Lovkrav om at bære hjelm på elløbehjul kan være på vej

Skadesstatistikken for brugere af elektriske løbehjul bekymrer transportminister Benny Engelbrecht (S), som nu vil gøre hjelm lovpligtig.

I fremtiden kan det blive lovpligtigt at bære hjelm, når man færdes på et elektrisk løbehjul i det offentlige rum.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har bedt Færdselsstyrelsen om at sende nye regler med krav om hjelmpligt på elektriske løbehjul i offentlig høring.

Konkret er der tale om at lave en ændring i bekendtgørelserne om små motoriserede køretøjer. Det vil betyde, at der vil blive hjelmpligt på elektrisk løbehjul, selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards.

- Der er desværre fortsat alt for mange, der kommer galt af sted på elektrisk løbehjul, siger Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.

- Derfor ser jeg gerne, at det fremover skal være lovpligtigt at bære hjelm i forbindelse med kørslen, siger han.

Hjelmpligten skal også gælde for udlejningsløbehjul.

De nuværende regler for elløbehjul

  • Føreren skal være fyldt 15 år (Nogle udlejningsfirmaer kræver 18 år).
  • Føreren skal følge cykelreglerne og derfor køre på cykelstien, hvis der er cykelsti og følge cyklistsignaler og -skiltning..
  • Føreren må ikke køre på fortovet, på gangstier eller i fodgængerfelter.
  • Føreren skal give tegn ved sving og stop.
  • Der må kun være én person på løbehjulet.
  • Føreren skal køre med lys på hele døgnet.
  • Promillegrænsen er 0,5 og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.
  • Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel.
  • Elektriske løbehjul må højst kunne køre 20 kilometer i timen med motorkraft alene. Løbehjul, der kan køre hurtigere, er ikke tilladt i trafikken.
  • Der skal være en hvid eller gul lygte foran og en rød lygte bagpå. Lyset skal være tydeligt synligt på mindst 300 meters afstand.
  • Løbehjulet skal være forsynet med en rød refleks bagpå, en hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side.
  • Der må ikke være noget sæde på løbehjulet
  • Løbehjulet skal være CE-godkendt. Det må højst veje 25 kilo, være 2 meter langt og 70 centimeter bredt.

 

Kilde: Færdselsstyrelsen

Syv gange så høj risiko for ulykke sammenlignet med cykel

Allerede i februar luftede Benny Engelbrecht idéen om at indføre hjelmpligt.

Det skete, efter at foreløbige tal i Transport- og Boligministeriets evaluering af forsøgsordningen pegede på, at risikoen for ulykker er syv gange så høj på elløbehjul som på en cykel.

Forsøgsordningerne er siden blevet evalueret. Tendensen er den samme.

En undersøgelse fra Region Hovedstaden viste i starten af året, at næsten 300 personer i hovedstadsområdet i løbet af 2019 kom til skade i ulykker med elløbehjul.

Af dem var mange soloulykker, hvor føreren ikke brugte hjelm, og i en del tilfælde har der været tale om voldsomme skader som kraniebrud. Mere end en tredjedel af dem, der kom til skade på elløbehjul, var berusede eller på stoffer, viste undersøgelsen.

Transportministeren er også bekymret over, at de elektriske transportmidler bliver brugt på tidspunkter, hvor det er uhensigtsmæssigt.

- Der er efterhånden mange udlejningsløbehjul i trafikbilledet, og desværre ser vi, at de ofte bliver brugt til transport i nattelivet, hvor der også ofte er alkohol involveret.

- Et hjelmkrav vil i den forbindelse forhåbentlig medvirke til, at der kommer ekstra fokus på sikkerheden, siger Benny Engelbrecht.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik