Vil fjerne en tredjedel af parkeringspladser på gaden - kan øjne støtte fra borgerlige

FDM og Venstre på Københavns Rådhus stiller sig kritiske over for nyt S-forslag om at fjerne en tredjedel af parkeringspladserne i København. Konservative vil gerne være med, hvis parkeringspladser genskabes i parkeringshuse.

Skal der være en tredjedel færre parkeringspladser til bilejere i København om føje år?

Nej tak, det nye forslag fra Socialdemokratiets spidskandidat til kommunalvalget i november og favoritten til at blive overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), har “ingen gang på jord”, mener Venstres gruppeformand i Københavns Borgerrepræsentation, Flemming Steen Munch.

- Det er et slag i luften og valgflæsk. Det vil forhindre mange børnefamilier i at passe arbejde og fritidsliv. Der er i forvejen steder i København, hvor der er langt flere biler end parkeringspladser. Folk på Østerbro bruger jo lang tid på at ligge og cirkle rundt.

- Hvis hun vil gennemføre det, må hun sørge for at udbygge den offentlige trafik, men det har jo lange udsigter, siger Flemming Steen Munch til TV 2 Lorry.

quote Det er et slag i luften og valgflæsk

Flemming Steen Munch (v)

I weekenden tilkendegav Cecilia Lonning-Skovgaard, Venstres beskæftigelses- og integrationsborgmester i København, ellers over for Politiken, at det største borgerlige parti i hovedstadskommunen støtter ambitionen om, at bilerne skal væk fra gaden, men at det kræver, at de kompenseres en til en med nye p-huse.

I samme avis lancerede Sophie Hæstorp Andersen (S) søndag, at nedlægge en tredjedel af gadeparkeringspladserne frem mod 2025.

Hun foreslår, at “mange af parkeringspladserne i stedet skal ligge enten i parkeringshuse eller kældre under jorden”, men kan ikke lige nu sige, hvad det betyder for nettoudbuddet af parkeringspladser i København.

quote Hvis parkeringspladserne bliver genskabt her, er vi helt med

Jakob Næsager (K)

Flemming Steen Munch anerkender, at det kan lade sig gøre at flytte parkering til underjordiske anlæg, som det blandt andet i dag ses i parkeringshuset ved Israels Plads. Men det er dyrt at leje sig ind hos private og bygge nyt - og det kan samtidig blive svært at nå inden 2025, anfører Venstres gruppeformand.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Der er rift om parkeringspladserne i København.
Der er rift om parkeringspladserne i København.
Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix

K kan være med

I et andet borgerligt parti i Københavns Borgerrepræsentation, Det Konservative Folkeparti, kan Sophie Hæstorp Andersen, der i dag er formand for regionsrådet i Region Hovedstaden, måske finde opbakning til forslaget.

- Vi har talt længe om at flytte biler fra gaden til parkeringshuse. Hvis parkeringspladserne bliver genskabt her, er vi helt med. Men hvis parkeringspladserne bliver nedlagt, skal hun ikke regne med vores stemmer. Det er dog ikke til at vide, hvordan hendes tvetydige budskab skal forstås, siger gruppeformand, Jakob Næsager (K), til TV 2 Lorry.

Han mener, at kommunen både kan overveje at købe eksisterende parkeringshuse og leje sig ind hos private som ved Israels Plads. Det koster naturligvis, men vil kunne skaffe parkeringspladser på kort sigt.

I første omgang handler det dog om at mindske trafikmængden i København, mener Jakob Næsager, og her har Sophie Hæstorp Andersen som nuværende regionsrådsformand en oplagt mulighed for få flere borgere til at tage offentlig transport ind til hovedstaden.

- Hun kunne etablere mere parkering i regionen. Med parkeringshuse i Frederikssund, Høje-Taastrup og Hillerød ville færre tage bilen. Det ville løse noget af problemet, siger han.

Artiklen fortsætter efter billedet...

I nogle bydele i København må bilejere bruge lang tid på at finde en parkeringsplads.
I nogle bydele i København må bilejere bruge lang tid på at finde en parkeringsplads.
Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix

FDM: Virker meget voldsomt

I FDM, der er repræsenterer bilejere i 254.000 husstande, stiller Torben Lund Kudsk, afdelingschef i Økonomisk Politisk sekretariat, sig generelt mere kritisk over for forslaget.

- Det virker meget voldsomt. Der er rigtig mange bilejere i København, der også bruger bilen til at køre på arbejde ud af kommunen. Det virker som om, at Socialdemokratiet er ved at varme op til valgkamp med en grøn overbudspolitik for at være med omkring Enhedslisten, siger Torben Lund Kudsk til TV 2 Lorry.

Han pointerer også, at det virker omsonst at fjerne parkeringspladser, når der netop er indgået en aftale om nye bilafgifter, der skal sikre flere grønne biler frem mod 2030.

Samtidig køber han ikke argumentet om trængsel, da biltrafikken i København ifølge afdelingschefen ikke svulmer ligeså meget som i andre europæiske byer.

quote Det virker meget voldsomt

Torben Lund Kudsk, FDM

I forhold til at flytte biler ind i parkeringshuse eller i underjordiske anlæg, minder han om, at det kan blive “meget dyrt”.

- Det er heller ikke at tage borgernes hverdag alvorligt. Det er jo ikke sikkert, at de parkeringshuse kommer i de samme områder, hvor man bor. Det er ikke fedt at skulle gå langt for at komme til sin bil, siger Torben Lund Kudsk.

- Men når det er sagt, kan vi godt se, at der er idéer med forslaget. For der findes også en del københavnere, der kun bruger bilen engang imellem. Det gælder om at finde alternativer til dem, så de ikke føler sig ramt, siger han.

Det kan blandt andet ske med mere fokus på samkørsel, lyder det fra FDM, der gerne ser, at trafikselskaberne i højere grad integrerer sig med samkørsel.

- I Frankrig kan man bruge deres udgave af et rejsekort til samkørsel. Der sidder Sophie Hæstorp Andersen jo nu i Region Hovedstaden, der er medejere af Movia, der igen ejer Rejsekortet. Hun kunne begynde med at toptune den del, siger Torben Lund Kudsk.