København lægger loft over antal elektriske løbehjul

Som en forsøgsordning sætter København grænse på 200 elektriske løbehjul i Indre By og 3000 i brokvartererne.

De store internationale udlejnings selskaber Tier og Voi har sat 700 løbehjul på gaden i københavn Foto: Anna Clara Ingemann - TV 2 Lorry

Siden 17. januar har det været lovligt at køre på cykelstierne på elektriske løbehjul.

Men ikke alle er begejstrede for el-løbehjulene, der må køre op til 20 kilometer i timen ved egen kraft.

Som en del af en forsøgsordning sætter Københavns Kommune nu et loft på 200 elektriske løbehjul og 200 udlejningscykler i Københavns Indre By.

Det har et flertal i Teknik- og Miljøudvalget mandag vedtaget på et møde.

I brokvartererne i København bliver grænsen på 3000 elektriske løbehjul og 3000 cykler.

El-løbehjul er ved at skabe kaos

Ifølge fungerende teknik- og miljøborgmester borgmester Karina Vestergård Madsen (EL) handler det om at skabe et orden i det kaos, som de elektriske løbehjul er ved at skabe:

- Vi skal sørge for, at der er de løbehjul i byen, som rigtig mange københavnere er blevet glade for at transportere sig på, siger hun og fortsætter:

- På den anden side skal vi sikre, at der ikke opstår kaos i byen, hvor det er løbehjulene, der gør livet usikkert for fodgængere, andre cyklister og biler.

07:21

Væksten i antallet af løbehjul kan føre til en eksplosion i antallet af skader

Luk video

Den vedtagede model er en forsøgsordning, der skal afprøves hen over sommeren og det tidlige efterår.

Forvaltningen og udvalget vil herefter evaluere og eventuelt tilpasse modellen, oplyser Vestergård Madsen:

- Det har noget at gøre med, om vi ligger på det rigtige niveau. Der kan også være, at der kommer til at ske lovændringer, som giver os andre værktøjer til at kunne justere på det her.

Vil tage kontakt til udbydere

De elektriske løbehjul og udlejningscyklerne skal placeres på udvalgte steder i Indre By, hvor forvaltningen har vurderet, at de ikke er til gene.

Forvaltningen vil tage kontakt til de virksomheder, som har vist interesse for at få opstillet deres køretøjer.

Virksomhederne skal anmode om, hvor de vil opstille dem, hvorefter forvaltningen vil behandle ansøgningerne. Et af de kriterier, som kommunen vil se på, er firmaernes bæredygtige profil.

Udlejningsvirksomheden af elektriske løbehjul Lime anslår, at den har "flere hundrede løbehjul" i København. Limes danske landechef, Niklas Jensen, ærgrer sig over kommunens beslutning:

- Løbehjulets popularitet viser, at der er stor efterspørgsel på grøn transport i København. Vi synes, det er ærgerligt, at det nu kan blive sværere for københavnerne at vælge en grøn løsning, når de skal rundt i byen.

Han havde gerne set, at operatørerne var blevet mere involveret i processen omkring kommunens beslutning.

- Det er efter vores opfattelse gået meget stærkt, men vi håber på, at kommunen fortsat er interesseret i en konstruktiv dialog om reguleringer på området.

Det har ikke været muligt at få uddybet, hvordan Københavns Kommune i praksis vil håndhæve forsøgsordningen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik