Pendler man på Kystbanen, skal man væbne sig med en god portion tålmodighed denne sommer.
Når Regionaltog 1420 i aften, fredag den 29. juni, klokken 23.22 afgår fra stationen i Helsingør er det nemlig sidste gang i lidt over seks uger, man kan rejse med tog på strækningen.
Den står nemlig på togbusser mellem Helsingør og Hellerup fra fredag aften den 29. juni og frem til den 12. august.
Det skyldes, at Banedanmark udfører omfattende fornyelsesarbejde på strækningen. Fornyelsesarbejde, der er svært tiltrængt:
- Fornyelsen af strækningen er en nødvendighed, da både spor, broer, kørestrøm og kabler er så slidte, at de skal udskiftes nu. Sidste år fik vi udskiftet en stor del af de slidte skinner, sveller og underlag på Kystbanen, og i år koncentrerer vi os om broarbejder, kørestrøm, afvanding og kabelarbejder, siger Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark.
Herunder kan du se, hvordan de forskellige togbuslinjer kører:
Ifølge Rejseplanen vil en turen med togbus fra Helsingør til Hellerup tage mellem 45 minutter til en time og 12 minutter afhængigt af tidspunktet på dagen.
Til sammenligning tager turen normalt 32 minutter med kystbanetoget, hvis der ingen forsinkelser er.
Skal sikre hurtigere rejsetid i fremtiden
Netop forsinkelser, fejl og langsom rejsetid er det, sommerens fornyelsesarbejde gerne skal få has på.
Når arbejdet er færdigt, kan togenes hastighed sættes op til en hastighed på 100 til 120 kilometer i timen på de steder, hvor hastigheden i dag er nedsat på grund af slidte skinner.
Samtidig er det også formålet, at der fremover opstår færre fejl i sporet som eksempelvis skinnebrud og færre fejl i sporskifterne i sommer- såvel som vinterperioden.
Banedanmark forventer, at strækningen åbnes for togtrafik igen søndag den 12. august.
Men det betyder ikke, at sporarbejdet og togbusserne er fortid til den tid. Fra den 14. august til den 10. september udføres afsluttende arbejde om natten, og det betyder, at strækningen er spærret fra klokken 20.30 til 04.30 i perioden.
Det anlægger Banedanmark på Kystbanen denne sommer:
• Yderligere 13,5 kilometer nye sveller
• 12 kilometer rensede skærver
• 7,5 kilometer ny sporkasse
• 53 nye sporskifter
• 2 sporskifter er blevet nedlagt
• 9 nye sporstoppere
• 11 kilometer afvandingsarbejde: Nye dræn mv.
• 5 nye master og fundamenter til kørestrøm
• Ny sporskiftevarme på hele strækningen
• Renovation af otte broer og udskiftning af to broer på strækningen
Kilde: Banedanmark