Michelinrestaurant får sur smiley og bøde efter uhygiejnisk fund – nu klager ejeren

Ejeren af Kokkeriet mener, at der er sket et hændeligt uheld, og Fødevarestyrelsens sure smiley vil skade hans forretning. Han har derfor klaget over kontrolbesøg.

Den københavnske michelinrestaurant Kokkeriet har fået en sur smiley af Fødevarestyrelsen for problemer med fødevarehygiejnen.

Med den sure smiley følger et bødeforlæg på 10.000 kroner, fremgår det af Fødevarestyrelsens rapport fra kontrolbesøget, der fandt sted den 14. juli på baggrund af en anonym forbrugerhenvendelse.

quote Som det er tilfældet her, kan der forekomme bakterier, der i sidste ende kan gøre forbrugerne syge

Jakob Munkhøj Nielsen, fødevarechef i Fødevarestyrelsen

Under kontrolbesøget fandt Fødevarestyrelsen flere letfordærvelige fødevarer, heriblandt adskillige ferske fisk, der lå opbevaret ved en alt for høj temperatur i et køleskab, som var gået i stykker.

- Følgende er konstateret: Der opbevares 39 stykker fersk laks, fire stykker hel makrel, fire liter mælk, to liter fløde samt to bøtter med creme fraiche i kølerummet i kælderen ved en temperatur, målt med kalibreret luftfølertermometer, på 13,2 grader, skriver Fødevarestyrelsen i sin kontrolrapport.

Fødevarestyrelsen undersøgte også med et kalibreret indstikstermometer kernetemperaturen i et af de mange stykker laks samt i en hel makrel. 

Det viste sig, at kernetemperaturen i laksen var 10,8 grader, mens den lå på 9,8 grader i makrellen.

Tvunget til at kassere fødevarer

Ifølge fødevarereglerne må fersk fisk maksimalt opbevares ved en temperatur, der nærmer sig smeltende is, hvilket vil sige mellem 0 og 2 grader, mens temperaturkravet for mejeriprodukter er fem grader.

Kokkeriet blev derfor bedt om omgående at kassere samtlige fødevarer i det defekte køleskab og kontakte en reparatør.

- Fødevarer opbevaret i kølerummet kasseres med det samme, og der bestilles nye fødevarer til serveringen i aften, står der i kontrolrapporten.

Kokkeriet havde følgende bemærkning: ”Vi kasserer og får styr på det med det samme,” står der yderligere i rapporten.

Et hændeligt uheld, mener restaurantejer

TV 2 Lorry har været i kontakt med Kokkeriets ejer, Sammy Shafi. Han bekræfter hændelsesforløbet, som Fødevarestyrelsen beskriver i sin kontrolrapport.

Dog mener han ikke, at den sure smiley er givet på et retfærdigt grundlag, og han har derfor indsendt en klage til Fødevarestyrelsen med henblik på at få dem til at trække den sure smiley tilbage.

- Vi har et ekstra, sekundært køleanlæg, der brød sammen på grund af varmen. Det er tydeligvis en fejl, og jeg erkender, at ansvaret er vores. Men jeg mener, at det må anses for at være et hændeligt uheld og omfattet af force majeure (en retsnorm, red). Jeg ringede samme dag til vores reparatør for at få det ordnet, siger Sammy Shafi til TV 2 Lorry.

Sammy Shafi, der ejer michelinrestauranten Kokkeriet, forsøger at få Fødevarestyrelsen til at trække den sure smiley tilbage.
Sammy Shafi, der ejer michelinrestauranten Kokkeriet, forsøger at få Fødevarestyrelsen til at trække den sure smiley tilbage.
Foto: TV 2 Lorry

Fødevarechef: Det er en klar lovovertrædelse

Fødevarestyrelsen fastholder dog, at der sket en klokkeklar overtrædelse af fødevarelovgivningen.

- Når temperaturen er så høj i letfordærvelige fødevarer, og især i fersk fisk, som det er tilfældet her, kan der forekomme bakterier, der i sidste ende kan gøre forbrugerne syge, siger Jakob Munkhøj Nielsen, fødevarechef i FødevareKøbenhavn under Fødevarestyrelsen, til TV 2 Lorry.

- Sådan et forhold er vi som fødevaremyndighed forpligtet til at handle på, og derfor skrider vi ind med en bøde og en sur smiley til restauranten. Vi vurderer, at der således er tale om en klar overtrædelse af en klar regel.

Tjekker temperaturer flere gange dagligt

Restaurantejer Sammy Shafi siger, at Kokkeriet dagligt tjekker temperaturen flere gange i restaurantens køleskabe og fødevarer, når medarbejderne udfører egenkontrol.

I den konkrete sag er dog tale om et køleskab i restaurantens kælder, hvor medarbejderne ikke har nået at opdage i tide, at det var i stykker, forklarer han.

- Vi kan ikke kontrollere, at sådan noget her kan ske. Det kan jo ske på et splitsekund. Men hvis det sker, så tjekker vi selvfølgelig altid temperaturen, inden fødevarerne tages i brug, siger Sammy Shafi.


Eget ansvar

Ifølge fødevarechef Jakob Munkhøj Nielsen er det restauranters eget ansvar at have styr på temperaturerne i deres køleskabe.

- Hvis et køleskab viser sig at være defekt, er det noget, som virksomheden må forholde sig til og sørge for at få indarbejdet i sin egenkontrol, så det i fremtiden kan undgås eller opdages i tide.

- I den pågældende sag opdager virksomheden det først i forbindelse med, at vi udfører en kontrol. Det er næppe sandsynligt, at køleskabet er gået i stykker, lige inden vi dukkede op, lyder det fra Jakob Munkhøj Nielsen.

Har tidligere fået kritik

Det er ikke første gang, at Kokkeriet har fået kritik af Fødevarestyrelsen i forbindelse med et kontrolbesøg. 

I oktober måned sidste år fik restauranten en anmærkning for at overtræde fødevareloven, fordi Fødevarestyrelsen konstaterede problemer med rengøringen og vedligeholdelsen.

Det udløste dengang to gebyrlagte, opfølgende kontroller, og Kokkeriet rettede op på kritikpunkterne, så da Fødevarestyrelsen vendte tilbage et halvt år senere i april måned i år, resulterede besøget i en glad smiley til michelinrestauranten.

Shitstorm efter fejlslagent nytår

Sidste nytår kom Kokkeriet for alvor i vælten, da restauranten nytårsaften havde haft svært ved at leve op til en meget stor efterspørgsel på deres nytårsmenu.

Der blev solgt omkring 5.000 menuer, hvilket resulterede i en voldsom lang kø for at få udleveret maden. 

Nogle kunder måtte vente i op mod otte timer udenfor i kulden, og mange opgav at få udleveret deres bestillinger, hvilket førte til stor utilfredshed blandt kunderne, som krævede deres penge retur.

Kokkeriet trak ligeledes mange overskrifter, da restauranten i foråret 2020 fik en bøde på 20.000 kroner for at bryde coronareglerne ved at holde for længe åbent.

Se mere om Kokkeriets nytårs-shitstorm i indslaget nedenfor - artiklen fortsætter under videoen.

Restauranten Kokkeriet i København havde svært ved at leve op til den store efterspørgsel på deres nytårsmenu, og flere kunder forlod køen. Nyhedsindslag fra den 1. januar 2021.

Frygter for sit omdømme

Restaurantejer Sammy Shafi mener, at den dårlige omtale i forbindelse med sidste nytårsaften kan have ført til den anonyme forbrugerhenvendelse, som har dannet baggrund for Fødevarestyrelsens seneste kontrolbesøg. Og det frustrerer ham.

- Jeg er fuldstændig i chok over, at denne her kontrolrapport er offentliggjort. Det er en stor og vigtig sag for os, fordi vi skal have denne her sure smiley hængende. Det er dårligt for vores omdømme og dermed også vores forretning, siger han.

Sammy Shafi afventer nu udfaldet af den klage, han har indsendt til Fødevarestyrelsen over kontrolbesøget. 

Han siger, at det ikke så meget er selve bøden, der et problem, men derimod den sure smiley, han nu er tvunget til at hænge op, inden klagen er blevet færdigbehandlet.

Kan ende med retssag

I sidste ende kan sagen dog ende med at komme for retten. 

- Virksomheden har fire uger, fra vi sender dem kontrolresultatet og bødeforlægget, til at betale bøden. Ellers vil sagen overgå til politiet og retten, som så skal tage endelig stilling til sagen, siger fødevarechef Jakob Munkhøj Nielsen.

Kokkeriet ligger på Kronprinsessegade i det indre København. Restauranten modtog sin første michelinstjerne i 2006 og ændrede derefter menuen fra klassisk fransk til dansk mad.

I 2007 mistede restauranten sin michelinstjerne, men genvandt den i 2009.

26 danske restauranter har i alt fået 35 michelinstjerner. Topscoreren er Geranium, der har tre stjerner.

Restaurant Geranium er en ud af kun to trestjernede restauranter i Norden. Den anden ligger i Sverige.

Du kan læse hele Fødevarestyrelsens seneste kontrolrapport ved at klikke her.