Pakkeshops og postvæsen drukner i pakkekaos: ”Det er helt ekstremt”

Postnord melder om historisk travlhed, mens afhentningssteder er ved at drukne i pakker. Derfor kommer pakkeshops nu med appel til online-handlende.

I smørhullet mellem Black Friday, julen og en generel tendens mod online shopping står postvæsenet og pakkeshops netop nu midt i en malstrøm af pakker.

Mens postvæsenet og logistikvirksomheder knokler med at bringe pakkerne ud, knokler posthuse og pakkeshops med at komme af med dem og finde ledige pladser på stadigt mere og mere proppede pakkelagere.

På Postnords pakketerminal i Brøndby, der leverer post og pakker til hele hovedstadsområdet, melder pakkechefen om historisk travlhed.

- Danskerne shopper på internettet i langt større grad end de nogensinde har gjort. Det er en tendens vi har kunnet se helt fra starten af året. Nu er vi gået ind i en tid, hvor vi har rundet Black Friday og går imod julen, og så er der altså virkelig tryk på, siger Lene Reipuert, pakkechef hos Postnord.

quote Det, vi ser i år, er helt ekstremt

Lene Reipuert, pakkechef

Ude i ekstremer, man aldrig har set før

I løbet af weekenden er flere end 800.000 pakker blevet ekspederet gennem terminalen i Brøndby.

Det er en stigning på mere end 30 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Postnord har samtidigt slået pakkerekord hver eneste dag siden weekenden, hvor der i gennemsnit kører 100.000 pakker mere igennem dagligt.

- Det, vi ser i år, er helt ekstremt, siger Lene Reipuert.

- Det er nogle mængder, som vi ikke har haft før. Derfor har vi selvfølgelig også været ude at rekruttere flere medarbejdere og fået flere steder, hvor man kan hente sine pakker, siger hun.

Der er aldrig blevet håndteret så mange pakker som nu, fortæller Postnords pakkechef, Lene Reipuert.
Der er aldrig blevet håndteret så mange pakker som nu, fortæller Postnords pakkechef, Lene Reipuert.
Foto: Ditte Marie Kjærsgaard-Rasmussen/TV 2 Lorry

Pakkeshop kæmper febrilsk kamp

Den travlhed kan man i den grad mærke i de mange pakkeshops rundt om i hovedstadsområdet, hvor en stor del af pakkerne havner, inden modtagerne kommer og afhenter dem.

Et af de steder er tankstationen OK Plus i Helsingør, hvor forpagteren Martin Hjortø har mere end almindeligt travlt.

- Der kommer cirka tre gange så mange pakker, som der plejer. Og vi har travlt i forvejen, siger han og vælter nærmest over pakkerne på tankstationens stadig trangere og trangere pakkelager, der mest af alt ligner en papkassefarvet labyrint.

I løbet af de seneste fire år har Martin Hjortø ellers femdoblet sine hyldemeter på tankstationens pakkelager, så han netop ikke skulle komme til at mangle plads.

Alligevel kæmper han og kollegaerne i øjeblikket med at få plads til de mange papkasser, med varer købt før, under og efter Black Friday.

- Normalt har vi måske 400 pakker på en rigtig travl dag. For tiden kommer der 600 om dagen. Så vi har rigtig travlt, siger Martin Hjortø.

Pladsen er trang på pakkelageret hos OK Plus i Helsingør.
Pladsen er trang på pakkelageret hos OK Plus i Helsingør.
Foto: Ditte Marie Kjærsgaard-Rasmussen/TV 2 Lorry

quote Der kommer cirka tre gange så mange pakker, som der plejer. Og vi har travlt i forvejen

Martin Hjortø

Vil I ikke nok hente jeres pakker?

Forpagteren kan således godt nikke genkendende til Postnords udmelding om uhørt mange pakker. Selv gætter han på, at den verdensomspændende coronapandemi har fået flere til at handle på nettet.

Der er blevet så travlt i pakkeshoppen at han har henvendt sig til sine kunder på Facebook med en bøn:

”Det er med stor beklagelse, at vi bliver nødt til at afvise cirka 400 pakker. [...] Over 65 procent af vores kapacitet er opbrugt, inden vi får nye pakkeleveringer, fordi flere kunder venter to-tre dage med at afhente.

Vil I ikke nok hente jeres pakker, hurtigst muligt? Det er af afgørende betydning for os.”

I løbet af weekenden er flere end 800.000 pakker blevet ekspederet gennem Postnords pakketerminal i Brøndby.
I løbet af weekenden er flere end 800.000 pakker blevet ekspederet gennem Postnords pakketerminal i Brøndby.
Foto: Ditte Marie Kjærsgaard-Rasmussen/TV 2 Lorry

Præmier for at hente pakken hurtigt

Egentlig har kunder normalt ti dage til at afhente sine pakker. Men:

- Hvis vi får 600 pakker om dagen, og folk venter ti dage på at hente dem, så skal vi have 6.000 pakker lignende og vi kan kun have 1.300, siger Martin Hjortø.

Han står ikke alene med oplevelsen af at drukne i pakker. Andre pakkeshops hovedstadsområdet har ligesom tankpasseren i Helsingør tyet til Facebook i et forsøg på at få folk til at hente deres bestilte sager.

Det store problem med pakkekaos har sågar fået nogle til at tænke aldeles kreativt.

For at afhjælpe flaskehalsproblemet på Shell-tankstationer, har selskabet i år lavet en konkurrence, hvor man kan vinde brændstof for 15.000 kroner.

Det eneste, man skal gøre for at deltage, er at hente sine pakker hurtigt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik