Nyt jobcenter bliver placeret i Københavns Lufthavn

Luftfarten er i dyb, dyb krise, og det har nu fået Tårnby Kommune til at prøve noget nyt. I samarbejde med SAS og lufthavnen vil et nyt rådgivnings- og jobcenter blive placeret i Københavns Lufthavn.

01:04

Det nye job og rådgivningscenter kommer til at ligge på lufthavnsområdet og skal hjælpe de mange især Tårnby-familier, der allerede er ramt eller risikerer at blive ramt af coronakrisen i Københavns Lufthavn.

De fleste grænser er lukket, flytrafikken er gået i stå, og antallet af rejsende er faldet med 99 procent.

Luftfarten er i dyb, dyb krise, og det har nu fået Tårnby Kommune til at prøve noget nyt.

Med 22.000 ansatte fordelt på 1.000 virksomheder er den største arbejdsplads i kommunen uden tvivl Københavns Lufthavn, og den er særdeles hårdt ramt efter coronakrisen.

Læs også Trafikken i Københavns Lufthavn er faldet med 99 procent

Derfor vil Tårnby Kommune nu åbne et rådgivnings- og jobcenter i lufthavnen i samarbejde med SAS og lufthavnen, som får til opgave at hjælpe de mange lufthavnsansatte, der kommer til at miste jobbet.

Flere virksomheder i og omkring lufthavnen har allerede opsagt medarbejdere eller varslet, at de er tvunget til at afskedige personale.

Norwegian har afskediget 614 medarbejdere, mens groundhandleren Menzies har afskediget 155 og sendt 200 hjem uden løn. SAS har varslet afskedigelser af omkring 1.700 medarbejdere i Danmark.

Og så sent som torsdag morgen har Falck annonceret, at 300 danske medarbejdere vil blive fyret – blandt andet med den begrundelse, at Falck er ramt i sin forretning inden for assistancehjælp i Københavns Lufthavn.

Borgmester håber job kan reddes

Tårnbys borgmester Allan S. Andersen (S) håber dog på, at det kommende rådgivnings- og jobcenter – som efter planen skal etableres sidst i juni - kan være med til at redde flest mulige job.

- Mange familier i Tårnby og i resten af hovedstadsområdet har brug for håb og en vej ud af den alvorlige krise, der har ramt luftfarten og de mange virksomheder i København Lufthavn. Derfor skal vi tænke ud af boksen og skabe nye muligheder for eksempelvis rådgivning af virksomhederne, så vi kommer bedst muligt igennem krisen med flest mulige jobs sikret, siger Allan S. Andersen.

På det nye rådgivnings- og jobcenter kan de ramte virksomheder få specialiseret rådgivning, før de eventuelt må opsige.

Læs også Blev arbejdsløs for første gang under coronakrisen - nu overvejer han at skifte branche

Det samme gælder de medarbejdere, der bliver afskediget – uanset hvilken kommune medarbejderen bor i. Centret vil stå for konkrete beskæftigelsesrettede indsatser for den enkelte opsagte i form af blandt andet samtaler og kursusforløb, oplyser Tårnby Kommune i en pressemeddelelse.

- Det er helt ekstraordinære omstændigheder for virksomhederne omkring lufthavnen. Og det kalder på ekstraordinære løsninger. Derfor tog vi initiativ til et samarbejde med blandt andre lufthavnen og SAS om det nye center, hvor vi for eksempel skal hjælpe virksomhederne og medarbejderne med at finde rundt i de mange ordninger på arbejdsmarkedet, siger borgmester Allan S. Andersen.

"Giver god mening at placere jobcenter her"

I Københavns Lufthavn ser administrerende direktør Thomas Woldbye store perspektiver i samarbejdet mellem kommune, fagforeninger og virksomheder om at sikre flest mulige job.

- Luftfarten er i en alvorlig og dyb krise. Her har Københavns Lufthavn ikke blot et stort socialt ansvar for de 2.600 medarbejdere, vi selv har ansat, men også for de flere end 19.000 medarbejdere, der er ansat i alle de andre virksomheder i og omkring lufthavnen. Derfor giver det rigtig god mening at placere et luftfartens center for rådgivning her hos os, siger Thomas Woldbye.

Centret vil blive placeret på Petersdalvej, hvor lufthavnens politistation også ligger.

Læs også Reportage fra Københavns Lufthavn: Gabende tomt - alt står (næsten) stille

Ud af 2.600 medarbejdere har Københavns Lufthavn hjemsendt 1.600 fuldtidsansatte i rotation med fuld løn, hvor en del finansieres af trepartsaftalen om statslig lønkompensation.

- Ordningen med lønkompensation har været helt afgørende for, at Københavns Lufthavn trods dyb krise og et fald på 99 procent i trafikken, stadig kan kæmpe for at undgå afskedigelser og holde fast på så mange medarbejdere som muligt, siger Thomas Woldbye.

Udover lønkompensationen skal efteruddannelse også være en af flere muligheder for at holde fast på de mange specialiserede medarbejdere i lufthavnen og hjælpe de, der mister jobbet bedst muligt videre. Den tilgang bakker Tårnbys borgmester op om:

- Der er ingen, der ved, hvor længe den aktuelle krise vil stå på. Men vi har en forpligtelse til sammen at gøre vores yderste for at sikre flest mulige arbejdspladser. Regeringen og arbejdsmarkedets parter har under krisen tænkt nyt med for eksempel lønkompensation. Nu skal vi også tænke på opkvalificering til fremtidens job, siger Allan S. Andersen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik