Flere rejsende tager nu turen over Øresund - især ét segment fylder i tallene

Efter månedsvis af tilbagegang og små tal oplever et rederi endelig, at flere sejler mellem Helsingør og Helsingborg - og det er særligt ét segment, der hæver tallene til nye højder.

Den flydende bro mellem Helsingør og Helsingborg oplever igen fremgang i, hvor mange der tager turen over Øresund og tilbage igen.

Det sker efter et år, hvor pandemien ikke overraskende har holdt de fleste mennesker hjemme fra arbejde såvel som fornøjelser.

Selvom der fortsat er et stykke vej til det niveau af sejlende gæster, som rederiet ForSea, der besejler ruten Helsingør-Helsingborg, oplevede før corona, så glæder man sig over, at der sker en stigning i antallet af rejsende.

Det skriver redderiet i en pressemeddelelse, hvor det også fremgår, at især fragtsiden har vist gode tegn på øget trafik.

Faktisk så gode, at der i marts blev registreret knap 41.400 lastbiler, der passerede sundet med ForSea - og det er et tal, redderiet ikke har set siden maj måned 2018:

- Stigningen viser tydeligt vigtigheden af en velfungerende overfart og ikke mindst, at industri og virksomheder i vores samfund kører på højtryk, pandemien til trods, siger Kristian Durhuus, CEO ved ForSea, i pressemeddelelsen.

Ture og sommerhuse

Men det er slet ikke den eneste faktor, der spiller ind i de stigende tal.

Den 31. marts fik danskere med sommerhus i Sverige langt om længe lov til at rejse ind i nabolandet og besøge deres boliger.

Det valgte mange at gøre i påsken, og det gav ForSea et rejsetal, der lå dobbelt så højt som i samme periode sidste år, da 3.000 personer i påskedagene tog rejsen til Sverige i år.

Ja, og så er der ture-segmentet - altså personer, der køber en enkeltbillet til en færge, men ikke står i nabolandet. I stedet bliver de ombord på færgen og sejler frem og tilbage i timevis for at hygge sig på soldækket, spise og shoppe.

Netop på det område har ForSea oplevet en stigning på 45 procent sammenlignet med sidste år:

- Vi har under hele pandemien arbejdet for at skabe et sikkert miljø for både personale og rejsende. Vi er stolte over det arbejde og er overbevist om, at stigningen sandsynligvis beror på, at folk generelt er begyndt at finde en måde at forholde sig til pandemien på, men også at passagerne føler sig trygge ved ”at ture” med os, siger Kristian Durhuus, CEO:

- Ellers havde vi ikke kunne byde dem velkomne tilbage eller se den stigning i antallet, som vi faktisk gør. Og det ”at ture” er en tradition, der desværre har været væk for en tid fra dansk side, men som vi nu glæder os til at reintroducere.

Helsingør-Helsingborg overfarten består af de fem færger Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV og Mercandia VIII.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik