Henrik har fået nok af parkeringskaos: "Det er jo nærmest håbløst"

Henrik Busch er træt af, at han altid skal bruge tid på at finde parkering på Østerbro. Han mener, der nemt kan skaffes flere pladser.

Henrik Busch må ofte lede forgæves efter en parkeringsplads, hvilket han er meget træt af. Foto: TV 2 Lorry

Rettelse: Vi har rettet i denne artikel, fordi vi bragte en kritik af Københavns Kommune, som teknik- og miljøborgmesteren ikke fik mulighed for at svare på. Vi har nu tilføjet borgmesterens modsvar. Det beklager vi.

Parkeringskaosset har flere steder i København nået et maksimum for, hvad borgerne kan holde til - og på Østerbro undrer man sig over, at der fortsat udstedes flere parkeringslicenser, når der ikke kommer flere parkeringspladser.

- Det er altid spændende, om man kan finde en plads, når man kommer kørende i bil. Og hvis man får gæster om eftermiddagen eller om aftenen her i området, som også kommer i bil, så er det jo nærmest håbløst, siger Henrik Busch til TV 2 Lorry.  

Han har i snart et halvt år forsøgt at kæmpe for flere parkeringspladser til Østerbro.

Henrik Busch efterlyser mere smidighed fra kommunens side. Foto: TV 2 Lorry

Selv bor han i Charlottenlund, men ofte skal han i forbindelse med arbejde eller besøg hos sin datter finde parkering i bydelen. Til sommer regner han derudover selv med at flytte ind til byen - men allerede nu er parkering den største bekymring. 

- Kommunens holdning til biler er jo som bekendt, at de skal ud af byen. Men det, man har glemt, er jo at sørge for, at der er pladser til dem, der har brug for bilen, siger han.

02:48

Der er stor forskel på parkeringspladsernes belægningsgrad i de enkelte københavnerkvarterer.

Luk video

P-bøder for en halv mio. kr i én gade

Manglen på parkeringspladser er stor, og alene på Marstalsgade på Østerbro er der i de seneste tre år udstedt parkeringsbøder for en halv million kroner.

Det har Henrik Busch selv fået oplyst gennem en aktindsigt i kommunenen - og i fremtiden har han tænkt sig at søge aktindsigt på de omkringliggende gader, så omfanget af de manglende parkeringspladser for alvor kan blive belyst.

Der er rift om parkeringspladserne på Østerbro. Som man kan se her på billedet her er der helt fyldt op. Foto: TV 2 Lorry

- Hvis bare man var en lille smule mere smidig fra kommunens side - så ville man sagtens kunne optimere, uden at det skaber problemer for trafikken, eller fjerner grønne områder. Bare her i området omkring Melchiors plads kunne jeg sagtens inden for en radius af 80 til 100 meter finde 50 nye parkeringspladser, siger han.

Men ifølge kommunen kan det ikke lade sig gøre på grund af den trafiksikkerhedsmæssige lovgivning, selvom det ifølge Henrik Busch mere handler om manglende samarbejdsvillighed fra kommunens side.

Borger på Østerbro: Det er et helvede

På Østerbro undrer flere borgere sig også over, at kommunen udsteder nye parkeringslicenser, uden at afhjælpe parkeringsproblemet.

- Det er faktisk et helvede rent ud sagt, når man kommer hjem om eftermiddagen og skal finde parkering. Der er jo ingen ledige pladser, og der er udstedt mange flere parkeringslicenser, end der er plads til, siger Navita Jain Kongsted til TV 2 Lorry.

Navita Jain Kongsted har svært ved at finde en parkeringsplads, når hun kommer hjem fra arbejde. Foto: TV 2 Lorry

En licens er dog ifølge kommunen ikke lig med garanti for en plads, men blot en rabatordning for billigere parkering - hvis der altså er plads.

Mange nye p-pladser på Frederiksberg

I nabokommunen Frederiksberg har man haft stor succes med at finde og oprette flere parkeringspladser - blandt andet ved at ensrette gader og indføre skråparkering på begge sider af vejene. 

- Borgerne har mange gange brug for biler - og det har de ret til, siger Venstremanden Jan E. Jørgensen, som formand for By- og Miljøudvalget på Frederiksberg, til TV 2 Lorry.  

Jan E. Jørgensen er formand for By- og Miljøudvalget på Frederiksberg. Foto: TV 2 Lorry

I alt har man på Frederiksberg fundet plads til at kunne anlægge 1600 nye parkeringspladser uden at gå på kompromis med grønne områder eller trafiksikkerhed.

- Der er masser af muligheder, og mange af mulighederne er meget billige og kan løses med en bøtte maling. Andre kræver lidt mere, da man skal omlægge nogle fortove. Men det er stadig langt billigere end at lave parkeringskældre, siger Jan E. Jørgensen.

Han mener ikke, at man i København gør nok for bilisterne.

- Borgerne har brug for biler - og det har de ret til. Derfor skal vi også finde en parkeringsplads til dem. I København driver de klapjagt på bilister og forsøger at nedlægge parkeringspladser for at skræmme bilister ud af byen, siger han.

Det er den konstituerede teknik- og miljøborgmester i København, Karina Vestergård Madsen, afviser kritikken.

- København driver ikke klapjagt på bilisterne. Vi har allerede finkæmmet byen for at lave skråparkering, de steder hvor det er muligt. Der kan ikke etableres flere parkeringspladser i gadeplan, uden at det går ud over cykelstier, byrum eller grønne områder. Det vil hverken jeg eller københavnerne acceptere. Skal vi etablere flere parkeringspladser i København, skal det være i underjordiske parkeringsanlæg. Det koster 1 mio. kr. per parkeringsplads. De penge kan vi bruge bedre ved at skabe grønne alternativer til bilen, siger hun.

Ingen hjælp på vej fra borgmester

Men uanset hvad, så ønsker Københavns teknik- og miljøborgmester ikke at lave tiltag, der gavner forholdene for bilejere i byen.

- Der er nogle muligheder, når man bor i byen, og der er nogle begrænsninger. En af begrænsningerne er, at man ikke kan have sin egen parkeringsplads, siger Enhedslistens Karina Vestergård Madsen, der er konstitueret teknik- og miljøborgmester i fraværet af Ninna Hedeager Olsen.

-  Det betyder altså, at vi skal vende os til, at når vi bor i byer, skal vi forsøge at se, om vi ikke kan undvære en bil, siger hun til TV 2 Lorry.

Et bredt politisk flertal med undtagelse af Enhedslisten havde ellers for nogle år siden planlagt et underjordisk parkeringsanlæg ved Strandboulevarden på Østerbro.

Det projekt blev dog droppet igen, da regeringen og Dansk Folkeparti sidste år indgik en aftale om, at stramme en statslig ordning, så kommuner, der får mange penge i kassen fra parkeringsbilletter, får lavere statstilskud.

Det har medført, at 70 procent af de største kommuners indtægt fra parkeringsbilletter vil blive modregnet i kommunens bloktilskud - og for København har det betydet, at der årligt er forsvundet omkring 250 millioner kroner i kommunekassen, hvorfor det underjordiske parkeringsanlæg blev droppet.

artiklen her kan du finde et kort over, hvor høj belægningsprocenten for parkering er i lige netop din københavnske bydel.

Og selvom den på Østerbro er langt over 100 og ikke umiddelbart bliver løst med flere kommunale parkeringspladser, så stopper Henrik Busch ikke sin kamp.

- Jeg byder gerne på kaffe og en gåtur herude, så man med egne øjne kan se, hvad det er, jeg mener. Fordi det er ikke så svært, og der kan nemt laves flere pladser, siger han.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik