Folketingsmedlem har fået nok: Giv nu flere penge til vores veje

Siden 2009 har Jylland fået klart flest penge til vejprojekter, mens hovedstadsområdet har måttet kigge langt efter midler.

Nye tal fra Transportministeriet viser, at hovedstadsområdet er blevet voldsomt nedprioriteret på vejområdet siden 2009, når man sammenligner med andre regioner i landet.

Siden 2009 er der blevet brugt 3,6 milliarder kroner på vejprojekter i Hovedstadsområdet, men det er småpenge i forhold til, hvad der eksempelvis er blevet brugt i det midtjyske, hvor beløbet i samme periode udgør 12 milliarder kroner.

Læs også To personer kørte i vejarbejds-huller: ”Det er livsfarligt”

Derfor er det på sin plads, at man nu fokuserer på vejprojekter i Nordsjælland, lyder det fra Venstres Folketingsmedlem Hans Andersen, der også er byrådsmedlem i Frederikssund. 

01:01

Vejprojekter i Region Hovedstaden nedprioriteret i forhold til resten af landet.

Luk video

I Frederikssund sidder de mest i kø

I Frederikssund har man i årevis kæmpet for en forlængelse af Frederikssundmotorvejen, men projektet står stille uden finansiering, fordi andre projekter bliver prioriteret højere.

Og det er på trods af, at borgerne i Frederikssund topper listen over lønmodtagere, der bruger allermest tid i hele landet på at holde i kø. Her er tallet 178 timer i gennemsnit om året per bilpendler, viser tallene fra Transportministeriet.

Hans Andersen mener derfor, at tiden nu er inde til at bruge pengene i Frederikssund og i Hillerød, hvor hver enkelt bilpendler også bruger meget tid på at holde i kø – helt eksakt 147 timer om året i gennemsnit.

Læs også Lang vej endnu: Fem år ekstra med vejarbejde i København

- Jeg har kunnet konstatere, at vejinvesteringerne de er sket i Jylland. De har lavet Silkeborg-motorvejen og Holstebro-motorvejen, så nu er argumenterne blevet endnu stærkere for at tiden er kommet til, at det er Hillerød- og Frederikssund-motorvejene, vi skal bygge, siger Hans Andersen til TV 2 Lorry.

Venstre har sat 19,5 milliarder kroner fra råderummet til infrastruktur, og en stor del af den kage, vil Hans Andersen nu overbevise sine politiske kollegaer om, skal havne i det nordsjællandske.

Her sidder de længst tid i kø

Tidsforbrug og distance til pendling i personbil for lønmodtagere udregnet per bilpendler. Gennemsnit for 2006-2017. 

1. Frederikssund 178 timer
2. Køge 172 timer
3. Gribskov 162 timer
4. Helsingør 152 timer
5. Roskilde: 149 timer
6. Egedal: 148 timer
7. Hillerød: 147 timer
8. Greve: 146 timer
9. Furesø: 129 timer
10. Rudersdal: 126 timer
10. Høje-Taastrup: 126 timer
10. København: 126 timer

Kilde: Transportministeriet

Læs også Pendlere får længere til arbejde - undtagen københavnerne