Strejken kan blive enden på SAS, vurderer brandingekspert

Selv hvis piloterne og SAS finder hinanden ved forhandlingsbordet, så kan konflikten få alvorlige konsekvenser for selskabet på sigt.

De seneste 14 dage har piloterne i SAS strejket. Det har ikke kun betydet et hav af aflysninger og tab af millioner hver eneste dag, det har også resulteret i et alvorligt knæk i tilliden til det tidligere hæderkronede flyselskab.

Og den nuværende strejke sammenholdt med de øvrige strejker de seneste år kan i værste tilfælde ende med, at hele Skandinaviens flyselskab må dreje nøglen om. Det siger brandingekspert Jacob Holst Mouritzen.

- Det vigtigste, når man booker en rejse, er, at flyet afgår til tiden, og at man får en ordentlig behandling. Er man i tvivl, så vil man vælge en anden udbyder, siger han til TV 2.

Samtidig vurderer han, at en lang række danskere, som måske tidligere ville have valgt at flyve med SAS, i stedet vil benytte sig af et andet flyselskab.

- Du kan have et nok så godt brand, men det nytter ikke noget, hvis ikke man kan levere på sine kerneydelser, og så kan det sagtens ende med, at de må dreje nøglen om, siger Jacob Holst Mouritzen.

Det skandinaviske nationalklenodie

SAS har eksisteret siden 1946, og har slået sig op på at være hele Skandinaviens flyselskab.

Men firmaet har også i lang tid haft et renommé for at være dyrere uden at levere nogen ekstra værdi. Det forklarer Jacob Holst Mouritzen.

- Det har været afgørende for dem, at de nærmest har været et nationalklenodie. Det var noget, de kunne slå på, når de ville have kunder til at betale en ellers irrationel pris for produktet, siger brandingeksperten.

Indhentet og overhalet

Tidligere var der en følelse af, at SAS var et selskab, som man kunne regne med. SAS havde styr på tingene, fløj til tiden, og hvis bagagen forsvandt, så var kunderne sikre på, at de ville få hjælp og ordentlig service.

Det har ifølge Jacob Holst Mouritzen ændret sig, og konkurrenterne kan nu det samme.

- Lavprisselskaberne er kommet efter dem, og selvom kunder giver udtryk for, at socialt ansvar og gode arbejdsvilkår betyder noget, så betyder prisen mere, og Ryanair er med længder blevet det største europæiske selskab, siger han.

I en Megafon-undersøgelse foretaget for TV 2 14. juli svarer 39 procent, at de er helt enige eller overvejende enige i, at det er vigtigt, SAS bevares, mens 32 procent svarer, at de er overvejende uenige eller helt uenige i, at selskabet skal bevares. Og selvom der fortsat er mange, der bakker op, så er tallene meget klare, hvis man spørger Jacob Holst Mouritzen.

- For år tilbage ville opbakningen have været meget, meget større, og hvis de lavede en ny undersøgelse i denne uge, så ville vi nok allerede se et forværret billede for SAS. Det er en enorm kommunikationsmæssig udfordring, de står overfor, hvis de skal have genoprettet tilliden – ikke mindst til aktionærerne og den danske stat, siger han.

Pengene fosser ud

Allerede før pilotstrejken gik SAS i gang med en større spareplan, der skal redde selskabet fra en truende konkurs. Og de seneste to uger har langt fra hjulpet på den situation, hvor det anslås, at selskabet har tabt omkring 1,3 milliarder danske kroner.

Det siger aktieanalysechef og luftfartsanalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.

- Det er altafgørende for dem, at de får kreditorerne til at slå en streg over noget af gælden, men samtidigt skal de ud og hente ekstra penge, hvis de skal holde flyene på vingerne, siger han til TV 2.

Hvor det ved tidligere strejker primært gik udover de erhvervsrejsende, som ikke har mange alternativer til SAS, så kan det få alvorlige konsekvenser for selskabet, at det denne gang har ramt de fritidsrejsende.

- Det er forbrugere, som har fået en forfærdelig oplevelse i forbindelse med deres ferie, og som har let ved at bestille hos andre og måske billigere selskaber, siger Jacob Pedersen.

SAS
Foto: TV 2

Og netop de kunder bliver meget svære at få tilbage, selv når konflikten er overstået, og driften er tilbage til normal.

- De står med et enormt tillidsproblem. Der vil være kunder, som med tiden kan vende tilbage, men der vil også være mange, som har haft så dårlige oplevelser, at det enten ikke kommer til at ske, eller at der i hvert fald vil gå meget lang tid, siger luftfartsanalytikeren.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik