Flygtninge får hjælp til digital integration

Hver onsdag kan flygtninge få gratis hjælp til digital selvbetjening på Biblioteket Frederiksberg af de ansatte.

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, så når man kommer her til som flygtning kan det være en stor udfordring at kommunikere med det offentlige.

På Frederiksberg har et hold af ansatte ved biblioteket sat sig for at hjælpe med den digitale integration, så de nye borgere selv kan lære at kommunikere med det offentlige gennem de mange digitale systemer.

quote Flere og flere henvendelser skal ske digitalt, og vi oplever derfor et stort behov for hjælp hos målgruppen.

Henrik Røgeskov, Projektleder, Borgerservice-to-go

- Flere og flere henvendelser skal ske digitalt, og vi oplever derfor et stort behov for hjælp hos målgruppen. Vi tilbyder både viden om digital selvbejening og mulighed for at møde personlig hjælp, siger Henrik Røgeskov, der er projektleder på Borgerservice-to-go.

Projektet har ifølge flygtningene selv heldigvis vist sig at være brugbart, da det kan være svært at sætte sig ind i de nye systemer samtidig med den yderligere integration som at lære det danske sprog.

- Når jeg modtager breve fra Frederiksberg Kommune, har jeg nogle gange svært ved at forstå, hvad de skriver. De bruger ord, jeg ikke kender, og som jeg ikke kan få oversat i Google Translate. Men her har de tid til at hjælpe mig og er meget venlige, siger Mohamad Khaldoun Freha, der er flygtning fra Syrien.

quote De har tid til at hjælpe mig og er meget venlige.

Mohamad Khaldoun Freha, Syrisk flygning

Alt i alt har 581 flygtninge allerede været i kontakt med den åbne rådgivning, som er et samarbejde mellem Center for Integration, Jobcentret, Den boligsociale indsats og Integrationsrådet i Frederiksberg Kommune. 

Hvis man ønsker at blive en del af ordningen er der åbent for alle i målgruppen hver onsdag fra 13-15. 

Fra kommunens side har initiativet betydet, at de nytilkomne borgere er blevet mere selvhjulpne, og at man bedre har kunnet udnytte kommunens tolke- og personaleressourcerne endnu bedre.

Projektet Borgerservice-to-go er en helhedsorienteret vejledning, der skal oplære brugerne i at kunne betjene sig selv i takt med, at sprog- og IT-kompetencerne stiger.

Det startede i oktober sidste år og forventes afsluttes og for alvor idræftsættes med udgangen af 2018 - hvis poliikerne ønsker at afsætte det nødvendige belød til ordningen, som forventes at koste 135.000 kroner årligt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik