billede, der relaterer sig til "fest" og "gang i den".

Bødestørrelse afspejler grovheden

Retten har desuden udtalt, at opslagene efter det oplyste var postet på selskabets hjemmeside og på selskabets Facebook side, hvorfor opslagene automatisk tilgik de personer, der blandt andet var venner med selskabet på Facebook, samt at opslagene blev delt af modtagerne.

Retten i Helsingør har fastsat bøden ud fra karakteren og grovheden af overtrædelserne af forbuddet mod at reklamere for alkohol til børn og unge.

Retten har endvidere lagt vægt på den muligt tilsigtede økonomiske gevinst ved overtrædelserne og det relativt beskedne antal børn og unge, der må antages at have modtaget opslagene på Facebook.

Dommen kan ankes inden for 14 dage.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik