Jubel og vrede over motorveje: 'Vi har kæmpet i 60 år for det her'

Mens nogle borgmestre jubler over infrastrukturudspillet med masser af penge til motorveje, så føler andre, at regeringen forsømmer dem og deres område.

- Du kan uden problemer skrive, at det er en ualmindelig glad og lettet mand, du taler i telefon med. 

Borgmester i Frederikssund Kommune, John Schmidt (V), har svært ved at få armene ned, da TV 2 Lorry beder ham om en vurdering af regeringens nye udspil til investeringer i infrastruktur, hvor det blandt andet er en erklæret målsætning at færdiggøre udbygningen af Frederikssundmotorvejen.

Ifølge John Schmidt er erklæringen fra regeringen forløsningen på en kamp, der har stået på i alt for mange år. 

- Der er blevet kæmpet i 60 år for at få en motorvej hele vejen til Frederikssund, og det betyder uendeligt meget for os som by, at det bliver gennemført, siger John Schmidt Andersen (V).

quote I modsætning til resten af landet er der ingen penge til København. Vi bliver fodret med vores egen hale

Lars Weiss (S), overborgmester i København

Han peger på positive effekter som en øget tilflytning til byen og det sidste skub til udviklingen af den nye bydel, Vinge, hvis altså regeringen kan få opbakning fra et flertal i Folketinget til at prioritere en færdigudbygget Frederikssundsmotorvej.

- De borgere, der bor i Frederikssund og arbejder i København, får mere tid til familie og fritid i stedet for at holde i kø. Det har de gjort i alt for mange år.  Og så betyder det en positiv udvikling for erhvervslivet i Frederikssund, ligesom den nye bydel Vinge kan få sat et vigtigt skub fremad, siger John Schmidt til TV 2 Lorry.

John Schmidt Andersen
Foto: Henry Michaelsen / TV 2 Kosmopol

- Regeringen har lyttet

Han er ikke ene om at juble over udsigten til at forlænge motorvejsstrækningen, som lige nu ebber ud på en mark nær landsbyen Smørum. I nabokommunen Egedal er borgmesterkollegaen og partifællen Karsten Søndergaard lige så begejstret.

- Jeg er meget glad for at det virker til at regeringen har lyttet sagligt til vores argumenter. Det er utrolig vigtigt for borgere og virksomheder, at der er gode muligheder for at komme til og fra sit hjem eller sin arbejdsplads, siger Karsten Søndergaard (V), der sammen med John Schmidt Andersen og Ballerup-borgmesteren Jesper Würtzen (S) gennem flere måneder har drevet lobbyarbejde for at sætte fokus på den ufærdige motorvejsstrækning.

Regeringen præsenterede fredag middag udspilet til de kommende forhandlinger om en ny plan for infrastrukturen i Danmark de kommende år. Og her lægges der op til flere motorvejsprojekter i hovedstadsområdet.

Foruden planerne om at færdiggøre Frederikssundsmotorvejen indeholder udspillet også et ønske om at udbygge og forlænge Hillerødmotorvejen, udvide både Motorring 3 og Motorring 4 samt Øresundsmotorvejen.

Regeringens foreslåede vejprojekter i hovedstadsområdet:

  • Anlæg af Frederikssundsmotorvejens 3. etape fra Tværvej til Frederikssund
  • Udvidelse af Hillerødmotorvejens forlængelse til motorvej
  • Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Motorring 3 til Ring 4
  • Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Ring 4 til Farum
  • Anlæg af vejforbindelse til Stevns
  • Øget kapacitet på Motorring 3 ved København
  • Udvidelse af Ring 4 ved København (nordlig)
  • Udvidelse af Motorring 4 ved København (sydlig)
  • Udvidelse af Øresundsmotorvejen

- Dræber vores by

Men den socialdemokratiske regerings planer om mere motorvej i hovedstadsområdet får ikke kun ros med på, ja, vejen fra borgmestre i landsdelen.

Flere socialdemokratiske borgmestre retter nemlig kritik af regeringens planer. En af dem er Trine Græse (S), der sidder for bordenden i Gladsaxe Kommune. 

Hun er oprørt over, at borgerne i kommunen nu kan se frem til endnu mere støj ved udbygningen af Hillerødmotorvejen, som går gennem Gladsaxe. 

Den medfølgende indsats mod trafikstøj ikke står mål med udvidelsen, mener hun.

- Det er ingen hemmelighed, at vi i Gladsaxe Kommune i store områder er så plaget af støj, at det ikke er egnet til beboelse, og jeg kan umiddelbart kun se, at det her udspil vil gøre det endnu værre, siger Trine Græse til TV 2 Lorry. 

For selvom det i udspilsteksten fremgår, at der afsættes tre milliarder kroner til støjbekæmpelse, er det ifølge hende svært at se, hvordan problemerne med støj i Gladsaxe skal løses. 

Ifølge Trine Græse (S) vil en udvidelse af Hillerødmotorvejen gennem Gladsaxe Kommune forværre et i forvejen stort problem med trafikstøj i området.
Ifølge Trine Græse (S) vil en udvidelse af Hillerødmotorvejen gennem Gladsaxe Kommune forværre et i forvejen stort problem med trafikstøj i området.
Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix

- Der skal helt andre boller på suppen. En overdækning af motorvejen eller massive støjskærme er formentlig den eneste seriøse indsats, der kan hjælpe os. Politikerne i Folketinget er simpelthen nødt til at tage ansvar og forstå, at motorveje er med til at dræbe vores by, siger Trine Græse.

I samme ombæring erkender hun dog, at der selvfølgelig skal være plads til biler, men at det ikke er løsningen for Gladsaxe Kommune. 

- Løsningen for os er ikke mere asfalt. Løsningen er investeringer i den kollektive trafik, siger hun.

København bliver fodret med egen hale

Kritik af udspillet er der også fra landets tungeste borgmestersæde. Københavns overborgmester Lars Weiss (S) mener, at regeringen glemmer landets hovedstads i dets udspil.

For nok er der sat 12,7 milliarder af til en fremtidig trafikbetjening af Lynetteholm, men det løser de andre trafikproblemer, som Danmarks største kommune står med, mener overborgmesteren.

- I modsætning til resten af landet er der ingen penge til København. Vi bliver fodret med vores egen hale. Vi får vores egne penge – og samtidig er der intet til de helt nødvendige investeringer, for at trafikken i hovedstaden ikke skal bryde sammen, når byen vokser, siger Lars Weiss.

Ifølge overborgmesteren vil metroen i København sande til i passagerer inden for de kommende år, hvis ikke København får mere metro på tværs af havnen, mens biltrafikken i byen ende i lange køer, hvis ikke der bygges en omfartsvej uden om Indre By.

Regeringen skal nu forhandle med de andre partier på Christiansborg om at lande en aftale, som allerede skal gælde fra 2021 og frem til 2035.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik