Kimet ned efter lukketid: Mere end halvdelen ringer forgæves til alkolinje

Friske tal fra Alkolinjen viser, at 55 procent af alle opkald ender hos telefonsvareren. Nu sidder rådgivere klar i længere tid ved telefonen.

Danskere med alkoholproblemer eller pårørende kan få hjælp, hvis de ringer til Alkolinjen på 80 200 500, som Alkohol & Samfund driver i samarbejde med Sundhedsstyrelsen.

Men en opgørelse over indkomne opkald viser, at rigtig mange opkald kommer på tidspunkter, hvor telefonen ikke er bemandet.

Derfor udvider Alkolinjen nu åbningstiderne fra i dag den 2. september, så dem der søger hjælp ikke løber panden mod en mur.

Siden åbningen i 2016 har Alkolinjen besvaret 5349 opkald, men samtidig har man oplevet et støt stigende antal opkald, og samlet set over de knap fire år ender mere end halvdelen hos telefonsvareren.

Tallene er opgjort den 28. august, og i alt har 6533 personer hidtil ringet forgæves. Og det er for mange, så derfor ændres åbningstiderne.

 – Vores opkaldsstatistik viser os, at der er mange derude, der har behov for, at vi tager telefonen. Og samtidig kan vi se på statistikkerne over, hvor mennesker i Danmark, der drikker for meget, at langt flere burde ringe ind – og det håber vi, at de nye åbningstider kan hjælpe til, siger lederen af Alkolinjen, Bjarne Stenger Elholm og referer til Sundhedsstyrelsens skøn om, at 140.000 mennesker i Danmark er afhængige af alkohol, og at 585.000 drikker så meget, at de bliver syge af det.

Folk ringer ikke i frokostpausen

Hidtil har Alkolinjen haft telefonerne åbne alle hverdage fra klokken 11 til 15. Og fra 2018 også i udvalgte helligdage.

Men fra i dag vil rådgiverne altså sidde klar mandage, tirsdage og fredage indtil klokken 17.

Og det kan få stor betydning, mener Bjarne Stenger Elholm.

– Vi ved, at dem, der har fast arbejde i dagtimerne kan have lidt svært ved at nå at ringe til os. Alkoholproblemer er et følsomt og tabuiseret emne, så man ringer ikke lige ind til os fra det åbne kontorlandskab eller frokoststuen. Derfor håber vi, at lidt flere får mulighed for at ringe til os de dage, vi holder længe åbent, siger Bjarne Stenger Elholm.

Opkaldsanalysen viser, at de fleste opkald kommer om mandagen, som suger 23 procent af hele ugens opkald, mens 19 procent kommer om tirsdagen og 15 procent om fredagen. Derfor er de tre dage udvalgt til de udvidede åbningstider.

Samtidig lukker mange af de kommunale alkoholbehandlinger tidligt om tirsdagen og om fredagen, og derfor er der brug for, at et andet tilbud holder åbent.

– Vi ville jo helst holde åbent hele tiden, men vores budgetter skal overholdes, og derfor har vi valgt de tidspunkter, hvor behovet er størst, siger Bjarne Stenger Elholm.

Alkolinjen er finansieret af treårige puljemidler fra Sundhedsministeriet, og de ekstraordinære åbningstider vil også kunne mærkes i budgetterne.

– Vi håber selvfølgelig, at politikerne ligesom vi kan se behovet for, at Alkolinjen fremover kan holde åbent, når behovet er der, siger direktør i Alkohol & Samfund, Peter Konow.

Om Alkolinjen 80 200 500

  • Alkohol & Samfund driver Alkolinjen i samarbejde med Sundhedsstyrelsen.
  •  Alkolinjen er den eneste landsdækkende, professionelt bemandede telefon- og chatrådgivning til mennesker med alkoholproblemer og deres pårørende.
  • Alkolinjen er gratis og anonym.
  • Telefonrådgivningen har telefonnummer 80 200 500, chatten kan du finde på www.alkohologsamfund.dk/alkolinjen/chat.
  • Både chat og telefon har åbent mandage, tirsdage og fredage fra kl. 11-17 samt onsdage og torsdage fra kl. 11-15. Rådgivningen holder desuden åbent i udvalgte helligdage.
  • Udenfor Alkolinjens åbningstid har du mulighed for at indtale dit telefonnummer, så rådgiverne kan ringe dig op, når de møder ind igen. 
  • Du kan døgnet rundt også sende en sms med teksten ALKOHOL til 1231 – så ringer Alkolinjens rådgivere dig op hurtigst muligt indenfor åbningstiden.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik