Foto: Jeppe Vejlø - Ritzau Scanpix

Hackerangreb koster bycykler stort økonomisk tab

Selskabet bag Bycyklen oplyser, at delecykelsystemet på ny er funktionelt, men at hackerangrebet kommer til at koste omkring en halv million kroner.

Delecykeltjenesten Bycyklen, der i weekenden var lagt ned på grund af et omfattende hackerangreb, er efterhånden kommet op på den store klinge igen og kan på ny fragte cyklister i hovedstaden.

Det oplyser den administrerende direktør til TV 2 Lorry.

- Jeg kan bekræfte, at de fleste af cyklerne er funktionelle igen, men vi mangler nogle få cykler. Vi havde en rigtig travl dag i går, men nu er vores brugere er glade for, at vi er tilbage på gaden igen, siger Tina Füssel, administrerende direktør i By- og Pendlercykel Fonden, der står for driften af Bycyklen.

Læs også Bycyklerne i København ramt af omfattende hackerangreb

Tabt fortjeneste koster

Hackerangrebet skete natten mellem fredag og lørdag i sidste uge. Timingen kunne dårligt være værre for den pressede fond, der driver Bycyklerne. Weekenden med godt vejr og et hav af ishockeyturister i byen skulle have været en stor indtægtskilde.

Derfor ender serverkollapset med at koste Bycyklen en pæn sum penge.

Læs også Formand efter hackerangreb på Bycyklen: Sikkerheden er god nok

- Hackerangrebet ender nok med at koste os i omegnen af en halv million kroner. Man kan jo desværre ikke gardere sig 100 procent mod kriminalitet. Hacking er jo alvorlig forbrydelse, så nu lader vi politiet efterforske sagen, siger Tina Füssel.

På nuværende tidspunkt kan direktøren ikke kan oplyse, om beløbet bliver dækket af en forsikring, ej heller om det økonomiske tab kommer til at få konsekvenser for den fremtidige drift.

Cyberforbrydelsen var så omfattende, at samtlige cykler blev frakoblet systemets server og derfor skulle indsamles, skilles ad og manuelt tilbagekobles systemets server.

Tidligere har selskabet oplyst, at måden, hackerangrebet blev foretaget på, tyder på, at det er udført af en person med indgående kendskab til systemet. 

FAKTA OM BYCYKLEN

DSB, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune præsenterede bycyklen i 2014. 

Leverandøren af bycyklen - GoBike - gik konkurs sidste år. 

By- og Pendlercykel Fonden overtog herefter GoBikes datterselskab. 

By- og Pendlercykel Fonden er stiftet af DSB, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, og den ejer retten til at udbyde og markedsføre bycyklen. 

De tre samarbejdsparter DSB, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune bidrager samlet med 86,5 millioner kroner til aftalen om bycyklen. Københavns Kommunes andel er 40 millioner kroner. Aftalen om bycyklen omfatter et system, der er i drift i otte år. 

Bikeshare Denmark står for levering, drift og vedligeholdelse af bycykelsystemet.