Kommune klar med løsning i omstridt lyskryds – men den skaber nye problemer, frygter politiet

Politikerne i Københavns Kommune vil forsøge at rette op på det trafikale kaos i lyskrydset ved Dybbølsbro. Men i et høringssvar udtrykker Københavns Politi bekymring for effekten.

Nu er der måske godt nyt til cyklister, som benytter sig af det kaotiske lyskryds ved Dybbølsbro på Vesterbro i København.

En ny løsning - en diagonal cykelsti i det trafikerede kryds - er nemlig ét skridt nærmere på at blive en realitet. Og det glæder Line Barfod (EL), der er teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.

- Forhåbentligt kan cyklisterne - og de andre trafikanter - se frem til, at det bliver mere klart, hvad vej man skal køre - og at trafikken derfor bliver afviklet bedre end i dag, siger hun til TV 2 Lorry.

(Artiklen fortsætter efter billedet).

Der vil være direkte adgang fra Dybbølsgade på tværs af krydset og ind på broen, når der er grønt. Ligeledes vil det være væsentligt nemmere for cyklister fra Skelbækgade, da man kører ind på cykeladgangsvejen fra Dybbølsgade og herfra direkte til broen for grønt. I disse retninger vil der heller ikke være vigepligt for fodgængere som i dag, hvor man som cyklist skal holde tilbage for fodgængerne, inden man kan svinge ind på broen.
Der vil være direkte adgang fra Dybbølsgade på tværs af krydset og ind på broen, når der er grønt. Ligeledes vil det være væsentligt nemmere for cyklister fra Skelbækgade, da man kører ind på cykeladgangsvejen fra Dybbølsgade og herfra direkte til broen for grønt. I disse retninger vil der heller ikke være vigepligt for fodgængere som i dag, hvor man som cyklist skal holde tilbage for fodgængerne, inden man kan svinge ind på broen.
Foto: Københavns Kommune

Københavns Politi med bekymrende høringssvar

I et høringssvar oplyser Københavns Politi, at de anerkender kommunens ønske om at gennemføre projektet.

Men samtidig understreger de, at de er bekymrede for, at den nye løsning ikke vil gøre de trafikale forhold for cyklister i krydset bedre, end de er for nuværende.

I høringssvaret skriver de:

"Vi skal (som i tidligere mail) gøre opmærksom på, at vi ser forskellige trafikale udfordringer ved det nye løsningsforslag:

• Venstresvingende cyklister gennemfører ikke deres sving ved at køre mod krydsets hjørne og herefter færdiggører deres sving.

• Konfliktsituationer mellem ligeudkørende og venstresvingende cyklister på den dobbeltrettede diagonale cykelsti.

• Vigepligtsoverholdelse for cyklister ad Skelbækgade mod Dybbølsbro.

• Fremtidige trafikale udfordringer, når Kaktustårnene er færdige."

Ikke en lappeløsning, siger borgmester

Hos Københavns Kommune erkender de, at løsningen omkring cykelkaosset ved Dybbølsbro har været længe undervejs. Men samtidig fortæller Line Barfod, at de hellere ville vente på, at man fandt den bedste løsning.

Når politiet siger, som de gør, er der så ikke bare tale om endnu en lappeløsning?

Det fungerer jo ikke særlig godt, som det er i dag - og derfor er man nødt til at prøve noget nyt. Og man kan sige, politiet har jo heller ikke prøvet det før - derfor prøver vi det her. Og vurderingen fra eksperterne er, at det er den bedst mulige løsning, lyder det fra Line Barfod.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen).

Trafikeret kryds

På et hverdagsdøgn kom der i 2019 på Dybbølsbro:

20.400 cyklister

5.700 fodgængere

6.400 bilister


Kilde: Københavns Kommune

Skulptur og træer skal væk

Foruden den nye diagonale cykelsti bliver lysreguleringen i krydset også lavet om - både fysisk, men også programmeringsmæssigt således, at cyklister og fodgængere får førsteprioritet på bekostning af biler.

Det skal samlet set gøre det nemmere at komme cyklende fra henholdsvis Dybbølsgade og Skelbækgade og mod Dybbølsbro.

For at få den diagonale cykelsti etableret skal en cirka otte meter høj skulptur på Yrsas Plads - lavet af billedhuggeren Erik Heide - flyttes. Også to træer kan risikere at blive fældet.

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til forslaget den 30. maj. Hvis forslaget bliver vedtaget, kan anlægsarbejdet begynde til august og være afsluttet senere på efteråret 2022


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik