Omstridt bro når rekordhøje trafiktal, efter brugerbetaling fjernes

Borgerne i Frederikssund Kommune har taget den omdiskuterede Kronprinsesse Marys Bro til sig, efter at det er blevet gratis at passere den ved årsskiftet.

Fra årsskiftet har det været gratis at passere den omstridte Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund, og det har borgerne i Nordsjælland taget til sig.

Således viser dugfriske tal fra Vejdirektoratet, at der i januar måned 2022 har været flere bilister end nogensinde, som har krydset broen.

I gennemsnit har 7.020 bilister krydset broen dagligt i løbet af januar, hvilket er godt 2.600 flere bilister per døgn end rekorden på 4.378 krydsende bilister per døgn i snit på en måned.

Samtidig er der sket et dyk i trafikken på Frederikssunds anden bro over fjorden; den gamle Kronprins Frederiks Bro fra 1935.

Her har der i gennemsnit været 3.400 færre krydsninger sammenlignet med december måned.

Trafikforsker: - Det gør en forskel, at betalingen på broen er fjernet

Ifølge trafikforsker ved DTU Jeppe Rich kan der meget vel være en sammenhæng mellem trafikstigningen på den ene bro og trafikfaldet på den anden.

De 14 kroner for personbiler og 41 kroner for lastbiler, det indtil årsskiftet kostede at krydse broen, kan nemlig have været en hæmsko for mange for at anvende Kronprinsesse Marys Bro.

- Jeg tænker umiddelbart, at den store stigning i trafikken over den nye bro viser, at der er en priseffekt – altså at det gør en forskel, at betalingen på broen er fjernet.

- Men man skal måske også se det lidt an. Vi har kun set én måned, og det kan være, at der er en nysgerrighedseffekt – og så er der corona også, som måske kan påvirke trafikken til og fra sommerhusområderne, siger Jeppe Rich til TV 2 Lorry.

Lokalt boykot

TV 2 Lorry har tidligere dokumenteret, hvordan borgere i Frederikssund Kommune bevidst boykottede broen, fordi de ikke ville betale for at krydse broen indenfor kommunegrænsen.

Modstanden blev til gruppen "Broafgift - Nej tak!", der stod bag flere underskriftindsamlinger for en gratis bro. I 2011 blev der indsamlet 11.000 underskrifter mod brugerbetaling på broen, og i 2018 modtog den daværende transportminister Ole Birk Olesen 13.750 underskrifter.

Søren Wesseltoft er medlem af styregruppen i "Broafgift - Nej tak!", og han er ikke overrasket over januars trafiktal på Kronprinsesse Marys Bro. 

- Det var jo det, vi havde forventet, regnet med og håbet på. Jeg tror, at tallet bliver endnu større, når sommerhusbeboerne begynder at komme herop, siger Søren Wesseltoft til TV 2 Lorry.

- Vi er ovenud lykkelige for, at betalingen er forsvundet. De folk, man taler med, er jo glade for det, tilføjer han.

Nye trafiktal bider måltal i haserne

De dugfriske trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro er så høje, at den betalingsmodel, som altså nu er sløjfet, for første gang siden broens åbning i 2019 næsten kunne matche forventningerne fra Fjordforbindelsens bestyrelse.

Ifølge det seneste budget var målet, at 7.100 trafikanter i 2025 skulle krydse broen dagligt for at tilbagebetale lånet til staten på én milliard kroner som led i aftalen om opførelsen af broen.

Fjordforbindelsen har siden lavet nogle beregninger, der viser, at broen kunne finansieres ved, at blot 4.000 passerede broen hver dag.

Eneste betalingsbro indenfor kommunegrænse i Danmark

Kronprinsesse Marys Bro har siden sin åbning været genstand for heftig diskussion, da mange i lokalområdet var utilfredse med, at det kostede penge at passere broen.

Både fordi det er det eneste sted i landet, man skal betale for at passere en bro indenfor en kommunes grænser, men også fordi kritikere mente, at en betalingsløsning afholdt broen fra tilstrækkeligt at aflaste den anden og meget trafikerede bro i Frederikssund, Kronprins Frederiks Bro.

I juni 2021 det besluttet, at brugerbetalingen på broen skulle sløjfes som led i regeringens infrastrukturaftale frem mod 2035.

Rettelse den 14.2.2022:
TV 2 Lorry skrev tidligere, at der var 25.000, der havde skrevet under på underskiftsindsamlingen mod broen. Der var tale om to forskellige underskriftsindsamlinger, der til sammen rundede 25.000 underskrifter. Derudover er antallet af biler, der skulle passere broen for at tilbagebetale lånet til staten på én milliard kroner præciseret.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik