Foto: Torben Christensen /Scanpix

God nyhed til togpendlerne: Hyppigere afgange

Fra slutningen af april vil DSB indføre dobbelt så mange togafgange fra Hovedbanegården til Lufthavnen, som også forkerter rejsetiden til Sverige.

DSB gendindfører allerede fra den 24. april 10-minutters drift mellem Københavns Hovedbanegård og Københavns Lufthavn. Senere på året vil 10-minutters driften også testes over Øresund, men rejsetiden til Sverige bliver allerede forkertet fra april.

Kunderne, der skal til lufthavnen fra Hovedbanegården, får dobbelt så mange afgange. Og for langt de fleste kunder, der skal videre til Sverige, betyder ændringen, at de opnår 12 minutters korterer rejsetid.

Anders Egehus, Direktør, DSB Drift

Med den hyppigere togdrift bliver rejsetiden forkertet med næsten et kvarter over Øresund, da passagererne ikke skal skifte tog og kommer hurtigere gennem rejsekontrollen.

- Kunderne, der skal til lufthavnen fra Hovedbanegården, får dobbelt så mange afgange. Og for langt de fleste kunder, der skal videre til Sverige, betyder ændringen, at de opnår 12 minutters korterer rejsetid, siger Anders Egehus, der er direktør for DSB Drift.

Togene, der standers undervejs i Ørestad og Tårnby vil fortsat køre uændret hvert 20. minut, men fra 7. august er håbet, at også de toge kan køre hvert 10. minut - men det skal først testet i juni måned.

Læs også Pendlere sparer tid: Svensk grænsepoliti står på i Kastrup

- Af hensyn til de andre togselskaber, der kører på strækningen, kan vi ikke uden videre begynde at standse i Ørestad og Tårnby. Der skal en køreplansændring gældende for alle selskaberne til, før det kan lade sig gøre, siger Anders Egehus.

Jeg kender rigtig mange, der har opsagt pendlerkortet, siden introduktionen af ID-kontrollen, og jeg håber, at det her kan være med til at vinde nogle af dem tilbage.

Ture Ertmann, Pendlertalsmand, Pendlerklubben BroenLive

Ændringerne vækker stor glæde hos de hårdt prøvede Øresundspendlere. ID-kontrollen har i forvejen kostet DSB 70 millioner kroner i omsætning sidste år, hvoraf Skånetrafikken betaler halvdelen.

Derudover har DSB oplevet en passagernedgang på hele 12 procent i forhold til 2015 - det svarer til, at 2,2 millioner færre passagerer har benyttet togstrækningen.

- Indtil nu har der været taget flere små skridt i retning af en normalisering af togdriften. Denne gang tager DSB et solidt skridt, og det er vi rigtige glade for. Jeg kender rigtig mange, der har opsagt pendlerkortet, siden introduktionen af ID-kontrollen, og jeg håber, at det her kan være med til at vinde nogle af dem tilbage, siger pendlertalsmand Ture Ertmann fra pendlerklubben BroenLiveTure.