Foto: NHansen Photo

Lovligt gaderæs skal holde fartbøller fra vejene

For første gang i ti år afholdes der lovlige gaderæs i hovedstadsområdet. Arrangøren håber, at tiltaget kan holde fartbøller fra vejene.

Med Avedøreværket i baggrunden og udsigt til Hvidovres øvrige industrikvarter lyder motorstøj så højt, at det kan være svært at tale med andre mennesker i nærheden. 

Der er ligeledes godt med udstødningsgasser og hjulspind. 

Lørdag afholdes der nemlig lovligt gaderæs på Kystholmen, hvor der bliver dystet i at komme først på den 201 meter lange og lige strækning - med efterfølgende 300 meter til nedbremsning. 

Arrangementet sætter punktum for streetrace i sæsonen 2018, og dermed skal vinderen kåres.

I alt har 70 forskellige kørere deltaget ved 15 arrangementer fordelt i hele landet.

Første år med lovlige løb i hovedstaden

TV 2 Lorry har i flere år berettet om ulovlige konkurrencer i flere kommuner. 

Traditionelt har der været såkaldte ’striber’ – det vil sige veje, hvor motorinteresserede mødes og blandt andet kører ræs eller væddeløbskørsel – i Ishøj, Høje-Taastrup, Glostrup og Avedøre. 

Sidste sommer appellerede organisationen Racedays.dk så til hovedstadens kommuner, fordi man ønskede at lave lovlige gaderæs, og det er altså, hvad man nu afprøver.

Racedays.dk arrangerede første arrangement på Kystholmen i maj i år, og nu er tiden så kommet til det andet og sidste løb. 

Lovlige løb skal højne sikkerheden

Det primære formål med de lovlige gaderæs er først og fremmest af fremme sikkerheden, lyder det i en pressemeddelelse fra arrangøren.

Både for kørerne og for tilskuerne. 

- Arrangementerne i år skal være med til at vise, hvor stor opbakningen er til de lovlige arrangementer, og forhåbentlig vise andre kommuner i Storkøbenhavn, hvordan man kan begrænse omfanget af gaderæs, uden at politi skal have en massiv indsats, skriver man i pressemeddelelsen. 

Det er blandt andet et krav under de lovlige konkurrencer, at kørerne har styrthjelm på, og at tilskuerne er afskærmet af betonklodser. 

01:20

Nyhedsindslag fra lørdag den 22. september.

Luk video

Vinder: Det gælder ikke om at trykke speederen i bund

Reglerne under konkurrencen er ganske simple. 

Det handler om at komme først på 201 meter. Men det kan godt være svært alligevel, lyder det fra årets favorit, Jesper Størup, da TV 2 Lorry besøger banen lørdag middag:

- Først og fremmest handler det om at få så mange kræfter i jorden, som det er muligt. Det vil sige, at man skal undgå hjulspind, så kræfterne ikke går op i røg, siger han TV 2 Lorry. 

- Som det er i dag med den våde bane, så handler det endnu mere om at kunne styre speederen. Jo vådere det er, des sværere er det at holde kræfterne i jorden. Det er svært, når adrenalinen kører, ikke at træde for hårdt på speederen, men det er det, som tæller, siger han. 

Nervøsiteten har da også meldt sig få timer før racerløbet:

- Vi er spændte. Primært på bilen. Hvis bilen ryger i første run, så er festen slut for i år, siger han til TV 2 Lorry. 

Borgmester: Vanvidskørsel skal ikke belønnes

Selvom racerløbet foregår fredeligt i Hvidovre, så skal organisationen ikke regne med en invitation længere ude på Vestegnen. 

Høje-Taastrups borgmester, Michael Ziegler (Konservative) er én af dem, der har været modstander af lovligt gaderæs.

Han har til TV 2 Lorry udtalt i 2017, at han ikke vil belønne fartbøller med en bane.

- Jeg ser det som et principielt problem, hvis vi belønner ulovlig og hensynsløs kørsel med en bane, sagde han.