Politisk forslag skal ændre "tudetosset regel" i natbusserne

Konservative og SF i Region Hovedstaden vil have vedtaget, at det skal være muligt at tage cyklen med i natbussen. Ellers må flere undgå offentlig transport i de sene nattetimer, lyder argumentet.

Den offentlige transport i hovedstadsområdet kan i overordnede termer beskrives som velfungerende og gnidningsfrit med både metro, S-tog, massevis af buslinjer og endda en letbane på vej.

I det hele taget er fokus på velfungerende offentlig transport ofte i højsædet blandt både borgmestre, kommunalpolitikere og i Folketinget.

I Region Hovedstadens Trafikudvalg fylder den offentlige transport – ikke overraskende – også meget.

Og her har man nu opdaget en fejl, som flere af politikerne kalder ”galimatias”.

quote Jeg synes, det er grotesk og tudetosset. Og jeg har ikke hørt nogle argumenter for, at det ikke skal være lovligt

Christoffer Buster Reinhardt, medl. Trafikudvalget i Reg. H., Kons.

Problematikken er ganske simpel: Selvom man må tage cyklen med i langt de fleste busser i regionen, hvis der er plads, er det fortsat ikke lovligt om natten.

- Jeg synes, det er grotesk og tudetosset. Og jeg har ikke hørt nogle argumenter for, at det ikke skal være lovligt. Reglerne om at man kun må have cyklerne med i bussen, når der er plads, er fine. Men at man så ikke må tage den med natbussen, når der ikke er så mange passagerer. Det er åndssvagt, siger Christoffer Buster Reinhardt (K), der er medlem af Region Hovedstadens Trafikudvalg, til TV 2 Lorry.

Derfor har han nu fremsat et forslag i Trafikudvalget, som går ud på at ændre reglerne, så passagerer med natbus for fremtiden ganske lovligt kan tage deres cykel med sig i bussen.

Forslaget er fremsat sammen med SFs Jens Mandrup, der er formand i Trafikudvalget.

- Vi synes, det er oplagt at give folk muligheden for at få cyklen med. Man bruger jo oftest natbussen, når man skal hjem efter en lang aften, siger Jens Mandrup (SF) til TV 2 Lorry og tilføjer:

- Det er også for at de mennesker, som pendler til og fra arbejde om natten, kan få deres cykel med.

Regionsbetalte natbusser

Natbusserne i hovedstadsområdet og Nordsjælland er finansieret af Region Hovedstaden, men alligevel kom det bag på Christoffer Buster Reinhardt, at det ikke er tilladt at tage cyklen med i natbusserne.

Det er nemlig tilladt at tage cyklerne med på mange andre tidspunkter af døgnet i de fleste af Movias busser.

Der er dog undtagelser i myldretiden, og hvis der er for mange mennesker med i bussen, til at der er plads til en cykel.

Ifølge den konservative politiker er det overvejende nemt at ændre på reglerne, så det fremover bliver muligt for natbuspassagererne at tage den tohjulede med sig, som man allerede må i metro og S-tog i dag.

quote Vi har en ambition om, at det skal være lettere at tage den kollektive trafik, og at den skal spille sammen med andre transportformer.

Christoffer Buster Reinhardt, medl. Trafikudvalget i Reg. H., Kons.

- Vi har en ambition om, at det skal være lettere at tage den kollektive trafik, og at den skal spille sammen med andre transportformer. Det skal hænge sammen, der skal være parkeringspladser tæt på stationerne, og det skal være muligt at tage cyklen med.

- Det vil være rigtig fint, hvis vi også tænker cyklen med ind der, som vi har gjort i dagtimerne. Der har man også endnu mere brug for cyklen, når du kommer frem om natten, siger Christoffer Buster Reinhardt.

For ikke nok med, at natbussen for mange er muligheden for offentlig transport i de sene nattetimer, så er den også den eneste mulighed.

Det betyder, at der ganske ofte ikke vil være kommunale busser, som er mulige at benytte, når først natbusserne kører – og dér kan cyklen være en god bekvemmelighed, hvis rejsen skal gå lidt længere end til stationen.

Tyder på et levn fra gamle busregler

Til spørgsmålet om, hvorfor politikerne ikke tidligere har ønsket reglerne ændret, lyder svaret fra Jens Mandrup, at der er rigeligt at se til.

- Vi har rigtig mange buslinjer. Jeg har fulgt med i buslinjer i yderområderne, men jeg havde ikke tænkt over det med natbusserne og cykler. Men det skal vi have gjort noget ved. Det er Movias bestyrelse, som skal vedtage ændringerne. Men det er Region Hovedstaden, som betaler for natbusserne. Så hvis det er sådan, at det bliver, når der er plads, så kan jeg ikke se, hvem der skulle være imod det, siger han.

quote Jeg havde ikke tænkt over det med natbusserne og cykler. Men det skal vi have gjort noget ved.

Jens Mandrup, fmd. Trafikudvalget i Reg. H., SF

Fra hans kollega i Trafikudvalget, Christoffer Buster Reinhardt lyder det tørt:

- Man er som politiker til for at forbedre folks hverdag. Formentlig kan det her få endnu flere til at bruge natbusserne. Jeg tror simpelthen, at det er et levn fra gamle regler – og der skal være nogle politikere, som opdager det, før det bliver ændret.

- Så det var et rigtig godt eksempel på en borger, som oplyser om en tilstand, som herefter tages op politisk, siger han med henvisning til, at han selv blev gjort opmærksom på problemet, da han i forbindelse med en kampagne for de regionalt betalte busser skulle stige på en natbus på Rådhuspladsen i København.

Her ønskede en kvinde at rejse til Greve med sin cykel – men måtte ikke komme med på grund af reglerne.

- Det endte med, hun tog en taxa. Og det er da for åndssvagt, slutter Christoffer Buster Reinhardt.

Forslaget om regelændringen for natbusserne skal behandles i Region Hovedstadens Trafikudvalg den 25. februar.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

hillerødmotorvejens forlængelse

playUdbygning af Hillerødmotorvejen er nu et skridt tættere på virkelighed

20_percent

playLadeoperatør fordobler i år antallet af ladestandere til elbiler i hovedstaden

Stevns trængsel

Årtiers køkørsel kan forsvinde med anlæggelsen af en ny statsvej

hillerød forside

playMilliardforhandlinger giver nyt håb for Hillerødmotorvejen

Lorryland

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere