Direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam. Foto: Jens Astrup - Ritzau Scanpix

Cyklistforbundet hilser striksere krav velkomne

Direktøren for Cyklistforbundet, Klaus Bondam, hilser skærpede krav til førere af speed pedelecs velkomne, men frygter fortsat for transportmidlets indtog på cykelstierne.

På søndag træder en ny ordning i kraft, der gør det lovligt for speed pedelecs at køre på cykelstier side om side med cyklister.

I sidste øjeblik blev der dog indført en skærpet regel om kørekort til unge førere af transportmidlet, mens det også blev vedtaget, at ordningen skal genevalueres efter 12 måneder.

Det skete på et hastemøde mellem Transportminister Ole Birk Olesen og transportordførere fra oppositionen.

De skærpede krav til unge pedelecførere møder opbakningn fra Cyklistforbundet, der længe har advaret mod indførelsen af de hurtige pedelecs på cykelstier.

- Selvom det er letkøbte ændringer, så er det saftsuseme godt, at de kommer. Det er klart, at vi gerne ville noget andet og mere ambitiøst. Men vi synes, det er godt, at der bliver tale om en evaluering af ordningen efter bare 12 måneder. Der vil vi gøre, hvad vil kan for at blande os i debatten, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Læs også Efter hastemøde: Lynhurtig elcykel kræver kørekort

- Vi synes, det er positivt og helt fornuftigt, at unge mellem 15 og 18 skal have en form for køreuddannelse, siger han. Men vi savner et krav om, at speed pedelecs skal køre med betydeligt lavere hastighed, når de kører i byzoner, siger han.

På mødet blev det vedtaget, at man til efteråret vil se på muligheden for en hastighedsbegrænsning for speed pedelecs i byzoner. Det glæder direktøren, selvom han helst havde set den fartgrænse fra dag ét.

- Det er vigtigt for os at understrege, at vi ikke er maskinstormere eller imod teknologi. Jeg vil hellere have, at unge kører på en speed pedelec end en knallert. Men når det så er sagt, så havde jeg gerne set mere omfattende restriktioner i byzoner. Men nu evaluerer vi om 12 måneder, og så kommer sagen op igen.

Et godt, politisk kompromis

Speed pedelecs

En speed pedelec er et elcykellignende transportmiddel med en elmotor, der ikke slår fra, når hastigheden overstiger 25 kilometer i timen.

En speed pedelec kan nå en hastighed på omkring 45 kilometer i timen ved motorhjælp.

Indtil søndag den 1. juli har den været kategoriseret som en stor knallert, og har ikke haft lov til at køre på cykelstier. Samtidig har man skullet være 18 år for at køre på den, mens nummerplade og motorcykelhjelm har været lovkrav.

Fra søndag den 1. juli må speed pedelecs køre på cykelstier, mens unge på ned til 15 år må køre på speed pedelcs, hvis de har knallertkørekort eller er under uddannelse til bilkørekort.

Ændringerne kom i stand efter Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokratiet havde indkaldt Transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance til et hastemøde.

Prehn kom til mødet med en række krav til ændringer. Blandt disse var hastighedsgrænser og en fast aldersgrænse på 18 år. 

Selvom de ikke blev købt af Transportministeren, så mener Klaus Bondam, at der tale om et udmærket kompromis med kørekortskravet.

- Som gammel politiker, så synes jeg, det er et ok kompromis, de har indgået ved at sige, at man skal have knallertkørekort eller være begyndt at tage bilkørekort, siger Klaus Bondam og fortsætter:

- Som udgangspunkt har vi ikke noget imod speed pedelecs som transportmiddel. Det er i højere grad det, at de skal færdes på cykelstierne i byerne, vi er bekymrede for.

På sin twitterprofil kaldte direktøren pedelecs, der kan køre 45 kilometer i timen på cykelstier i byerne, for "utrygt og usikkert". Fredagens ændringer rokker ikke ved den opfattelse.

Med det vedtagede ændringer in mente, er du som direktør i Cyklistforbundet så tryg ved, at speed pedelecs sendes på cykelstierne på søndag?

- Tryg er måske at spænde buen lidt for hårdt. Jeg er glad for at vi har fået opmærksomhed på denne udfordring. Jeg er sikker på, at alle, der fremover køber en speed pedelec nu er opmærksomme på, at mange mennesker er bekymrede for dette transportmiddel, siger Klaus Bondam.

Ordningen træder i kraft søndag den 1. juli og genevalueres til maj næste år. 

Læs også Fart på cykelstien: Super-elcyklen indtager cykelstierne i weekenden