Stor effekt fra nye bybusser: Forurening mere end halveret på fire år

Nye tiltag er på vej, så københavnerne kan se frem til endnu mindre luftforurening i fremtiden.

Udledningen af skadelige partikler og NOx fra københavnske busser er blevet reduceret med 67 procent siden 2014, Foto: Søren Bidstrup - Ritzau Scanpix

Bybusserne i København forurener langt mindre i forhold til tidligere.

Helt konkret er udledningen af skadelige partikler og NOx fra byens busser nemlig blevet reduceret med 67 procent siden 2014, oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Læs også Borgere kæmper for omlagt buslinje med busreklame: "Giv os den gamle rute tilbage"

Udledningen af de skadelige partikler og NOx-gasser, de såkaldte kvælstofiltre, som kommer fra bussernes dieselmotorer, er nedbragt med to tredjedele på bare fire år.

Samtidig er den årlige udledning af CO2 fra busserne reduceret med 30 procent, hvilket svarer til den samlede årlige CO2-udledning fra ca. 1.200 danskere.

00:49 Luk video

- Luften i København skal være så ren, at man kan trække vejret frit uden at skulle bekymre sig om sit eller sine børns helbred. Derfor har vi de seneste år investeret massivt i grøn omstilling af vores kollektive trafik. Udledningen af nogle af de værste kilder til kræft- og luftvejssygdomme er nedbragt markant, men vi skal have sat endnu mere skub i udviklingen, siger overborgmester Frank Jensen (S).

Flere tiltag har haft effekt

Politikerne på Københavns Rådhus har foretaget en række ambitiøse investeringer på området de seneste år.

I 2016 satte man i samarbejde med Miljøministeriet og Frederiksberg Kommune rensningsfiltre på cirka 300 busser, så NOx og skadelige partikler opsnappes, inden de forlader udstødningen.

Læs også 48 nye el-busser på gaden i hovedstaden skal sætte skub i grøn omstilling

I 2017 begyndte nordens travleste buslinje, 5C, at køre på biogas, hvilket er både CO2-neutralt og forurener mindre end den traditionelle diesel. 

Dertil kommer, at byens havnebusser siden 2018 også sejlet på HVO-biodiesel.

Senest har København og Frederiksberg kommuner i starten af december sat strøm til de to buslinjer 2A og 18, så buspassagererne fremover fragtes rundt på ren el.

I foråret 2020 søsættes der også fem nye el-havnebusser, og frem mod 2025 er målet, at samtlige busruter i København skal omstilles til at køre el på eller andre grønne alternativer, oplyser Københavns Kommune.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik