Radikal borgmester blokerer afgørelse om samarbejde med firma bag Nemlig.com

Sammen med de konservative og løsgængeren Kåre Traberg Smidt satte Mia Nyegaard onsdag aften en kæp i hjulet for beslutningen om, hvorvidt Københavns Kommunen fortsat skal samarbejde med Intervare.

Det skulle have været en selvfølge, at et politisk flertal i socialudvalget i Københavns Kommune onsdag aften ville træffe beslutning om at stoppe samarbejdet med Intervare, hvis ikke firmaet inden den 1. november efterbetaler manglende løn til de chauffører, der har bragt varer ud til kommunens ældre og udsatte borgere.

En selvfølge fordi det var den beslutning, kommunens sundheds- og omsorgsudvalg traf mandag.

Men sådan gik det ikke i socialudvalget, hvor de radikale, de konservative og løsgængeren Kåre Traberg Smidt valgte at bruge deres ret til at stoppe sagsbehandlingen og henvise sagen til debat i Borgerrepræsentationen den 7. oktober.

- Jeg har hele tiden syntes, at sagen har haft et uskønt forløb. Jeg er bekymret for, at vi har 2100 borgere, som ikke kan få mad i fire uger, hvis Intervare vælger at kontraophæve kontrakten med Københavns Kommune.

- Jeg er hverken for eller imod Intervare. Jeg har ikke noget principielt imod dem. Det principielle for mig er, at der skal tages vare om borgerne, siger kommunens socialborgmester Mia Nyegaard (R) til TV 2 Lorry.

Selvstændige eller ej

Ifølge de konservatives socialordfører i Københavns Kommune, Line Ervolder, er sagen ikke belyst fyldestgørende.

- Det, der er twisten for mig, er, om det er et ansættelsesforhold for chaufførerne, eller om de er selvstændige erhvervsdrivende. Jeg vil gerne have andre jurister til at se, om man overhovedet kan sætte chaufførerne i et ansættelseslignende forhold, siger Line Ervolder til TV 2 Lorry.

Det er netop her konfliktens kerne ligger; om de chauffører, der bringer varer ud for Intervare, er selvstændige vognmænd, eller om de i virkeligheden er lønmodtagere, der har krav på ordnede løn- og ansættelsesvilkår.

Hvis chaufførerne er lønmodtagere, er de omfattet af en arbejdsklausul i aftalen med kommunen.

Mandag nåede sundheds- og omsorgsudvalget frem til, at Intervare har frem til 1. november - altså knap seks uger - til at implementere en model, som virksomheden har foreslået. Modellen skal forbedre chaufførernes vilkår, så de er i overensstemmelse med kommunens arbejdsklausuler.

Tidslinje: Nemlig.com-sagen i Københavns Kommune

Hvis det ikke lykkes at implementere modellen - og selskabet ikke lever op til de krav, som kommunen ellers har opstillet, blandt andet om at virksomheden skal medvirke loyalt til at oplyse om sagen - vil kommunen ophæve kontrakten med virksomheden.

Derudover besluttede et enigt udvalg at tilbageholde virksomhedens månedlige vederlag på 400.000 kroner - op til et samlet beløb på 3,2 millioner kroner. Det gør de for at sikre, at Intervare efterbetaler de underbetalte chauffører.

Den præcis samme sagsbehandling blev altså stoppet i socialudvalget onsdag aften.

- Jeg er i tvivl, om det juridiske er på plads for at lave de sanktioner, som bliver foreslået, siger Line Ervolder til TV 2 Lorry.

Københavns Kommune: Chauffører er underbetalt  

Sagen har kørt siden foråret, hvor Københavns Kommune lavede en undersøgelse af Intervare, der afslørede underbetaling og dårlige arbejdsforhold.

I august fortalte TV 2 Lorry, at Københavns Kommune løbende havde været i dialog med Intervare men uden forbedringer af chaufførernes forhold.

På baggrund af undersøgelsen af deres løn- og arbejdsvilkår kunne kommunen konstatere, at chaufførerne i gennemsnit er blevet underbetalt med 11.000 kroner månedligt i den undersøgte periode.

quote Jeg har hele tiden syntes, at sagen har haft et uskønt forløb.

Mia Nyegaard (RV), socialborgmester i Københavns Kommune

Københavns Kommunen vurderede ud fra undersøgelsen også, at chaufførerne hverken har haft mulighed for at afholde ferie eller melde sig syge, ligesom de også risikerer at få eksempelvis bøder, hvis de er forsinkede eller har fravær fra arbejde.

Dengang fik Intervare frem til den 3. september til at efterbetale chaufførerne og forbedre de kritisable arbejdsvilkår.

Intervare har kontrakt med Københavns Kommunes Socialforvaltning samt Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.

Da sagen deles mellem de to forvaltninger er der tale om en fælles kontrakt.

Borgerrepræsentationen skal den 7. oktober beslutte, om samarbejdet med Intervare skal fortsætte.