Uhumsk Fakta-butik afsløret: ”Det er dybt beklageligt”

Et ulækkert syn mødte Fødevarestyrelsen i en Fakta i Nordsjælland.

Arkivfoto af en Faktabutik. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Lyserøde, orange, grå og sorte prikker med hår på.

Rengøringen var under al kritik, da Fødevarestyrelsen den 6. juli besøgte Fakta på Ordrupvej i Charlottenlund.

Under kontrolbesøget blev der gjort flere uhygiejniske fund, som førte til, at butikken fik en sur smiley og en bøde på 10.000 kroner.

Læs også Danmarks ældste burgerbar får bøde efter klamt fund: "Vanvittigt," mener ejeren

"Delvist tomme salgshylder med grøntsager fremstår med sand og jord, og en hylde fremstår med rød plamage," står der i Fødevarestyrelsens kontrolrapport.

"Låger på to kølemontrer fremstår med røde plamager ved håndtaget, i kølevæg med mejeri fremstår hylderne på over- og underside med gule belægninger af indtørret madrester," står der yderligere i kontrolrapporten.

Prikker med hår på

På en kølevæg med fiskepålæg blev der desuden fundet støv og sorte belægninger, og på en kølemontre med veganske fødevarer blev der fundet store mængder af støv under afløbsristen.

Læs også Supermarked solgte alt for gamle madvarer

"Ved samme kølemontre ses massive mængder at lyserøde, orange, grå og sorte prikker med hår på samt plamager af lyserød, orange og brun væske, skriver Fødevarestyrelsen i dens kontrolrapport, hvor det samtidig oplyses, at der er taget billeddokumentation af de beskidte forhold.

"Dybt beklageligt.”

TV 2 Lorry har rettet henvendelse til Coop, som ejer dagligvarekæden Fakta.

Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør hos Coop, er enig i, at det ikke ser for godt ud,

”Det er selvfølgelig dybt beklageligt,” skriver han i en mail til TV 2 Lorry.

Læs også Fakta-butik får bøde efter flere beskidte fund

Jens Juul Nielsen forklarer, at personalet i butikken selv var gang med at fjerne den beskidte kølemontre med veganske varer var, da Fødevarekontrollen kom på besøg.

Han oplyser, desuden at personalet vil få hjælp i den kommende tid til at få gjort ordentligt rent i butikken.

”Vi har stor fokus på rengøring i butikken og har et eksternt rengøringsfirma i den kommende periode til at hjælpe personalet med at gøre rent. Med de tiltag, der er taget i butikken, forventer vi igen at få en 1´er smiley, lyder det fra Coops informationsdirektør.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik