Onlinesupermarkeder: Har aldrig oplevet noget lignende

Aarstiderne og nemlig.com har de seneste dage oplevet massiv stigning i bestilling af madvarer på deres hjemmesider - og de har aldrig oplevet noget lignende.

02:24

Nemlig.com og Aarstiderne er ved at blive blæst bagover af efterspørgslen på mad bragt til døren.

Stefan Plenge, administrerende direktør hos nemlig.com og Søren Ejlersen, kok og medstifter af Aarstiderne. Foto: Amalie Vixø Drøscher - TV 2 Lorry

1 af 2

Madudleveringsvirksomheder som nemlig.com i Brøndby og Aarstiderne i Humlebæk oplever i de her dage massiv stigning i antallet af bestillinger af mad- og dagligvarer i deres online butikker. 

- Vi oplever en signifikant stigning i antallet af bestillinger de her dage, og vi har aldrig oplevet noget lignende, siger Stefan Plenge, administrerende direktør hos nemlig.com til TV 2 Lorry. 

Læs også Over 40.000 i kø til at handle hos internetsupermarkedet nemlig.com

- Igennem de 21 år vi har eksisteret, har jeg oplevet alt, men det her slår faktisk alle situationer med hvor mange, der lige pludselig har lyst til at købe en måltidskasse, siger Søren Ejlersen. kok og medstifter af Aarstiderne til TV 2 Lorry. 

Hos nemlig.com begyndte presset på onlinehandlen i søndags, og de sidste par dage har folk måtte sidde i kø i tusindvis på hjemmesiden for at få lov at handle. 

- Her midt i ugen eksploderede det, og vi måtte indføre en køfunktion på vores hjemmeside, siger Stefan Plenge.

Nye forholdsregler  

Udover begge virksomheder aldrig har haft så travlt, så har de også måtte tage nye forholdsregler i brug på grund af coronavirus. 

- Der er ti procent tilbage på gården, og ud af hundredevis af kollegaer sidder rigtig mange hjemme, og jeg er sikker på, at de arbejder hårdere end nogensinde, siger Søren Ejlersen. 

Læs også Folk lod kurvene stå: Supermarkeder måtte smide store mængder efterladt mad ud

- Alle har fået udleveret håndsprit, de skal bruge flere gange om dagen, vi tørrer håndtag af løbende igennem hele dagen, vi sørger for at hver enkelt pakkezone spiser frokost hver for sig, så vi ikke blander medarbejdere, og på den måde har vi lavet en masse initiativer for at minimere risikoen for smitte så meget som mulig, siger Stefan Plenge. 

Der er masser af toiletpapir på lager.  Foto: Amalie Vixø Drøscher - TV 2 Lorry

Fordi coronavirussen nu for alvor har sit tag i Danmark, har de hos nemlig.com nu indført anderledes leveringsmetoder, hvor medarbejderen ringer på døren og stiller sig to meter fra hoveddøren, istedet for personlig levering i døren, og så har de indført begræsninger på de 900 mest efterspurgte varer. 

- Det betyder helt konkret, at man maksimum kan købe to pakker toiletpapir, hvilket er rigeligt til en uges forbrug - i hvert fald til nogle dages forbrug, og så komme igen og lægge en ny ordre. På den måde sikrer vi, at der er flest muligt danskere, der kan få hjælp til at få leveret varerne, siger Stefan Plenge. 

Læs også Online supermarkedet har over en times kø efter coronakrise

Hos både nemlig.com og Aarstiderne opfordrer de til, at folk besinder sig, når de køber ind, og forsikrer om, at der er varer nok til alle. 

- Vi har masser af varer på lager, siger Stefan Plenge. 

Så folk skal ikke være bange for, at vi løber tør for toiletpapir?

- Det skal man bestemt ikke være bange for. Vi har masser af varer, og det hører jeg også, at man har ude i de øvrige dagligvarebutikker, siger Stefan Plenge. 

- Tænk fremsynet og agér efter, hvad I har brug for, for verden løber ikke tør for fødevarer, siger Søren Ejlersen. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik