Flere turister til København: Zoo-direktør er "happy"

Turisterne vender tilbage til København, og det mærker de også i Zoologisk Have. Direktør glæder sig over de mange udenlandske gæster, men efterlyser samlet turismestrategi.

Det har været to magre somre under coronapandemiens åg. Især turismebranchen har kæmpet med rejserestriktioner, mundbind og færre udenlandske gæster.  

Men nu lader den kedelige tendens til at vende så småt. Tal fra Danmarks Statistik viser, at turisterne i stigende grad valfarter til København i disse dage. 

Og det kan mærkes hos byens kulturelle tilbud.

Det gælder også Zoologisk Have, som anslår, at hver tiende gæst i øjeblikket er fra udlandet. Gæsterne kommer især fra Tyskland og Sverige, men der tales også en del spansk i haven for øjeblikket, forklarer administrerende direktør, Jørgen Nielsen. 

Han glæder sig over det stigende antal besøgende fra udlandet, der faktisk er cirka ti procent højere, end hvad der blev budgetteret med i oktober sidste år. 

- Jamen, det er jo altid godt med flere gæster. Det er jo først og fremmest, dem vi lever af. Og hvis det fortsætter som hidtil, er jeg 'happy'. Vi i København er en helhedsforretning, uanset hvordan man vender og drejer det, så derfor tror jeg også, at Tour de France virkelig har sat byen på verdenskortet, siger han. 

Tårn som turistmagnet

Det nyeste skud på turisttrækplaster-stammen i Zoologisk Have, er det 81 meter høje tårn, Zoo Skyliner. Tårnet blev indviet den 9. juni 2022, og administrerende direktør i Zoologisk Have, Jørgen Nielsen, peger på netop det, som værende medvirkende til det øgede antal udenlandske gæster i haven.

quote Vi skal - som helhed i København og omegn - arbejde med at have fat i et koncept, så det bliver nemmere at være turist i København

Administrerende direktør i Zoo, Jørgen Nielsen.

Han fremhæver især et markedsføringsfremstød i kraft af reklamer på busser og i Kastrup Lufthavn, der gør, at det er svært at komme ind i Danmark som turist uden at opdage, at der altså findes en unik oplevelse ude på Valby Bakke, forklarer Jørgen Nielsen. 

- Det er jo en oplevelse for hele København. Og det er en fuldstændig unik, 360 graders-oplevelse at komme op i tårnet. Med det sagt, ville vi gerne have haft flere op i Skyliner - sådan er det jo, når man driver forretning. Men højsæsonen står for døren, og vi glæder os til de kommende tre uger, siger Jørgen Nielsen, administrerende direktør i Zoologisk Have.  

Turisterne kommer!

  • De udenlandske turister har indtil videre i år foretaget 1,3 mio. overnatninger på de københavnske hoteller. Det er en markant fremgang i forhold til de seneste to år, mens det er 25 pct. færre overnatninger end i samme periode i 2019 før Covid-19.

  • Det er i høj grad gæster fra Sverige og Tyskland, der er at finde i de københavnske gader i øjeblikket. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

  • De svenske og tyske turister fører derfor top ti-listen over de nationaliteter, der køber flest hotelovernatninger i København i øjeblikket. Fra januar i år og til og med maj, har svenske turister købt 167.350 overnatninger, mens de tyske står for 148.314.  

  • I  2019 - før corona - var der flest udenlandske besøgende fra USA (644.085) og Storbritannien (558.728). 

  • I 2021 var der 1,6 millioner udenlandske hotelovernatninger i København, mens tallet lå på knap 5 millioner i 2019. I de første fem måneder af 2022, har udenlandske gæster bestilt 1,3 millioner overnatninger. Der er altså allerede nu bestilt 81,25 procent af de samlede overnatninger i forhold til hele sidste år. 


Kilde: Danmarks Statistik og Dansk Erhverv

Det skal være nemmere at gæste København

Selv om Jørgen Nielsen glæder sig over, at de udenlandske turister så småt er på vej tilbage til København, er tallene ikke som før Covid-19. Det kræver flere ting, hvis storhedstiden skal genfindes, mener direktøren. 

Det drejer sig blandt andet om de afledte konsekvenser af krigen i Ukraine. Herunder prisstigningerne, der banker alle forretningsdrivendes grundomkostninger i vejret. Og som i sidste ende gør det dyrere at være forbruger. 

Men Jørgen Nielsen mener også, at det vil være godt for branchen som helhed, hvis man på sigt gjorde det lettere at være turist i København. Han forklarer med et eksempel fra USA. 

For når man tager til New York, så ved man som turist, at man skal besøge Lower East Side, Brooklyn, Upper East Side og så videre. Og man ved nøjagtig, hvad man kan opleve i de forskellige områder, siger Jørgen Nielsen.

-  Men er eksempelvis Frederiksberg og Helsingør Kommune på samme måde en destination for turisterne? Vi skal - som helhed i København og omegn - arbejde med at have fat i et koncept, så det bliver nemmere at være turist i København. Det skal simpelthen være nemmere at gennemskue de tilbud, der er. Det betyder, at du som turist bliver nødt til at tage minimum fem dage her for at opleve det hele, siger administrerende direktør Jørgen Nielsen. 

Zoo Skyliner kan opleves frem til den 28. august i år. Tårnet har tidligere stået i byer som Wien, Stockholm, Bruxelles og Bonn. 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik