Er dit fly aflyst? Her er dine rettigheder

Fra og med mandag er 1000 SAS-piloter udtaget til at gå i strejke. Som forbruger har du dog en række rettigheder - se hvilke her.

Er du en af de uheldige, der nu kan se sommerferieplanerne smuldre, så kan det være godt at kende sine rettigheder.

For hvad er dine rettigheder og muligheder, når nu du ikke kan komme afsted på den ferie, som du havde gået og glædet dig til?

TV 2 Lorry har spurgt Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk, og svaret er ikke så ligetil.

- Det første, man skal gøre, er at spørge flyselskabet, hvad de kan tilbyde i stedet for, og hvis det ikke er acceptabelt, så har man krav på at få penge tilbage, og man har også krav på at få kompensation, siger Vagn Jelsøe.

Flyet er forsinket – det har du ret til

Bliver dit fly forsinket, kan du efter reglerne om flypassagerers rettigheder have krav på både forplejning og hotelophold. Det afhænger af, hvor stor flyforsinkelsen er.

For at du kan kræve din ret, skal du have været til stede ved check-in i rette tid.

Reglen gælder for forsinkelser af en vis varighed afhængig af rejsens længde:

  • Flyvninger på 1.500 km og derunder: Mindst to timers forsinkelse.

  • Flyvninger inden for EU på mere end 1.500 km og andre flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km: Mindst tre timers forsinkelse.

  • Alle andre flyvninger: Mindst fire timers forsinkelse.

Er dit fly forsinket, har du krav på:

  • Måltider, der står i rimeligt forhold til ventetiden, og to gratis telefonopkald eller e-mails.

  • Hotelophold, hvis du må overnatte, og transport til og fra lufthavn.

  • Er flyet mere end fem timer forsinket, kan du aflyse turen og få pengene igen.

    Reglerne gælder for alle flyafgange fra et EU-land. De gælder også for flyafgange fra et land uden for EU, hvis bestemmelseslandet er et EU-land, og luftfartsselskabet er et EU-selskab.

    Kilde: Forbrug.dk

Størrelsen af kompensation afhænger af, hvor langt man skulle have fløjet.

Hvis det er de korte distancer internt i Europa, så er det 250 euro (lidt under 2000 kroner). Hvis det er mellemdistance til for eksempel Marokko eller Island, er det 400 euro (3000 kroner), og taler vi langdistance til USA eller Fjernøsten, så er det oppe på 600 euro (4500 kroner).

- Det er takster, som er fastsat i EU, og det er regler, som flyselskaberne skal rette sig efter. Det er dog ikke noget, de udbetaler af sig selv, så man skal som forbruger selv kræve det. Hvis man skulle have fløjet med SAS, går man ind på deres hjemmeside og finder den rette formular, siger Vagn Jelsøe.

Hvor lang tid går der så, før man pengene ind på kontoen?

- Ifølge EU’s regler skal de betale inden syv dage, men jeg ville ikke blive overrasket, hvis de ikke overholder det. Men det er reglerne, og hvis man har krævet kompensation, og ikke hører fra dem, eller de nægter at betale kompensation, så kan man klage gratis til Trafikstyrelsen på deres hjemmeside, siger Vagn Jelsøe.

Flyet er aflyst – det har du ret til

Bliver dit fly aflyst, har du altid krav på:

  • Omlægning af rejsen eller billetprisen retur – efter eget valg.

Du kan desuden have krav på:

  • At få dækket et hotelophold (hvis du er så uheldig først at komme af sted dagen efter), måltider, to telefonopkald eller e-mails og transport mellem hotel og lufthavn.

  • Økonomisk kompensation ved flyaflysning

Afhængig af, hvor tæt på afrejsedagen du modtager besked om flyaflysningen, kan du også have krav på økonomisk kompensation. Det er en forudsætning, at aflysningen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder, fx uvejr eller arbejdsnedlæggelse.

  • Du kan få en økonomisk kompensation på mellem 250 og 600 €. Hvis flyselskabet tilbyder dig en alternativ afgang med en lignende tidsplan, kan erstatningen dog blive reduceret med 50 procent

  • Det er flyselskabet, der skal bevise, at de har givet dig besked om flyaflysningen, og hvornår det er sket.

Reglerne gælder for alle flyafgange fra et EU-land. De gælder også for flyafgange fra et land uden for EU, hvis bestemmelseslandet er et EU-land, og luftfartsselskabet er et EU-selskab.

Kilde: Forbrug.dk

Flymekanikere kan stikke kæp i hjulet

Normalt behøver flyselskaberne ikke at betale kompensation til kunderne, når der er tale om usædvanlige omstændigheder, for eksempel uvejr eller arbejdsnedlæggelse.

I forhold til den mulige strejke har SAS dog tidligere udtalt, at de er indstillede på at betale kompensation, men ifølge Vagn Jesøe bør man som forbruger være opmærksom på, at der kan være undtagelsestilfælde.

SAS har nemlig sideløbende med forhandlingerne oprettet to bemandingsbureauer, der skaffer personale til to datterselskaber SAS Connect og SAS Link, der har indgået aftale om billigere overenskomster.

Flystrejke på rejsen - det har du ret til

Der kan af og til opstå strejker blandt lufthavns- og flypersonalet. Se, hvad du har ret til, hvis dit fly bliver forsinket eller måske helt bliver aflyst.

Når der opstår et problem i forbindelse med din rejse, skal du med det samme kontakte den, du har købt billetten af. Det kan være et flyselskab eller et rejsebureau. I kan i fællesskab forsøge at løse problemet.

Ved flystrejke har du som udgangspunkt ret til at komme afsted med en anden eller senere flyafgang – evt. med et andet flyselskab, eller en anden transportform. Er det ikke muligt, har du ret til at få pengene tilbage for flybilletten.

Er flyafgangen kun forsinket, har du ikke automatisk ret til at få pengene for billetten helt eller delvist tilbage alene som følge af forsinkelsen. Om du kan få pengene tilbage afhænger blandt andet af, om forsinkelsen er væsentlig.

Er flyforsinkelsen væsentlig?

Det er ikke enhver forsinkelse, der giver dig ret til at få pengene for en flybillet helt eller delvist tilbage. Det beror altid på en helt konkret vurdering af den enkelte forsinkelse.

Fx afhænger det af:

  • Længden på rejsen – en uge eller færre dage

  • Rejsetiden – skal du flyve en time eller 12 timer

  • Længden på forsinkelsen – kort: 2 timer eller lang

    Generelt kan man sige, at jo kortere rejse og jo kortere tid du skal være væk, jo kortere forsinkelse skal der til, før du har ret til at få nogle eller alle pengene for rejsen tilbage.

    Strejke: Flyet bliver aflyst

    Bliver dit fly helt aflyst som følge af strejken, har du ret til enten at blive ombooket til en anden afgang, en anden transportform eller få pengene for billetten tilbage - afhængig af omstændighederne. Du skal kontakte den, du har købt billetten af, fx flyselskabet eller rejsebureauet.

    Regler: Erstatning ved flystrejke

    Du kan efter omstændighederne have ret til at få erstatning for rimelige og nødvendige omkostninger, du har haft som følge af forsinkelsen. Det kan fx være overnatning på hotel eller lignende.

    Indgår du fx en aftale om leje af et hotelværelse, mens du venter på din afrejse, skal du kontakte den, du har købt billetten af, fx flyselskabet. Det gælder både inden og efter, du har indgået aftalen. På den måde sikrer du dig bedst muligt i forhold til, hvis du senere ønsker erstatning.

    Har du booket et hotel på destinationen, kan du have krav på erstatning for de dage, flystrejken har forsinket din ankomst.

    Hvis du ikke kan komme hjem fra rejsen på grund af strejken

    Er du ude på rejsen, og bliver hjemturen forsinket eller aflyst på grund af flystrejke, skal flyselskabet sørge for mad og overnatning til de rejsende, indtil rejsen kan genoptages. Det kan fx være mad og overnatning. Er der udgifter til en anden transportform eller til transport til en anden lufthavn, vil det normalt være en udgift, flyselskabet eller rejsebureauet skal betale.

Flyver man med SAS Connect eller SAS Link – det står på ens billet - så er man ikke omfattet af pilotstrejken. Men så kan der til gengæld opstå et nyt problem, hvis flymekanikerne altså vælger at gå i sympatistrejke.

Sker det, så kan forbrugerne komme i klemme, for hvis flymekanikere ikke er ansat af de pågældende selskaber, så vil SAS formentlig ikke skulle betale kompensation til kunderne.

Har du fået direkte besked?

Er du i tvivl om, dit fly er aflyst eller ej, så er der kun én informationskilde, man skal regne med. Og det er direkte kommunikation fra flyselskabet selv.

- Man gør klogt i at tjekke sin mail og sms’er, for her kan der komme vigtig information fra flyselskabet, hvis flyet for eksempel skulle være blevet aflyst. Har man ikke fået besked, så er det vigtigt, at man møder op ved gaten til aftalt tid, for hvis man ikke gør det, så mister man alle sine rettigheder, siger Vagn Jelsøe.

Aflyser rejsearrangøren flyrejsen?

Har du købt din flybillet hos en rejsearrangør, har du også nogle rettigheder i forhold til rejsearrangøren. Bliver flyet aflyst, skal du derfor både rette skriftlig henvendelse til flyselskabet og til rejsearrangøren, fx per mail.

Når du kontakter rejsearrangøren, kan du kræve, at de leverer en tilsvarende rejse. Gør opmærksom på, at du forventer at få et svar inden for rimelig tid, og at du kan være nødt til at handle på egen hånd og holde dem erstatningsansvarlige for eventuelle økonomisk tab fx hvis du har købt nye flybilletter.

Hvis rejsearrangøren ikke svarer på din henvendelse eller ikke kan levere en flyrejse med et andet flyselskab til din destination, kan du selv købe en anden flyrejse. Du kan derefter som udgangspunkt kræve, at rejsearrangøren refunderer alle dine udgifter – også de udgifter, du har til eventuelle mistede forudbetalte overnatninger, hvis rejsearrangøren har været bekendt med dine forudbetalte overnatninger.

Vær opmærksom på, at du har en tabsbegrænsningspligt, når du foretager et dækningskøb. Det betyder, at du har pligt til at finde den billigste rejse. Du kan eventuelt dokumentere, at du har valgt den billigste rejse ved at gemme kopier af de søgeresultater, du finder på nettet.

Finder du ikke en løsning med rejsearrangøren, kan du enten klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager, hvis der er tale om en dansk rejsearrangør, eller til Forbruger Europa, hvis der er tale om en rejsearrangør inden for EU.

Har du købt en pakkerejse hos en dansk arrangør, kan du klage til Pakkerejse-Ankenævnet.

Kilde: Forbrug.dk

Hvis man kommer langvejs fra – for eksempel har taget turen fra Jylland til Københavns Lufthavn i Kastrup og møder frem til et aflyst fly, men bliver tilbudt en flyafgang dagen efter, så skal flyselskabet betale kost og logi. Og det er det samme, hvis du strander i udlandet og ikke kan komme hjem, så skal de også stå for omkostninger til kost og logi, mens man venter på at blive bragt hjem.

- Det indtryk, vi har, det er, at den samlede europæiske flyindustri er kriseramt, og det vi ser, er et unormalt stort antal forsinkelser og aflysninger. Og SAS er jo heller ikke det eneste selskab, der har modtaget strejkevarsler. Det gælder for en række andre større europæiske selskaber.

Udover SAS har også ni andre luftfartsselskaber haft aflyste fly. Heriblandt Ryanair, som måtte aflyse flyvninger på grund af strejkende kabinepersonale.

Kan blive en kaotisk måned

- Det betyder, at muligheden for at skaffe alternativ befordring, ikke er så gode, som plejer at være normalt. Og man må i det hele taget være forberedt på, at det kan blive kaotisk i den kommende måneds tid, hvis man skal ud at flyve, siger Vagn Jelsøe.

Han påpeger desuden, at selskaberne i flittigere grad giver deres kunder mulighed for at ændre billetterne.

- I forhold til SAS, så har jeg selv oplevet, at jeg er blevet tilbudt en ombookning af min billet. I mit tilfælde kunne jeg ikke gøre brug af det, men det kan være et tilbud, som andre måske gerne vil acceptere, og i det hele taget kan der være større fleksibilitet, på trods af at man måske har købt den billigste billet, hvor man normalt ikke har mulighed for at ombooke, siger Vagn Jelsøe.

Hvis det ombookede fly bliver aflyst eller forsinket

Trafikstyrelsen har ændret praksis, så det fra 1. januar 2020 er muligt at søge kompensation, hvis det fly, du er blevet ombooket til, bliver forsinket eller aflyst.

Det er en forudsætning, at ombookningen skyldes, at dit oprindelige fly var aflyst, eller at du blev afvist ved boarding. Hidtil har det ikke været muligt at få kompensation for begge hændelser.

Kilde Forbrug.dk


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik