SAS og piloter lander ny aftale - nu mangler de sidste underskrifter

SAS og piloterne er blevet enige om en ny overenskomst efter 14 dages strejke.

Opdatering: Natten til tirsdag har SAS og SAS-piloternes fagforeninger indgået en aftale om overenskomst. Læs mere her.

SAS og selskabets piloter har landet en aftale om en ny overenskomst, erfarer TV 2 og DR.

Det bekræfter bestyrelsesformand for SAS Carsten Dilling overfor Dagens Industri.

- Vi har en aftale, nu skal vi have de sidste underskrifter på plads, siger han.

Det samme bekræfter Dansk Metal over for TV 2, som piloterne i Dansk Pilotforening er organiseret under.

Til Ritzau siger fagforeningen, som de danske piloter hører under, at en aftale er på plads, men den er stadig ved at blive underskrevet.

- Det betyder altså at en strejke, der i dag gik ind i sin tredje uge, er ved at være slut. SAS-flyene kan komme på vingerne igen, siger TV 2s reporter Jens Ehlers, som har fulgt forhandlingerne i Stockholm tæt.

SAS spår dog tvivl om det i en pressemeddelelse udsendt 21.29.

- Med henvisning til spekulationer i medier vil SAS gerne tydeliggøre, at ingen aftale er underskrevet. Mæglingsprocessen fortsætter, lyder det i pressemeddelelsen.

DR erfarer, at piloterne allerede kan genoptage arbejdet tirsdag, når en ny overenskomst mellem luftfartsselskabet og piloterne ifølge mediet er underskrevet.

Det kan dog tage flere dage, før SAS er tilbage på fuld kapacitet.

Aftalen løber frem til september 2027, erfarer DR videre. Den giver piloterne en øvre arbejdstid på 60 timer om ugen.

Desuden bliver fyrede piloter under coronakrisen genansat.

Siden 4. juli har omkring 900 piloter fra Danmark, Norge og Sverige strejket. I den periode er omkring halvdelen af SAS' daglige afgange blevet aflyst.

Den foreløbige regning for SAS kan gøres op til over 600 millioner kroner.

En del af baggrunden for konflikten mellem SAS og piloterne er, at SAS under coronapandemien måtte opsige omkring halvdelen af piloterne. Der var dog en aftale om genansættelse, når der igen blev brug for dem.

Piloterne blev dog siden ikke genansat på samme vilkår, men på overenskomster med andre vilkår i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect.

- Stridens kerne har simpelthen været, hvor meget man kunne barbere ned. Hvor billigt det skule være at være SAS-pilot i et SAS, som er i krise, men også i gigantisk konkurrence med lavprisselskaberne, siger Jens Ehlers.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik