Pensionistkortet i den offentlige transport nu endegyldigt reddet

DSB, Movia og Metroselskabet oplyser, at pensionistkortet – også kendt som mimrekortet – bevares.

Pensionister i hovedstadsområdet kan fortsætte med gøre brug af mimrekortet.

De sammensluttede trafikselskaber på Sjælland og øerne syd for Storstrøm, DOT (Din Offentlige Transport), oplyser i en pressemeddelelse, at pensionistkortet - også kendt som mimrekortet - bevares.

Det sker, efter et trafikforlig i Folketinget i april måned tilbød trafikselskaberne i DOT - DSB, Movia og Metroselskabet - et årligt tilskud på 12 millioner kroner, hvis selskabet kom med en løsning, der ville bevare pensionistkortet.

Bag aftalen stod S-regeringen, De Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet.

En sådan løsning er ifølge DOT nu godkendt af parterne bag trafikforliget.

- Der er mange modsatrettede interesser, og det er umuligt at stille alle tilfredse. Men det er klart, at den bekymring, som det første udspil rejste, har gjort indtryk på os. Med den justerede reform har vi lyttet til indvendingerne, lyder det fra DOT i en udtalelse på trafikselskabernes hjemmeside.

- Derfor glæder vi os over, at reformen har fået opbakning fra transportministeren, ordførerne og ældre- og handicaporganisationer. Vi har fundet en løsning, hvor vi kunne bevare pensionistkortet og samtidig give pensionisterne ens priser og rabatter uden at det betyder, at nogle kundegrupper vil opleve voldsomme prisstigninger.

I starten af året annoncerede DOT at pensionistkortet ville blive udfaset.

Dette fik kritik fra ældreorganisationer såvel som politikere og transportminister Benny Engelbrecht (S).

Pensionistkortet er en ordning, der tidligere har givet borgere på 65 år og derover mulighed for at rejse ubegrænset med offentlig transport i hovedstadsområdet i en periode på tre måneder ad gangen – dog ikke i morgen- og eftermiddagsmyldretiden på hverdage.

Ældresagen: Glædeligt, men…

Michael Bo Christisen, der er ansvarlig for trafikområdet i Ældre Sagen, siger til TV 2 Lorry, at Ældre Sagen overordnet set er tilfredse med den nye reform.

- Vi er selvfølgelig rigtig glade for, at man vil bevare pensionistkortet i den fysiske form, som vi kender det i dag, så pensionister kan slippe for at tjekke ind og ud. Vi er også glade for, at man i aftalen har sikret en balance, så dem, der ikke vælger pensionistkortet, alligevel får 25 procent - stigende til 30 procent – rabat, siger han.

Men der er ifølge Ældre Sagen dog også malurt i bægeret. For det varsles, at prisen på et pensionistkort stiger med op til 100 kroner om måneden for visse brugere.

- Det er vi bekymrede for, for det kan blive en udfordring for de svageste stillede pensionister. For nogle er det overkommeligt, men for andre bliver det svært i disse tider, hvor der også er udgifter til mundbind.

Fremover kan pensionister fortsat benytte sig af pensionistkortet - også kendt som mimrekortet - når de rejser med offentlig transport i hovedstadsområdet og resten af Sjælland.
Fremover kan pensionister fortsat benytte sig af pensionistkortet - også kendt som mimrekortet - når de rejser med offentlig transport i hovedstadsområdet og resten af Sjælland.
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Aldersgrænse hæves

Med den godkendte reform bevares pensionistkortet på pap uden check ind og ud, og pensionistkortet kommer desuden til at koste det samme i hele DOTs område.

Til gengæld ændres aldersgrænsen for pensionistkortet, så man fremover skal have 66 og et halvt år på bagen for at kunne drage fordel af mimrekortets glæder.

Førtidspensionister kan dog fortsat få pensionistrabat uanset alder.

Reformen giver desuden en væsentlig rabat på rejsekort på Sjælland på mellem 25 og 30 procent i forhold til normal pris.

Den nye reform træder i kraft januar 2021.

Her er DOTs justerede reform

  • Pensionistkortet bevares på pap i DOTs område og vil som i dag være uden krav om check ind og check ud.
  • Kortet kan købes for tre måneder ad gangen på pap på DOTs hjemmeside. Herudover sælges kortet også i betjent salg.
  • Der vil fortsat være væsentlige rabatter på pensionistkortet – nu med samme rabat i hele DOTs område på mellem ca. 50 og 70 pct. i forhold til normal pris (rabatten er afhængig af, om man køber et stort eller lille kort).
  • Der indføres i løbet af 2021 et nyt zonekort, der dækker Midtsjælland, så der fremover er zonekort til hovedstadsområdet, Sydsjælland, Vestsjælland samt et kort til Midtsjælland, der overlapper de andre områder
  • Alle ældre får mulighed for rabat på min. 25 pct., når de rejser med den kollektive transport.
  • Der indføres som noget nyt væsentlig rabat for pensionister på det almindelige rejsekort med check ind/ud på 25 pct. fra januar 2021 stigende til 30 pct. i maj 2024 i forhold til normal pris i hele DOTs område.
  • Reglerne for brug af pensionistkortet ensrettes, så pensionistkort ikke kan bruges i bus, tog og metro i morgenmyldretiden i hele DOTs område. I eftermiddagsmyldretiden kan pensionistkortet ligesom i dag ikke bruges i DSB-tog i hovedstadsområdet. Begrænsningen i DSBs tog i eftermiddagsmyldretiden ophæves fra maj 2024.
  • Aldersgrænsen for rabat bliver ændret, så den fremadrettet følger folkepensionsalderen, d.v.s. den stiger fra 65 til 66½ år fra januar 2021. Eksisterende brugere af pensionistkort kan dog fortsat forny deres kort, selvom de ikke er fyldt 66½ år endnu. Førtidspensionister kan som i dag få pensionistrabat uanset alder.
  • Ingen pensionister får prisstigninger på mere end 100 kr. om måneden svarende til max. 50 pct.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik