København laver 500 parkeringspladser kun til biler på gule plader

500 nye erhversparkeringspladser i København skal være med til at nedbringe tid spildt på at lede efter et sted at parkere. Pladserne findes blandt andet ved at inddrage 1-times parkering i byen.

Alle kender følelsen af irriration, der bygger sig op, når man cirkler omkring for at finde en parkeringsplads, men alt er optaget.

For håndværkere er det ikke bare irriterende - det koster også virksomheden og i sidste ende kunden mange penge, når tiden bruges på at køre i cirkler i stedet for at arbejde.

Derfor opretter Københavns Kommune nu 500 erhversparkeringspladser, der er reserveret til biler, der kører på gule plader.

Det glæder integrations- og beskæftigelsesborgmester, Cecilia Lonning-Skovgaard, Venstre.

quote De har behov for at parkere et sted tæt på kunden - og p-plader er bare en mangelvare i København.

Christoffer Susé, administrerende direktør i Håndværkerforeningen i København

- Uanset politisk ståsted må alle anerkende, at en by har brug for håndværkere, og de kan ikke bare bruge bussen, når de skal frem til kunderne med grej og materialer. Her skal der nødvendigvis en bil til, der kan holde tæt på. Men håndværkerne bruger dagligt oceaner af tid på at finde en parkeringsplads i København, siger borgmesteren.

Her findes parkeringspladserne

De 500 erhvervsparkeringspladser findes ved, at 200 eksisterende 1-times parkeringspladser omdannes til erhvervsparkeringspladser.

Forvaltningen oplyser, at erfaringen viser, at de ikke bruges ordentligt, når man kun må parkere i en time.

Her ses de 1-times parkeringspladser, der foreslås omdannet til erhvervsparkering:

 
 
Foto: Københavns Kommune

Derudover vil forvaltningen finde yderligere 300 pladser ved eksempelvis at udnytte ti-meter reglen i vejkryds, så der flere steder kun bliver fem meter mellem bil og kryds.

Her vil 100 være indenfor betalingsområdet, og 200 vil være udenfor.

Med busomlægningen i forbindelse med åbningen af metroens Cityring blev der også plads til en række erhvervsparkeringspladser på de tidligere busstoppesteder.

Erhvervsparkeringspladserne bliver afmærket, så de kun kan benyttes af køretøjer med gule plader.

Parkeringspladserne vil blive streget op løbende, når de enkelte parkeringspladser findes. Kommunen oplyser, at de skal være etableret inden udgangen af 2020. 

Venstre fik forhandlet pengene hjem til parkeringspladserne i foråret, hvor budgetpartierne blev enige om, hvordan midlerne fra overførselssagen skulle bruges - det vil sige de overskydende penge, der var i kommunen fra 2018.

Håndværkere jubler

Hos Håndværkerforeningen i København er man godt tilfreds med det nye tiltag.

Det har nemlig længe været et problem for håndværkere i byen, at de ikke kunne finde parkering tæt på de steder, hvor de skulle arbejde.

- Når man skal løse opgaver for hr. og fru Jensen eller hos en virksomhed, så er det vigtig at komme tæt på, for håndværkerne har deres værksted bag i bilen. Så de har behov for at parkere et sted tæt på kunden og kan ikke bare parkere i et tilfældigt parkeringshus - og p-plader er bare en mangelvare i København, siger Christoffer Susé, administrerende direktør i Håndværkerforeningen i København, til TV 2 Lorry.

- Derfor er det et kærkomment initiativ det her, der kan være med til at løse mangel på p-pladser for os, siger han.

Håndværkerforeningen spørger jævnligt deres medlemmer, hvad de oplever af problemer. Og her siger mange, at netop manglen på parkeringspladser i København er et dagligt bøvl.

I en undersøgelse fra 2017 af Håndværkerforeningen fremgår det, at hver tredje håndværker har sagt nej til opgaver i København på grund af dårlige parkeringsforhold.

- Vi glæder os til det bliver rullet ud. Det er vigtigt, at vi i fællesskab kan udvikle byen, siger Christoffer Susé.

Håndværkerforeningen vil, når erhvervsparkeringspladserne er en realitet, lave analyser på, om de 500 pladser er nok.

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Bispeengbuen

playNedgravning af Bispeengbuen kastes ind i forhandlinger om trafikaftale

20120219-170141-5-1920x1280we

Borger ønsker S-tog til Fredensborg - nu lytter politikerne

Østbanen

Togbaner kræver millioner for at overleve - så slidte, at sæder pilles ud

40_percent

playKom med på tur i den selvkørende bus på DTU

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere