Et flertal på Frederiksberg vil droppe betting-reklamer i den offentlige transport

Det skal være slut med reklamer for pengespil både i busser, metroen og S-tog. I hvert fald hvis det står til Socialdemokratiet, Radikale, SF og Enhedslisten på Frederiksberg.

Flere unge bliver ludomaner, og spritnye tal fra Spillemyndigheden viser også, et stigende antal registrerer sig i Spillemyndighedens Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere. 

Især yngre mænd er stærkt overrepræsenterede i statistikkerne. Og samtidig viser tallene også, at mange ludomaner overvejer selvmord.

Alligevel kan man se reklamer for pengespil både på stationer, i metroen, S-tog og i busser, som mange børn og unge bruger, og som Frederiksberg Kommune er medejer af. Det er problematisk, mener Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale og SF. 

Derfor vil de nu have stoppet reklamerne for pengespil med et fælles forslag, som er på dagsordenen til et møde i kommunalbestyrelsen på Frederiksberg mandag aften. Herefter skal det oplyses yderligere og behandles i udvalg, inden det vedtages endeligt.

- Det bunder i en bekymring for afhængighed. VI ser flere annoncer for pengespil og flere, der bruger pengespil, siger Lone Loklindt (RV), 1. viceborgmester i Frederiksberg Kommune, til TV 2 Lorry.

Især bekymret for børn

Hun er især bekymret for de mange børn og unge, der dagligt benytter den offentlige transport, og som bliver eksponeret for reklamerne.

- For nogle unge kommer det så vidt, at de begår selvmord som følge af ludomani. Jeg mener, vi som politikere har et ansvar for at skærme vores børn til et godt liv, siger Lone Loklindt.

Fakta om afhængighed af pengespil

Der findes i Danmark omkring 10.000 ludomaner. Ifølge Center for Ludomani har en tredjedel af dem overvejet selvmord.


48 procent af dem, der bliver behandlet for ludomani hos Center for Ludomani, er under 25 år.


Andelen af unge under 30 år, der er i behandling for ludomani, er tredoblet de seneste 10 år.


125.000 danskere over 18 år har i varierende grad problemer med pengespil. Omkring 31.600 af dem har ifølge Center for Ludomani er så risikabel spilleadfærd, at de er i farezonen for at udvikle ludomani.


42 procent af de unge med en risikabel spilleadfærd har følt sig ensomme den seneste måned, mens 36 procent har følt sig decideret nedtrykte eller deprimerede.


Et stadig stigende antal danskere registrerer sig i Spillemyndighedens Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere (ROFUS). Seneste opgørelse viser, at 30.451 spillere nu er registrerede i ROFUS. Opgørelsen fra januar i år viser også, at yngre mænd er stærkt overrepræsenterede i registret.


Kilder: Spillemyndigheden og Center for Ludomani

I dag er reklamer for pengespil målrettet børn allerede reguleret i Spilleloven. Og her står der, at markedsføring af spil ikke i hverken kommunikationsudformning eller medievalg må målrettes børn og unge under 18 år.

- Det er fint. Men det er jo de samme børn og unge, der bruger busserne og metroen, hvor reklamerne er, siger Lone Loklindt.

quote For nogle unge kommer det så vidt, at de begår selvmord som følge af ludomani

Lone Loklindt, 1.viceborgmester, Frederiksberg Kommune

Politisk selvransagelse

Hun mener, det kalder på politisk selvransagelse, når landstræneren i fodbold eksempelvis siger, reklamer for pengespil helt skal forbydes.

Og en anden prominent, der også tidligere har været fremme med kontante holdninger til reklamer for pengespil i det offentlige rum, er Sisse Marie Welling (SF), som er sundheds- og omsorgsborgmester i København.

Hun kender personligt folk, der har fået ødelagt deres liv af gambling, og i november lød det således til TV 2 Lorry:

- Vi har jo et forbud mod reklamer for tobak, så jeg kan sagtens se, at vi kan stille krav om de her vanedannende spil og reklamer for betting, som i visse tilfælde efterlader folk i stor gæld og i situationer, der er utroligt svære at komme ud af, siger Sisse Marie Welling (SF).

TV 2 Lorry har forsøgt at få en kommentar fra Sisse Mare Welling til det nye forslag fra Frederiksberg, men det har ikke været muligt at få en aftale om interview inden vores deadline.

Muligt samarbejde med Københavns Kommune

Til gengæld er Lone Loklindt åben for et samarbejde med Københavns Kommune for at få standset reklamerne.

Begge kommuner er nemlig medejere af både Movia og Metroselskabet, hvor ejerkredsen blandt andet kan regulere hvilke reklamer, der bliver vist på stationer og i busserne, men det er ikke noget, de enkelte kommuner kan beslutte.

- Ifølge loven er reklamer for pengespil jo ikke forbudt, og det kan vi heller ikke bestemme som kommune. Men vi kan tage det til ejerkredsen i Movia og Metroselskabet, hvor vi skal finde et flertal for at droppe reklamerne, siger Lone Loklindt til TV 2 Lorry.

Derfor vil hun nu række ud og have det hele undersøgt. Også gerne om et samarbejde med Københavns Kommune kan etableres.

- Men busserne kører jo også igennem andre kommuner end vores, og der kan også være  økonomiske aftaler i transportselskaberne, som vi af gode grunde ikke har indsigt i på nuværende tidspunkt, siger Lone Loklindt.

Fakta: Det siger Spilleloven om reklamer for pengespil

Gevinstchancen skal fremstilles på en korrekt og balanceret måde, så der ikke skabes et indtryk af, at gevinstchancen er større end den i realiteten er.


Spil skal fremstilles som et underholdningstilbud.


Markedsføring af spil ikke i hverken kommunikationsudformning eller medievalg må målrettes børn og unge under 18 år.


Markedsføring af spil ikke må antyde ved brug af kendte personligheder, i strid med sandheden, at deltagelse i spil har bidraget til den kendtes succes.


Markedsføring af spil ikke må have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil fremmer en løsning på finansielle problemer eller giver spilleren social accept.

Spillebranchen er overrasket

Hos Spillebranchen, der er brancheforening for udbydere af onlinespil på det danske marked, er man overrasket over forslaget.

Her ville man gerne være blevet kontaktet af Frederiksberg Kommune allerede på nuværende tidspunkt, men man har intet hørt.

- Det er selvfølgelig op til den enkelte kommune at beslutte, men jeg ville have ønsket, vi var blevet kontaktet, så vi måske kunne have haft en dialog om, hvad der er i reklamerne, og om der var noget, man kunne gøre anderledes, siger Morten Rønde, der er direktør i Spillebranchen til TV 2 Lorry.

Forslaget fra både Socialdemokratiet, Radikale, SF og Enhedslisten fremstilles på et møde i kommunalbestyrelsen på Frederiksberg mandag aften. Der er allerede flertal bag det.

Det vil sige, at forslaget vil blive sendt videre til en sagsfremstilling i forvaltningen, hvor alle sider af forslaget herefter skal belyses. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik