Fakta-butik får bøde efter flere beskidte fund

Faktabutik var så beskidt, at Coop nu lægger sig fladt ned og undskylder.

Coop beklager Fødevarestyrelsens fund. Arkivfoto Foto: Jens Nørgaard Larsen - Ritzau Scanpix

Fedt. Snavs. klistrede belægninger.

Der var kontant afregning, da Fødevarestyrelsen den 6. november aflagde et kontrolbesøg i Fakta i Dronningensgade på Christianshavn.

Det er der ikke nogen undskyldning for

Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop

Butikken fik en sur smiley og en bøde på 10.000 kroner for dårlig rengøring, fremgår det af Fødevarestyrelsens kontrolrapport.

- Virksomheden fremstår generelt ikke renholdt. I indgangspartiet fremstår gulv og inventar med snavsede belægninger. Kaffemaskine ved indgangspartiet fremstår fedtet og med belægninger af indtørret kaffe og snavs, skriver styrelsen i rapporten.

Læs også Supermarked solgte alt for gamle madvarer

Her kan man også læse, at låger på brødskab var fedtede og beskidte. Også låger på kødkøler i indgangspartiet fremstod med indtørret snavs, og en kødkøler langs en væg havde indtørrede klistermærker og fedtede hylder.

Og listen fortsætter:

- Gulv på lager fremstår snavset, især omkring kølerum og udgangsport. Gulv i kølerum fremstår med indtørrede belægninger af snavs. Område omkring flaskeautomat fremstår beskidt og med klistrede belægninger på gulv, skriver Fødevarestyrelsen i kontrolrapporten. 

Fakta-butikken havde fået anmærkninger for overtrædelser af fødevarelovgivningen på minimum tre ud af de seneste fire kontrolbesøg. Og det medfører nu to gebyrbelagte, opfølgende kontrolbesøg.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Google street view-foto af Fakta i Dronningensgade på Christianshavn. Foto: Google Street View

Informationsdirekør undskylder

Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, skriver i en mail til TV 2 Lorry, at det er beklageligt, at der ikke har været tilstrækkelig styr på rengøringen i Fakta i Dronningensgade.

- Det er der ikke nogen undskyldning for. Men der er efterfølgende blevet rettet op på tingene og sikret, at det ikke sker igen, skriver Jens Juul Nielsen.

Læs også John er sur på Coop-app: Varer er dyrere for os uden internet

Han fortæller, at ekstra personale har været indkaldt og har lavet en grundig rengøring af hele butikken. Der er desuden blevet udarbejdet en rengøringsplan med udgangspunkt i Fødevarestyrelsens rapport, og en daglig opfølgning på rytmer og rutiner med hensyn til rengøring og datovarer er sat i gang. 

- På den baggrund forventer vi, at butikken hurtigst muligt er tilbage på 1'er Smiley-niveau, tilføjer han.

Ifølge Jens Juul Nielsen havde 98,3 procent af alle Faktas butikker en glad smiley per 1. november.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik