Metro Service afviser forslag om længere holdetider

Pendlertalsmand er ikke tilfreds med metroens korte holdetider på stationerne. Metro Service afviser forslag om at forlænge dem nu.

Arkivfoto Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Der er for kort tid til at komme af og på metroen. Det mener Tina Weber, der er talsmand for foreningen MetroPendler.

- Jeg er flere gange endt med at køre en eller to stationer længere, end jeg skulle, fordi jeg vurderede, at jeg ikke kunne nå at komme ud, siger Tina Weber.

Tina Weber er talsmand for foreningen MetroPendlers 500 medlemmer. Ifølge talsmanden har de ikke lige så travlt, som dørene på metroen har.

- Jeg tror ikke, at mange ville være utilfredse, hvis de kom fra A til B lidt langsommere, hvis det betød, at der var bedre tid til at komme af og på, siger Tina Weber.   

Læs også To måneder efter metroens åbning er flere stationer ikke færdige

Belønnes for at overholde tidsplan

Der er ikke umiddelbart udsigt til, at Tina Weber og foreningen MetroPendler får deres ønske opfyldt. Det fastslår Metro Service, der står for driften af metroen.

- Vi bliver belønnet på rettidighed efter aftale med Metroselskabet. Det vigtigste for os er naturligvis at få alle med. Det gør vi bedst ved at have mange afgange i stedet for lange holdetider, siger Jan Brauner, der er operations relations manager hos Metro Service.

Det er hans og Metro Service's opfattelse, at der generelt er tilfredshed med, at man kommer hurtigt fra A til B med metroen. Hvis den skulle holde stille længere, ville det ifølge Jan Brauner blot medføre et nyt problem.

- Det vil betyde, at togene bliver endnu mere proppede og dermed også sværere at komme ud af. Så det løser altså ikke problemet, siger Jan Brauner.

Læs også Organisation: Ny metrolinje kan afhjælpe overturisme

Personale og ekstra togsæt

Antallet af sekunder, metroen holder på de enkelte stationer, er en del af en køreplan, der bliver evalueret løbende.

Der er på nuværende tidspunkt ikke udsigt til, at holdetiderne bliver ændret.

- Vi har brug for mere data, inden vi kan lave køreplanerne om. Det er alt for tidligt efter ti uger med den nye Cityring, siger Jan Brauner.

For at afhjælpe problemerne har Metro Service i stedet sørget for at øge antallet af tog, når der for eksempel er Black Friday eller andre større begivenheder, for på den måde at få passagerer hurtigt videre.

- Derudover havde vi for eksempel også omkring 20 stewards til Black Friday, så der er rigelig mulighed for at bede om hjælp, siger Jan Brauner.

Læs også Ny prisstigning på udvalgte rejser med metroen

Vis hensyn og brug kontaktmulighed

Ifølge Jan Brauner og Tina Weber bærer passagererne også en del af ansvaret for, at der af og til er passagerer, der ikke når med metroen.

- Folk tror, at de kan multitaske, men når de går med telefonen foran sig, går de simpelthen så langsomt. Og det er ikke kun de unge, siger Tina Weber, der bakkes op af Jan Brauner.

- Gør nu plads, så alle kan komme ud, inden man går ind. Sørg for at gå til venstre eller højre, når du kommer ind i toget, og bliv bedre til at fordele jer på hele perronen. Det er især et problem på Nørreport, siger Jan Brauner.

Metro Service har kørt en kampagne for at få flere børnehaver til at bruge kaldefunktionen i metroen og på stationerne, når de gerne vil have længere holdetider, så alle kan komme med. Den funktion opfordrer Jan Brauner også til, at flere bruger.

- Og skulle du ende i med at komme i klemme i døren, så er der følere, der forhindrer, at du bliver helt klemt. Men prøv alligevel at undgå det, for det skaber mange problemer, siger Jan Brauner.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik