Letbane giver kommuner blod på tanden

Den kommende letbane giver de omkringliggende kommuner mulighed for at udnytte pladserne ved stationerne, så det lokale byliv kan blive styrket.

Første spadestik til Hovedstadens Letbane blev taget i juni i år. Foto: Hovedstadens Letbane

Den kommende letbane, der skal køre mellem Lundtofte og Ishøj, skal ikke kun fremme den kollektive trafik i hovedstadsområdet.

Den har givet de omkringliggende kommuner blod på tanden til udvikle på deres byer, der ligger langs de 29 stationer, letbanen stopper ved.

Det skriver Hovedstadens Letbane i en pressemeddelelse.

Læs også Nu er det en realitet: Hovedstadens Letbane skal bygges

Professor i byplanlægning på Københavns Universitet, Gertrud Jørgensen, påpeger, at kommunerne får mulighed for at udnytte pladserne omkring de kommende stationer på en ny måde.

Her kan der etableres flere bygninger og en bedre anvendelse af området, så der skabes et nyt sammenhængende bymiljø.

- Flere undersøgelser viser, at nærhed til stationer har stor betydning for, hvor virksomheder, særligt inden for service og kontor, lokaliserer sig. Letbanen vil således være med til at understøtte bydannelse i de enkelte kommuner, udtaler Gertrud Jørgensen.

Artiklen fortsætter under billedet

Letbanen strækker sig over 29 stationer og kører igennem ni kommuner.

Flere byer vil lave om

Borgmester i Glostrup Kommune, John Engelhardt fra Venstre, ser store muligheder for byudvikling nær Glostrup.

- Glostrup er i dag et væsentligt trafikalt knudepunkt på Vestegnen, og vi forventer, at denne position vil blive yderligere styrket med den kommende letbane. Det giver nogle helt oplagte muligheder for at få en endnu mere attraktiv by, som vi selvfølgelig vil arbejde for. Derfor har vi også besluttet at sætte særlig fokus på udvikling af Glostrup Bymidte med såvel nye boliger som erhverv, fortæller borgmesteren.

Læs også Lærlinge skal bygge letbane i hovedstadsområdet

Han ønsker blandt andet at lave banegårdspladsen ved Glostrup Station om med nye boliger, nye vejforløb og parkstrøg.

Også i Herlev giver den kommende letbane anledning til at bygge.

Her vil man blandt andet udvide Herlev Bymidte med 27.000 kvadratmeter. Det samme gør sig gældende i Rødovre, hvor man vil bygge flere boliger og et større erhvervsområde i Islev.

Vigtig at byudvikle

Ifølge Gertrud Jørgensen er det vigtigt, at kommunerne bag letbaneprojektet kombinerer etableringen af letbanen med andre initiativer og har en klar plan for, hvad letbanen skal bruges til rent byudviklingsmæssigt.

Læs også Hovedstadens Letbane øger sikkerheden for de ansatte

- Byudvikling er en lang proces, og investeringer tilbagebetales ikke bare i form af billetindtægter, men i høj grad gennem bedre lokalt bymiljø og en mere balanceret regional byudvikling. Det er således essentielt for succesen, at de stationsnære områder udvikles til levende byområder med boliger, erhverv, service, rekreative faciliteter og gode byrum, forklarer hun.

Letbanen forventes at stå klar i 2025 og vil strække sig over 28 kilometer.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik