Løbehjulsfirmaer retter ind efter kritik – nu er det slut med at parkere i Indre By

Fra fredag 2. oktober vil det ikke længere være muligt at parkere elløbehjul i indre København. Sådan lyder et af flere tiltag fra de tre største elløbehjulsfirmaer i Danmark.

Det er slut med dette syn i det indre København. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Der bliver nu strammet op på parkeringen af elløbehjulene i København.

Fra fredag 2. oktober vil det ikke længere være muligt at parkere et elløbehjul fra firmaerne i Middelalderbyen i København.

Sådan lyder det i en fælles pressemeddelelse fra de tre største elløbehjulsfirmaer i Danmark, Lime, Tier og Voi, som i stedet vil lade regningen løbe videre, hvis man alligevel parkerer løbehjulet i Indre By.

Firmaerne forsøger nu at imødekomme kritikken af det parkeringskaos, som har fået københavnske politikere på krigsstien, og foreslår decideret forbud af det populære, men omdiskuterede køretøj.

Vi har ikke gjort vores arbejde godt nok, og vi har begået store fejl i København

Kristian Agerbo, udviklingsdirektør i Voi

Fremover vil der desuden været begrænset parkering af løbehjul på Vesterbro, Nørrebro, Østerbro, Christianshavn og Amager, hvor man vil skulle parkere i virtuelle parkeringszoner.

Læs også Quiz: Har du styr på reglerne for el-løbehjul?

Firmaerne foreslår også at finansiere særlige parkeringsstativer i de førnævnte bydele, hvis Københavns Kommune vil udpege områderne.

Vil indsætte parkeringspatrulje

Elløbehjulsfirmaerne vil ligeledes indsætte en såkaldt parkeringspatrulje i København, der skal rejse væltede løbehjul og stille dem pænt, hvis de for eksempel blokerer fortovet.

Læs også Beslutning om løbehjulsforbud udskudt 14 dage

Tiltagene kommer efter længere tids massiv kritik af, hvordan elløbehjul er blevet smidt steder, hvor de har blokeret fortov og generet fodgængere. 

Men det slutter nu, siger repræsentanterne fra Voi, Tier og Lime.

- Vi har ikke gjort vores arbejde godt nok, og vi har begået store fejl i København. Dem forsøger vi nu at rette op på. Jeg håber, at det vil blive positivt modtaget, at vores løbehjul ikke længere vil stå i Middelalderbyen, ligesom vi strammer markant op på parkeringen i brokvartererne for at løse parkeringsproblemerne. Det burde vi have gjort for længe siden, siger Kristian Agerbo, der er udviklingsdirektør i Voi, i pressemeddelelsen.

Vil være et supplement til offentlig transport

Han får opbakning af Benjamin Bell, der er Tiers nordeuropæiske head of public policy. Han håber, at virksomhedernes nye tilgang vil forbedre sikkerheden og orden i byen, vil betyde, at politikerne ser mere positivt på tilstedeværelsen af løbehjul i København.

Læs også Lovkrav om at bære hjelm på elløbehjul kan være på vej

- Vi ønsker at blive betragtet som et supplement til offentlig transport og cykling, ikke som konkurrence. Mikromobilitet har potentialet til at gøre København til en virkelig bæredygtig, innovativ og inkluderende by. Men først skal vi sikre, at tjenesten leveres sikkert og ansvarligt - det er det, dette pilotprojekt handler om, siger han i pressemeddelelsen.

Alan Clark fra Lime påpeger, at løbehjulene særligt under coronanedlukningen har været efterspurgte. 

- Regeringen har flere gange opfordret til, at man undgår offentlig transport i myldretiden, og her har vores løbehjul jo netop været et godt alternativ, der har gjort, at folk stadig kunne komme på arbejde uden at stå i et overfyldt S-tog, siger Alan Clark fra Lime i pressemeddelelsen.

Læs også Lovkrav om hjelm på elløbehjul er ’for tidligt’ og uansvarligt i coronatid, mener udlejere

Elløbehjulsfirmaerne håber, at de gennem de nye tiltag kan komme i yderligere dialog med Københavns Kommune om løsninger fremfor forbud.

Ninna Hedeager Olsen (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, er glad for, at selskaberne nu selv tager initiativ.

- Det er rart at se, at branchen er klar til at tage et ansvar. Hvis vi skal have elløbehjul i København, ser jeg frem til, at selskaberne selv vil sørge for at rydde op, og at løbehjulene ikke ligger og flyder på fortovet, siger Ninna Hedeager Olsen til TV 2 Lorry.

I forhold til de virtuelle parkeringszoner, mener Ninna Hedeager Olsen, at det er vigtigt, at de bliver placeret de rigtige steder.

- Hvis der, i borgerrepræsentationen, er et flertal for, at der skal være parkering af elløbehjul på offentlige arealer i form af virtuelle parkeringszoner, så vil jeg hellere nedlægge parkeringspladser end at bruge fortovet på det. Der er i forvejen kamp om plads i byen, og på fortovene er der mange andre vigtige ting at have plads til som for eksempel barnevogne, og folk der sidder i kørestol, siger Ninna Hedeager Olsen.

01:30

Fra fredag 2. oktober vil det ikke længere være muligt at parkere elløbehjul i indre København. Sådan lyder et af flere tiltag fra de tre største elløbehjulsfirmaer i Danmark.

Luk video


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik