Supermarkeder indfører nyt tiltag for at få kunder til at holde afstand

Både Coop og Salling Group har lavet tiltag, der skal få deres kunder til at holde afstand, når de handler i supermarkederne.

I SuperBrugsen i Skævinge opfordrer de deres kunder til at holde afstand ved hjælp af streger i gulvet. Foto: SuperBrugsen

Flere supermarkeder rundt om i Danmark har lavet tiltag for at begrænse smittefaren, når de handler.

Det seneste tiltag går på, at der er lavet streger i gulvet ved kasserne, så folk holder afstand, når man handler.

Det ses blandt andet i Skævinge i Hillerød Kommune, hvor den lokale SuperBrugsen har lavet sorte streger i gulvet. I et Facebook-opslag skriver SuperBrugsen i Skævinge:

”Vi henstiller til, at du ændrer adfærd i måden, du handler på. Hold afstand i køen - kom gerne kun én person ad gangen for at handle. Vi har sat markering op, for at du kan holde afstand, vi åbner i denne tid kasse tre før kasse to, sådan du trygt kan holde afstand.”

Læs også Supermarkeder trækker tilbud om at holde åbent kun for ældre tilbage

Og det er ikke kun i SuperBrugsen i Skævinge, at det nye tiltag bliver gennemført. I samtlige af Coops butikker, som tæller Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’ Brugsen, Fakta og Irma, kommer der streger på gulvet.

- Det kommer, så snart trykkeriet kan levere det, men indtil da bliver det håndholdte løsninger såsom tape. Men der kommer en mere holdbar løsning i morgen eller overmorgen, siger Lars Aarup, kommunikationschef i Coop, til TV 2 Lorry.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan ser stregerne ud i Bilka. Foto: Salling Group

Andre supermarkeder følger trop

Salling Group, der har Føtex, Bilka og Netto, har indført et lignende tiltag som Coop.

- Vi har sat stregerne op ved kasserne med 1,5 til 2 meters afstand, så det er nemt for kunderne at holde afstand, siger Kasper Reggelsen, pressechef i Salling Group, til TV 2 Lorry.

Læs også Supermarkeder i fælles opråb: Der er varer nok, hvis I handler som normalt

Og ifølge Kasper Reggelsen tager kunderne godt imod tiltaget.

- Vi oplever, at kunderne er gode til at tage de hensyn, som myndighederne anbefaler, og hvis vi kan bidrage til, at de sidste også husker at holde afstand, så er vi villig til at lave de tiltag, der skal til, siger han.

Samme oplevelse deler man hos Coop.

- Det giver et godt signal til de andre kunder om at holde afstand. Forhåbentlig forplanter det sig hos kunderne, som generelt er gode til at følge anvisningerne, lyder det fra kommunikationschef Lars Aarup.

Udover stregerne i gulvet har Coop og Salling Group også stoppet for salget af bland-selv-slik og smagsprøver på madvarer og vin for at forhindre coronasmitte blandt kunderne.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik