Regeringen klar med milliarder til Hillerødmotorvejen: Skal forlænges og udvides

I et kommende udspil til en ny infrastrukturplan vil regeringen afsætte i alt 2,4 milliarder kroner til en forlængelse og en udvidelse af Hillerødmotorvejen.

Regeringen er klar til at afsætte milliarder, så Hillerødmotorvejen kan blive forlænget og udvidet.

I et udspil til en ny infrastrukturaftale har regeringen øremærket i alt 2,4 milliarder kroner til den nordsjællandske motorvej.

quote Man skal altid passe på med garantier i politik, men det er her så tæt, man overhovedet kan komme på, at den er i skabet

Nick Hækkerup (S), justitsminister

TV 2 Lorry har fået indsigt i den del af udspillet, som omhandler Hillerødmotorvejen.

Her vil regeringen bruge pengene på at udvide den eksisterende motorvejsstrækning mellem Gladsaxe og Bagsværd og forlænge motorvejen, så den nuværende motortrafikvej mellem Allerød og Hillerød i stedet bliver til en firesporet motorvej.

Derudover ønsker regeringen at igangsætte en VVM-undersøgelse af endnu en udvidelse af motorvejen – denne gang en strækning mellem Bagsværd og Farum – så denne kan blive realiseret på et senere tidspunkt.

Hvad er en såkaldt VVM?

Tæt på at være i skabet, siger skråsikker minister

Ifølge regeringen skal projekterne afhjælpe trængselsproblemer, som præger Hillerødmotorvejen samt den tilstødende motortrafikvej i den nuværende forfatning.

- Hillerødmotorvejen er så væsentlig en transportkilde fra oplandet og ind til København, og hvor der er kø hver eneste dag. Så for at afhjælpe trafikken vil vi sætte penge af til at udvide Hillerødmotorvejen, siger Nick Hækkerup (S) til TV 2 Lorry.

Udover at være justitsminister er han valgt ind i Nordsjællands Storkreds med forlængelse af Hillerødmotorvejen som et valgløfte. Og så er Hækkerup i øvrigt tidligere borgmester i Hillerød Kommune.

Ministeren understreger, at han er overbevist om, at der kan samles et flertal om at vedtage projektet.

Nick Hækkerup (S), der egentlig er justitsminister, udtaler sig på vegne af regeringen om Hillerødmotorvejen, da han er valgt ind i området.
Nick Hækkerup (S), der egentlig er justitsminister, udtaler sig på vegne af regeringen om Hillerødmotorvejen, da han er valgt ind i området.
Foto: Anders Nordahl / TV 2 Lorry

- Man skal altid passe på med garantier i politik, men det er her så tæt, man overhovedet kan komme på, at den er i skabet, siger han.

Samtidig skal der – hvis regeringen altså får politisk opbakning til udspillet – opføres i alt ni kilometers støjskærm og en kilometers støjvold, som skal nedbringe den belastende trafikstøj, som beboere langs strækningen dagligt lider under, og som borgmestre i de omkringliggende kommuner længe har klaget over.

Ifølge udspillet vil det samlede projekt lette trafikken, reducere kødannelser, minimere den samlede trængsel og forkorte rejsetiden til og fra København, hvilket vil resultere i et positivt samfundsøkonomisk afkast på 7,18 milliarder kroner.

Så meget vil regeringen afsætte til projektet:

Støttepartier erklærede modstandere

Det er dog langt fra mejslet i sten, at regeringen kommer i mål med deres ønske om en forlænget og udvidet motorvej til Hillerød.

For støttepartierne til regeringen har nemlig sat foden ned og erklæret deres modstand mod mere motorvej i hovedstadsområdet.

- Vi vil gøre temmelig meget for at forhindre udbyggelsen af Hillerødmotorvejen. De penge, man bruger på det, kan man jo ikke bruge på den grønne omstilling og den kollektive trafik, har Enhedslistens trafikordfører Jette Gottlieb tidligere sagt til TV 2 Lorry.

- Lige nu har du en S-togsbane, der kører præcis samme strækning fra Hillerød og ind til byen. Hvis du lægger en bedre vej langs med den, så tager du folk fra S-toget over i bilen, udtalte Radikale Venstres Rasmus Helveg Petersen ved samme anledning.

- Tiden er ved at løbe ud for asfalt og motorveje. Hvis vi skal spare 70 procent CO2 i 2030, så duer det ikke at lave flere kilometer motorvej, sagde Torsten Gejl, transportordfører for Alternativet.

Strækningen mellem Allerød og lige nord for Hillerød er lige nu en motortrafikvej. Det ønsker regeringen at lave om på.
Strækningen mellem Allerød og lige nord for Hillerød er lige nu en motortrafikvej. Det ønsker regeringen at lave om på.
Foto: Vejdirektoratet

Men blå blok støtter

Til gengæld har flere blå partier meddelt opbakning til projektet.

- Det er et meget højt prioriteret projekt, som betyder meget for mange i Nordsjælland. Derfor står det meget højt på ønskelisten, når vi sætter os til forhandlingsbordet. Vi skal have det med igen, siger Venstres Kristian Phil Lorentzen.

- Det er bare at få den lavet. Der er alt for mange danske familier, der hænger i kø og bruger alt for meget tid på det. Det hæmmer mobiliteten, det hæmmer væksten og det hæmmer velstanden. Så vi skal bare have lavet Hillerødmotorvejen færdig, siger Mette Thiesen fra Nye Borgerlige.

Dansk Folkeparti har også tidligere erklæret støtte til en forlængelse og udvidelse af Hillerødmotorvejen.

Historien har dog vist projektets tilhængere, at man skal passe på med at glæde sig for tidligt. For to år siden lavede den forrige regering en infrastrukturaftale, ligesom den politikerne nu skal i gang med at forhandle.

Dengang blev der også sat penge af til Hillerødmotorvejen. Men da den nuværende socialdemokratiske regering kom til, rev de den gamle infrastrukturaftale over.

Regeringen ventes at præsentere dets samlede udspil til en ny national infrastrukturplan for de kommende år fredag klokken 12 på et pressemøde.

TV 2 Lorry satte i marts måned fokus på det politiske slagsmål om Hillerødmotorvejen. Se mere i indslaget herunder:

Politikerne skal snart sætte penge af til fremtidens motorveje og jernbaner