Debatten om de elektriske løbehjul er på næsten lige så manges læber, som antal gader og stræder, hvor selve løbehjulene ligger og flyder.
Løbehjulene er blevet fast inventar i øjenkrogene i København, efter en forsøgsordning trådte i kraft i januar måned, der tillod brugen af elektroniske løbehjul. Sjove og praktiske, som de er, er de blevet umådeligt populære ikke mindst blandt yngre mennesker.
Her er reglerne for brug af elektriske løbehjul
Der går ikke langt mellem at meget unge mennesker spottes på dem, nogle gange ovenikøbet med både to og tre personer på et enkelt.
Men her er der særlig grund til at være opmærksom, for hvis det går galt, så kan det udover fysiske skader potentielt have store økonomiske konsekvenser – både for barnet, men også for forældrene.
Regler for forsikring
- I ekstreme tilfælde så vil der kunne tales om millionerstatninger, og det er uanset, om der er tale om ens eget elektriske løbehjul, eller et man har lejet. Hvis man bryder gældende regler på området, eksempelvis ved at benytte dem som mindreårig eller køre flere på samme løbehjul, og det går galt, så kan man stå i en situation, hvor forsikringsselskaberne vil gøre regress, og man kan blive gjort erstatningspligtig. Det er dog ikke sikkert, at selskaberne vil gøre regress mod børn, da de ofte ikke har mulighed for at betale, siger Ole Vidstrup fra Forsikringsoplysningen til TV 2 Lorry.
Mindreårige slipper ikke
Men bare fordi der er tale om mindreårige – uanset om de er over eller under 15 år gamle – så er de erstatningspligtige. Faktisk kan børn helt ned til fireårs alderen gøres erstatningspligtige.
Fem gode råd
Ifølge lov om hæftelse for børns erstatningsansvar så hæfter forældre for børns skadegørende handlinger op til 7.500 kroner pr. skade. Det vil sige, at såfremt ens barn er til skyld for en skade, hvor der ikke er tale om hændeligt uheld, så skal forældrene betale en eventuel erstatning op til 7.500 kroner – alt der over hæfter barnet selv for.
Politikerne i København har endnu ikke fundet en løsning på, hvordan de fremadrettet vil håndtere de forskellige problematikker, der er kommet i forbindelse med løbehjulenes indtog i gaderne, men ind til nu har de besluttet, at udbyderne har til på fredag til at få styr på deres løbehjul, der ikke må stå på offentlige fortove, ellers vil de blive fjernet. Yderligere 13 firmaer har vist interesse for at udleje både elektriske løbehjul og cykler i hovedstaden.