Omdiskuteret bro sætter trafikrekord - men har stadig et stykke vej

Sommervejret har medført en stigning i trafikken på Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund. Der er et stykke vej til det forventede antal trafikanter.

Sommervejret betyder, at folk vender snuden mod sommerhuset, og det kan mærkes på trafikken på Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund. Således har broen den 4. juni sat en ny trafikrekord, da flere end 5.100 køretøjer passerede broen denne dag. 

Samtidig blev der også sat en ny ugerekord med et gennemsnit på cirka 4.300 køretøjer i døgnet. Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Maj måned i år var desuden også broens bedste indtil videre med et gennemsnitligt trafiktal på flere end 3.500 køretøjer i døgnet.

- Vi ser en generel trafikøgning i sommermånederne, men i år ser det ud til, at der allerede fra april har været betydelig flere passager over forbindelsen. Det er utrolig positivt, og særligt nu, hvor det er blevet rigtigt sommer, ser vi værdien i, at så mange vælger turen over Kronprinsesse Marys Bro,  siger Leif Tullberg, bestyrelsesformand i Fjordforbindelsen Frederikssund, i en pressemeddelelse.

Betalingsløsning til debat

Kronprinsesse Marys Bro har siden sin åbning været genstand for heftig diskussion, da mange i lokalområdet er utilfredse med, at det koster penge at passere broen. 

Både fordi det er det eneste sted i landet, man skal betale for at passere en bro indenfor en kommunes grænser, men også fordi kritikere mener, at en betalingsløsning afholder broen fra tilstrækkeligt at aflaste den anden og meget trafikerede bro i Frederikssund, Kronprins Frederiks Bro.

Og selvom de nye trafiktal altså er gode nyheder for Kronprinsesse Marys Bro, så er der stadig et stykke vej til de 7.100 køretøjer, man forventer vil passere broen dagligt i 2025, hvis man altså tager udgangspunkt i broens seneste budget, der er udregnet på basis af trafiktal fra 2020.

De 7.100 trafikanter er nødvendige for at kunne tilbagebetale et lån til staten på cirka en milliard kroner som led i aftalen om opførelsen af broen. Men ifølge broens bestyrelsesformand Leif Tullberg, så viser nye oplysninger, at det daglige antal trafikanter sagtens kan være væsentligt lavere, hvis lånet til staten skal tilbagebetales.

- Lige nu køre økonomien efter det budgetterede, og der ikke noget, der tyder på, at man ikke kan opnå de 7.100, der er målet i det nuværende budget for 2025, siger bestyrelsesformand Leif Tullberg og fortsætter:

- Herudover er der efter det første år fremkommet så mange oplysninger, at det viser sig, at man kan nøjes med 4.000 trafikanter i døgnet. Det er ved at blive indarbejdet i det nye langtidsbudget, der er under udarbejdelse..

- Jeg er overbevist om de 7.100 bliver opnået, siger Leif Tullberg.

Dog er brugerbetaling potentielt snart fortid på Kronprinsesse Marys Bro.

På Christiansborg skal partierne nemlig forhandle en infrastrukturplan, hvor flere end 100 milliarder kroner skal fordeles til transportprojekter frem til 2035. Her har Venstre meldt ud, at de "ønsker at skabe parallelitet" mellem broen i Frederikssund og lignende forbindelser andre steder i landet.

Artiklen er opdateret med nye oplysninger fra bestyrelsesformanden i Fjordforbindelsen Frederikssund,  Leif Tullberg. Blandt andet er oplysningen om, at der dagligt skulle passere 8.000 trafikanter for at tilbagebetale lånebeløbet til staten, ændret, så det nu fremgår, at antallet af daglige trafikanter kun behøver være 7.100.