Oldgammel begravelsesplads genrejses i nationalparks bakkede landskab

Den forsvundne skibssætning Ravnshøj Dyst genskabes som et monument i landskabet med træsveller.

Et forsvundet oldtidsminde bliver nu genskabt i Nationalpark Skjoldungernes Land.

Blandt gravhøje og kongehaller gemmer landskabet omkring Gammel Lejre på flere skjulte kultiske ritualpladser – såkaldte skibssætninger – hvor man tog afsked med de døde, og sendte dem på en endelig sejlads mod dødsriget.

Med sten sat i jorden og formet som omridset af et skib markerede disse mystiske steder en slags begravelsesplads i den yngre jernalder og vikingetiden.

I dag er det kun en af de mindst syv skibssætninger, man mener at have eksisteret omkring Gammel Lejre, der står bevaret i en nogenlunde forfatning. Men snart får den selskab.

Nationalpark Skjoldungernes Land er i samarbejde med Naturstyrelsen, Lejre Kommune, omegnsmuseet ROMU og Sagnlandet Lejre nu i færd med genrejse en af de forsvundne skibssætninger.

- Rigtig mange kender den eksisterende skibssætning, og der er mange, der kommer for at se den. Men ved at genskabe en af de forsvundne skibssætninger vil vi vise, at der også er usynlig historie gemt i landskabet. Og den vil vi nu synliggøre, siger Anders Bülow, der er nationalparkchef, til TV 2 Lorry.

Kun en af mindst syv skibssætninger omkring Gammel Lejre står nogenlunde bevaret.
Kun en af mindst syv skibssætninger omkring Gammel Lejre står nogenlunde bevaret.
Foto: Nationalpark Skjoldungernes Land

Et kultisk overfartssted

Ved hjælp af store træsveller gøres den forsvundne skibssætning Ravnshøj Dyst igen synlig i landskabet. Svellerne lægges ud i det omrids, hvor sten engang stod og viste ritualpladsen.

- Det er oplagt for os at markere i terrænet, hvor den har ligget, og hvor stor den har været - både for at have en synligt redskab, når vi laver ture, men også til gæster, der af sig selv besøger området, siger nationalparkchefen.

Fordi området endnu ikke er arkæologisk udgravet, må markeringerne ikke gå ned i jorden. Samtidig anlægges svellerne, så de dyr, der går og græsser på markerne, kan fortsætte med at gøre det.

Området ved den bevarede og den snart genopståede skibssætning har været del af nærmest kultisk område, der har været placeret tilstødende kongehallerne og en lille landsby.

På en bakkekam mellem Kornerup å og en lille vandløb på den anden side har vores forfædre fra jernalderen og vikingetiden anlagt fire skibssætninger tæt på hinanden.

- Det er et redskab, vi kan bruge til at formidle historien om de skibssætninger, som har ligget her i Gammel Lejre-området, og hvor der i dag kun er en tilbage. Man skal være mere end almindeligt historieinteresseret for at vide, at der faktisk har ligget flere, siger Anders Bülow.

Luftofo af Gammel Lejre. Til venstre ses området, hvor kongehallerne lå. Til højre for landsbyen ligger det landskab, hvor der er fundet skibssætninger.
Luftofo af Gammel Lejre. Til venstre ses området, hvor kongehallerne lå. Til højre for landsbyen ligger det landskab, hvor der er fundet skibssætninger.
Foto: Ole Malling/ROMU

Fra bakkedraget flåden af skibssætningerne fungeret – sådan tolker man det i hvert fald – som et kultisk overfartssted for de døde, hvor skibssætningerne symbolik skal tjene som fartøjer, der sejler den døde på den sidste rejse til dødsriget. Andre mener, at områderne kan have tjent som mindesmærker for døde eller som kultpladser.

Årsagen til mystikken skyldes nok især, at kun få af Danmarks skibssætninger er undersøgt arkæologisk. Og det samme gør sig til dels gældende for området ved Gammel Lejre.

Her har arkæologer omkring skibssætningerne fundet en større gravplads fra vikingetiden. Gravpladsen er ikke fuldt udgravet, og rummer sandsynligvis flere end de 50 grave, som er undersøgt på nuværende tidspunkt.

skibssætning gammel lejre
Foto: Mikkel Eeg

Blev sprængt i stumper

Men hvorfor forsvandt stenene egentligt fra de oldgamle skibssætninger? Jo, det gjorde de i 1700- og 1800-tallet, da bønder så en mulighed i stenene som byggematerialer. Derfor blev mange af dem sprængt i stykket og brugt i datidens byggerier.

Derfor kunne den lokalhistoriske forening i Lejre for omkring 35 år siden undersøge området og finde små stumper fra de sprængte granitsten og på den måde afgøre størrelsen og formen på den nu forsvundne skibssætning.

Og de resultater vakte især interesse hos den lokale legende Hans-Ole Hansen, der som historieinteresseret gennem hele livet (og søn af forfatteren Martin A. Hansen) er idémand til både Sagnlandet Lejre og Historiecenter Dybbøl Banke. Den i dag 81-årige Hans-Ole Hansen fik idéen til rekonstruktionen, og med en donation fra egen lomme fik han projektet til at rulle.

Den forsvundne skibssætning – som altså nu ikke længere er forsvundet – måler 50 meter i længden og 13,5 meter i bredden. Det gør skibssætningen noget mindre end den nogenlunde bevarede af slagsen ikke langt derfra, som så til gengæld med 90 meter i længden menes at være en af de længste skibssætninger i Norden.

Skibssætninger fra jernalderen og vikingetiden er generelt et rimelig sjældent fænomen, og der findes ikke mange bevarede af slagsen herhjemme.

Det menes, at den verdens største skibssætning har været placeret omkring de to høje i Jelling i Østjylland med en længde på 354 meter bestående af 370 store sten.

Den måske mest berømte skibssætning finder vi imidlertid i Sverige. Ales sten med udsigt til Østersøen kendes også som Sveriges Stonehenge. 

Ales Sten i Skåne.
Ales Sten i Skåne.
Foto: Jorchr/Creative Commons

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik