Camilla er flyttekvinde: "Jeg skal hele tiden bevise mit værd"

Camilla Fusager er kvinde i den mandsdominerede godstransportbranche, og så symboliserer hun også løsningen på branchens personalemangel. Nemlig at flere kvinder skal ind på førersædet.

Mad, medicin, møbler og affald. Vi er afhængige af, at vi har chauffører, der flytter ting fra A til B, men lige nu er der mangel på lastbilchauffører, og det bliver kun værre i fremtiden.

quote Enten lykkes det os at få mange nye medarbejdere ind - af begge køn - eller også står vi overfor nogle store problemer.

Lars William Wesch, direktør i ATL

Derfor er målet for transportbranchen at rekruttere bredere og fra begge køn. Nu er spørgsmålet så, om kvinderne er klar til at påtage sig det, der traditionelt er et mandejob.

 Svaret er ja, hvis man spørger Camilla Fusager:

- Der er ikke nogen, der skal komme og sige til mig, at jeg ikke kan.

Hun er flyttekvinde. Altså en af dem som slæber andres sofaer, senge og kommoder op og ned fra fjerde sal, og kører møblerne fra A til B i lastbiler.

- Jeg kan godt lide, at det aldrig er den samme kunde. Det er aldrig det samme arbejde. Der er altid nye adgangsforhold at tage stilling til og forskellige møbler at rykke rundt på, siger Camilla Fusager.

Camilla Fusagers beskæftigelse hører ind under godstransportbranchen. En branche, der står til at mangle op mod 2.500 lastbilchauffører om kun få år.
Camilla Fusagers beskæftigelse hører ind under godstransportbranchen. En branche, der står til at mangle op mod 2.500 lastbilchauffører om kun få år.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry

Ifølge brancheforeningen Transportens Arbejdsgivere (ATL) er der brug for flere kvinder som Camilla Fusager, for manglen på medarbejdere i transportbranchen bliver værre dag for dag.

- Cirka 15 procent af chaufførerne er over 60 år, og gennemsnitsalderen er på cirka 55 år, og det betyder, at i løbet af en årrække står vi til at miste rigtig mange dygtige medarbejdere, så udviklingen kan gå to veje. Enten lykkes det os at få mange nye medarbejdere ind - af begge køn - eller også står vi i nogle store problemer, forklarer Lars William Wesch, direktør i ATL til TV 2 Lorry.

Flere kvinder i førersædet

Camilla Fusagers beskæftigelse hører ind under godstransportbranchen. En branche, der står til at mangle op mod 2.500 lastbilchauffører om kun få år.

Allerede nu viser en undersøgelse foretaget af ATL i marts 2021, at cirka ti procent af godstransportvirksomhederne i Danmark finder det umuligt at skaffe den nødvendige arbejdskraft. 87 procent svarer, at det er svært at skaffe chauffører.

Brancheforeningen vurderer, at tallene for Sjælland ligger en smule højere.

Derfor skal kvinder blandt andet lokkes ind i lastbilerne fra andre brancher, som Camilla der er uddannet SOSU-hjælper, SOSU-assistent og farmakonom. For fire år siden startede hun flyttefirmaet Basserne A/S.

- Det lå ligesom i kortene, at jeg skulle være farmakonom, men så snakkede min mand og jeg om, at jeg egentlig altid godt har kunne tænke mig at være selvstændig. Det var ikke fordi, at jeg ikke kunne lide at arbejde med de fag, men der skulle bare ske noget nyt i mit liv, og så startede jeg firmaet op, siger Camilla Fusager.

quote Der er rigtig mange, der har en idé om, at det kan jeg da ikke, fordi jeg er kvinde.

Camilla Fusager, flyttekvinde og ejer af Basserne A/S

Men til forskel fra kvindedominerede sundhedssektor, så er Camilla Fusager nu i en mandebranche.

- Jeg kan godt mærke, at der er en barriere, fordi jeg er kvinde. Der er rigtig mange, der har en idé om, at det kan jeg da ikke, fordi jeg er kvinde. Folk siger "ej, skal jeg ikke lige tage denne her?" Eller "ej, får du ikke ondt i ryggen?" Eller "hvordan kan du klare det?" Det kan måske godt være, at vi kvinder ikke kan løfte et flygel på samme måde styrkemæssigt som en mand, men hvis vi bruger teknikken rigtigt, så kan vi godt, siger Camilla Fusager.

Camilla Fusager har kun mødt to andre flyttekvinder, og den ene har hun ansat i sit eget firma.

Camilla Fusager har arbejdet som flyttekvinde på fuldtid i tre år.
Camilla Fusager har arbejdet som flyttekvinde på fuldtid i tre år.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry

Ny kampagne skal lokke flere kvinder til

Når der er så få kvinder i en branche, kan det være svært at lokke nye til. For at løse problemet er blandt andre 3F, ATL, flere virksomheder og skoler gået sammen om en ny kampagne, som skal få flere kvinder i førersædet. Men brancheforeningens direktør forstår godt, hvorfor kvinderne ikke er kommet på banen tidligere.

- En af grundene er, at man historisk nok har haft en opfattelse af, at det var et job, som var for fysisk vanskeligt for kvinder, og der må jeg bare sige, at den tid er for længst forbi. Vi har en masse dygtige, kvindelige chauffører. Vi har bare ikke nok, siger Lars William Wesch.

Brancheforeningen ATL's direktør Lars William Wesch forstår godt, hvorfor kvinder ikke tidligere har søgt mod faget.
Brancheforeningen ATL's direktør Lars William Wesch forstår godt, hvorfor kvinder ikke tidligere har søgt mod faget.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry

Camilla Fusager og de andre kvindelige godstransportchauffører udgør ifølge en optælling fra 2018 kun 2,4 procent af de danske lastbilchauffører i godstransportvirksomheder. Det svarer til 656 kvinder. Til sammenligning er der over 26.000 mandlige lastbilchauffører.

- Jeg bliver nødt til at bevise både overfor mig selv og overfor andre, at som kvinde kan man sagtens. Der er ikke nogen, som skal komme til mig og sige, at jeg ikke kan. Så skal jeg nok bevise, at det kan jeg godt, siger Camilla Fusager.

Hvem omfatter godstransportbranchen?

Godstransportbranchen omfatter bl.a.:

  • Godschauffører
  • Tankchauffører
  • Entreprenørchauffører
  • Mobilkranfører
  • Lageroperatører
  • Renovationschauffør
  • Flyttechauffører
  • Kontormedarbejdere såsom kørselsdisponenter.

Kilde: Jobitransport.dk

Arbejdet med at få flere kvinder ind i faget har dog allerede fået flere unge kvinder til at se muligheder her. På vejgodstransportuddannelsen, hvor man kan uddannes til lastbilchauffør, var 5 procent af de studerende kvinder i august 2019.

quote Der er ikke nogen, som skal komme til mig og sige, at jeg ikke kan.

Camilla Fusager, flyttekvinde og ejer af Basserne A/S

Og ifølge Camilla Fusager er der en fordel ved at være en af de få kvinder i faget. Man kan nemlig være med til at rykke ved andres forestillinger om mande- og kvindejobs.

- Det er en positiv oplevelse, når folk siger "det er sejt gået det der" eller "det har jeg aldrig set før", eller "det troede jeg faktisk slet ikke fandtes". Det er nok sådan lidt der, at jeg tænker "yes", fordi så har jeg da i hvert fald fået bidt mig lidt fast i folks tanke og idé om, hvad et flyttefirma er. Men også at selvfølgelig kan kvinder være flyttekvinder, afslutter Camilla Fusager.

Hør mere om manglen på arbejdskraft i transportbranchen i dette indslag:

Camilla Fusager er kvinde i den mandsdominerede godstransportbranche, og så symboliserer hun også løsningen på branchens personalemangel. Nemlig at flere kvinder skal ind på førersædet.




Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik