134-årig gammel bro i København skal restaureres over det næste halve år

Alt er fredet omkring Dronning Louises Bro i København, hvor der er steder, hvor selv græsset ikke må røres.

”Vi sætter fodspor begge to. På Dronning Louises Bro. Imellem tusinde andre”.

Er man ikke fra København, eller kommer der særlig tit, så er det måske ikke helt nemt at vide, hvordan broen - som Kim Larsen synger om i sin klassiker ’Hjerter dame’ – egentlig ser ud.

Men ikke desto mindre er Dronning Louises Bro et kulturklenodie, og med sine nu 134 år på bagen, er det tid til at fruen får et eftersyn i form af en restaurering.

Og det er et arbejde som kommer til at kræve en del finesse, fordi broen er fredet efter alle kunstens regler. For eksempel bliver træerne kun beskåret af én gartner, og græsset bliver slået på en helt bestemt måde.

Af den grund kommer der også til at gå noget tid, førend arbejdet med den gamle kulturskat er overstået. Restaureringen, der netop er begyndt, fortsætter nemlig det næste halve års tid hen mod slutningen af 2021.

Restaureringsarbejdet ved Dronning Louises Bro kræver finesse, fordi broen er fredet i alle tænkelige klasser.
Restaureringsarbejdet ved Dronning Louises Bro kræver finesse, fordi broen er fredet i alle tænkelige klasser.
Foto: Würtz Gruppen A/S

Men hvad skal der så helt præcist laves på den berømte bro, som forbinder Nørrebro med Indre By henover Søerne?

I dag er broen først og fremmest en flittigt benyttet trafikåre, hvor tusindvis af biler og cyklister dagligt pendler forbi, og nok har mest travlt med at orientere sig i den hektiske trafik. 

Midt i travlheden overser man let de mange arkitektoniske detaljer, som omkranser broen, men de er bestemt ikke uvæsentlige, når det nænsomme restaureringsarbejde går i gang inden længe.

Fakta om Dronning Louises Bro

Dronning Louises Bro er en bro over Peblingesø og Sortedamssø i København.

Broen blev opført  i årene 1885-1887 og er tegnet af arkitekt Vilhelm Dahlerup. 


Den forbinder Frederiksborggade i Indre By med Nørrebrogade på Nørrebro.


Broen er opkaldt efter Dronning Louise, der var gift med Christian 9.


Siden 1500-tallet har der været en vejforbindelse fra Københavns indre by til Nørrebro, på det sted hvor broen ligger i dag. Den blev tidligere kaldt for Peblingebroen.

For eksempel skal topstenene omkring de fire bede ved hvert af hjørnerne på broen renoveres. Det lyder måske meget enkelt, men det er i virkeligheden en noget særpræget opgave, for de fire stykker græs rundt om broen er fredet i højeste klasse. Der må kun graves præcis der, hvor tilladelsen gælder, medmindre Fredningsnævnet giver tilladelse først, og håndværkerne kan ikke bare træde rundt, hvor det er lettest for dem.

Entreprenør: Kræver tålmodighed

Det er Würtz Gruppen A/S, der har fået opgaven som totalentreprenør på opgaven. Det er dog ikke første gang, at de lander en stor ordre i Københavns Kommune, for tidligere har de påtaget sig renovering af nogle af Københavns ældre kulturinstitutioner, blandt andet Sixtus Holmen.

- Vi er meget beærede over at skulle arbejde på Dronning Louises Bro. Det er Københavns midtpunkt og en af de fineste broer i vores hovedstad. Vi påtager os opgaven med lige dele alvor og begejstring, siger direktør René Würtz i en pressemeddelelse.

Han og hans folk skal dermed stå i spidsen for et stort koordineringsarbejde mellem flere specialiserede faggrupper, der skal iværksættes til de forskellige opgaver. For eksempel er granitstenene ved bedet sat i blå rønnesten, som er en bornholmsk granit fra Rønne, der sammen med andre nordiske granittyper, ofte ses anvendt ved netop de traditionelle byggerier. Og det kan kun en professionel og erfaren brolægger klare.

- Vi skal så vidt muligt genanvende de granitsten, der allerede ligger, og kun når det er allermest nødvendigt, må vi udskifte med nye sten. Samtidig skal vi bibeholde det autentiske udtryk, så opgaven kræver tålmodighed og detaljesans i helt særlig grad, forklarer René Würtz.

Granitstenene ved bedet sat i blå rønnesten, som er en bornholmsk granit fra Rønne.
Granitstenene ved bedet sat i blå rønnesten, som er en bornholmsk granit fra Rønne.
Foto: Würtz Gruppen A/S

Lige ved siden af bedene sidder de såkaldte ’svanehalse’, som også skal nedtages og renoveres. Svanehalsene er en del af det gelænder, der forhindrer uvedkommende færden på broen. Her er der firmaet GH Form, der skal stå for denne del af opgaven. De er blandt andet kendt for fremstillingen af den klassiske Københavner bænk, og de skal sammen med Würtz Gruppen projektstyre, at svanehalsene kommer på plads igen.

Dele af grusstien og dermed den gående trafik vil blive berørt at arbejdet, men det forventes ikke at få nogen indflydelse på den øvrige trafik på stedet.

Svanehalsene, som er en del af det gelænder, der forhindrer uvedkommende færden på broen, skal også nedtages og renoveres.
Svanehalsene, som er en del af det gelænder, der forhindrer uvedkommende færden på broen, skal også nedtages og renoveres.
Foto: Würtz Gruppen A/S

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik