Lærlinge skal bygge letbane i hovedstadsområdet

Brøndbys borgmester jubler over sociale klausuler i letbanekontrakt.

Parterne bag den nye letbane i hovedstadsområdet sætter stribevis af lærlinge i sving på det omfattende byggeri. 

Der er indsat såkaldte sociale klausuler i kontrakterne med entreprenørerne på projektet, og de dikterer, at lærlinge skal varetage 62 årsværk eller hvad der svarer til omkring 120.000 timers arbejde på letbanebyggeriet. 

Glad borgmester

Det er Kent Max Magelund (S), borgmester i Brøndby, svært tilfreds med, siger han til TV 2 Lorry.

- Vi oplever tit, at nogle falder fra deres erhvervsuddannelser, fordi der ikke er praktikpladser nok til dem. Og der har Letbanen taget et socialt ansvar i de næste seks år. Det er vi rigtig glade for i Brøndby Kommune, hvor vi har meget fokus på erhvervsuddannelser, siger borgmesteren, der sammen med ti andre kommuner i hovedstadsområdet står bag byggeriet af letbanen. 

Letbanen

  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer og stopper ved 29 stationer undervejs.
  • Letbanen ventes at skulle betjene 13-14 millioner passagerer om året – til sammenligning rejser ca. 10 millioner passagerer om året med Kystbanen.
  • Passagererne kan skifte til S-tog på seks af de kommende letbanestationer, nemlig Ishøj, Vallensbæk, Glostrup, Herlev, Buddinge og Lyngby.

 

Kilde: Hovedstadens Letbane

Katja glæder sig

Prognoser viser, at der kommer til at mangle faglært arbejdskraft i Danmark, fordi mange ældre går på pension, og der ikke uddannes nok nye.

Det gælder også i byggeriet, og derfor er det målet med aftalen at få flere unge igennem erhvervsuddannelserne og dermed flere faglærte til byggeriet, siger Brøndby-borgmesteren. 

42-årige Katja Handberg er en af de lærlinge, der skal arbejde på letbanen, som et led i uddannelsen som bygningsstruktør inden for beton. Hun er ansat som voksenlærling hos entreprenørvirksomheden Aarsleff, der bygger letbane i Vallensbæk, Brøndby, Glostrup
og Lyngby-Taarbæk Kommuner.

- Det er spændende at være med til at bygge letbane, som er et stort stykke infrastruktur, som mange mennesker kommer til at benytte fremover. Jeg får masser af udfordringer, siger Katja Handberg i en pressemeddelelse. 

Hovedstadens Letbane forventes at stå klar til brug i 2025 og skal gå mellem
Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby.

Lærlinge på letbanen

  • Hovedstadens Letbane stiller krav til, at entreprenørerne på letbaneprojektet beskæftiger lærlinge svarende til 62 årsværk. Et årsværk svarer til 1924 timer – medregnet timer til ferie, helligdage, skoleophold og sygdom.
  • Hovedstadens Letbane har også stillet krav til lærlinge på driftskontrakten. Her skal driftsoperatøren, Metro Service, beskæftige lærlinge svarende
  • til fem årsværk pr. år i hele kontraktens løbetid.
  • Den sociale klausul i kontrakten omfatter lærlinge på en erhvervsuddannelse. Dvs. at entreprenørerne kan ansætte alt fra kontor- og regnskabselever til jord- og betonarbejdere på projektet.
  • Entreprenørerne på letbanebyggeriet kan opnå en bonus, hvis der beskæftiges flere lærlinge end det, der står i kontrakten.
  • Der er ligeledes indført en bod, hvis entreprenørerne ved byggeriets færdiggørelse ikke har haft det antal lærlinge, der er krævet i kontrakten.

 

Kilde: Hovedstadens Letbane


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik