DSB ændrer køreplan for travl strækning - og det bifalder borgmester

Den nye køreplan for Frederikssundbanen giver mindre ventetid mellem togene og flere hurtigtog. Det glæder borgmester i kommune med flere stop på strækningen.

Køreplanen for s-togene mellem Københavns Hovedbanegård og Frederikssund ændres til december. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

De fleste pendlere på linje C og H mellem København og Frederikssund vil i fremtiden opleve kortere intervaller mellem S-togene og flere hurtigtog.

Det er blandt indholdet af en ny køreplan for Frederikssundbanen, som DSB har præsenteret.

Den nye køreplan træder i kraft den 14. december i år, og ifølge DSB betyder den, at rejsende får glæde af "mere regulær" 10-minutters drift, flere hurtigtog og færre tog, der stopper på alle stationer - såkaldte stoptog.

- Med den nye køreplan forbedrer vi kundeoplevelsen markant - især fordi de rejser over de længste strækninger, siger DSB's informationschef Tony Bispeskov og uddyber:

- I dag kører S-togene fra København til Frederikssund med to og 18 minutters intervaller, så selvom stationer som eksempelvis Stenløse, Ølstykke og Frederikssund har seks tog i timen, oplever kunderne det som om, vi kører 20-minutters drift, fordi nogle af afgangene ligger så tæt opad hinanden.

Læs også Borgmester efter DSB-møde: "Det handler om borgere og ikke tal i et regneark"

Borgmester jubler

Og den besked vækker glæde hos borgmestern i Egedal Kommune, der er hjemsted for fire stationer på strækningen og grænser op til yderligere to.

Han siger - ligesom DSB's informationschef - at den nye køreplan "forbedrer pendleroplevelsen markant".

- Især for dem der rejser over længere strækninger. Vores ambition om at skabe rammerne for verdens bedste hverdag får et boost med denne ændring, siger Karsten Søndergaard (V) i en pressemeddelelse.

- Vi ved, at det betyder alverden for særligt børnefamilierne at have en reel og pålidelig offentlig transport. De mere regulære køreplaner betyder jo, at pendlere begge veje kan nå hjem for at handle eller hente børn uden at skulle være bange for, om man når toget.

For Egedal Kommune betyder den nye køreplan, at stationerne i Ølstykke, Stenløse og Veksø, som i dag har tre hurtigtog og tre stoptog i timen, fremover betjenes af seks hurtigtog i timen, som kører med ti minutters mellemrum. I dag kører togene med henholdsvis to og 18 minutters mellemrum.

Artiklen fortsætter efter billedet. 

Sådan ser DSB's s-tognet ud i 2021. Foto: DSB

Flere hurtige tog flere steder

Det er dog ikke kun Egedal Kommune, der får glæde af en mere ivrig køreplan. Alle stationer mellem Måløv og Frederikssund overgår således til seks hurtigtog i timen fra 14. december.

Samtidig betyder den nye plan, at de travlere stationer tættere på København i form af Flintholm, Vanløse, Herlev, Ballerup og Malmparken får flere hurtigtog. De går fra at have tre hurtigtog og seks stoptog i timen til at få seks hurtigtog og tre stoptog i timen.

Størst gevinst får Husum og Skovlunde dog. Her går stationerne fra seks stoptog i timen til seks hurtigtog og tre stoptog i timen.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Måløv Station og en række andre stationer på Frederiksundbanen får flere hurtigtog. Foto: Free/Egedal Kommune

Læs også Når ny station åbner, bliver det i første omgang uden S-tog

Fire stationer får dårligere drift

Men det er ikke alle, der får flere og hurtigere togdrift.

DSB erkender, at den nye køreplan er lig med en forringelse for strækningens fire mindste stationer: Jyllingevej, Islev, Peter Bangs Vej og Langgade.

Her går togdriften fra netop en 10-minutters drift til 20-minutters drift.

- Vi kan desværre ikke gøre det lige godt for alle med de begrænsede muligheder, som vi har for eksempelvis at lade hurtigtog overhale stoptog, men for langt de fleste og især de, der rejser over de længste strækninger, medfører den nye køreplan markante fordele, lyder det fra DSB's informationschef, Tony Bispeskov.

Ifølge DSB er den nye køreplan dog en fordel for 90 procent af de rejsende på Frederiksundbanen.

Frederikssundbanen går mellem Københavns Hovedbanegård og Frederikssund Station, og på den strækning kører S-togenes linjer C og H, som begge fortsætter videre fra Københavns Hovedbanegård og mod stationer nordpå.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik