Spørg os: Hvad sker der med elbilernes batterier?

Hvad gør man med elbilens batteri, når det har udtjent sin pligt? I dag skyder nye fabrikker op, der er designet til at udvinde stort set alle råstoffer fra brugte batterier.


Hvad bliver der af elbilernes batterier, når det engang er brugt op?

Det er et spørgsmål flere læsere har stillet Spørg Os den seneste tid. 

En af dem er Louise fra København: 

- Der er flere og flere som køber el-biler. Jeg vil gerne vide, hvad gør man med batterier, som vil være opbrugte på et tidspunkt? 

Jeg har forsøgt, at finde svaret på det, men det er ikke lykkedes indtil videre. Jeg håber, at kunne få svaret herigennem, skriver hun til os. 

Tilbage i september stillede Tommy fra Roskilde samme spørgsmål. Her talte vi med Poul Norby, der er professor på DTU Energi og specialist i batterier og materiale-forskning. 

På TV 2 Lorry har vi undersøgt, om der er sket en udvikling.

Dette er et af vores Hurtige Svar

Batteriet lever længe

En elbils batteri har en relativ lang levetid. Og når det ikke længere kan trække en bil, er der et stort potentiale for genanvende det brugte batteri.

- Når elbilen udskiftes, eller batteriet ikke kan bruges mere, er der 60-70 procent af dets kapacitet tilbage. Derfor kan det stadig bruges til en form for stationær lagring, for eksempel til vindmøller eller i huse til solcelleenergi, fortæller Poul Norby.

Batteriet kan sidde i bilen i 10-15 år. Herefter kan det bruges til lagring i omkring 10 år. Til sidst kan det skilles ad.

Producenter har ansvaret

I dag indsamles de brugte batterier af producenterne, der sender batterierne til diverse genanvendelsesfirmaer i udlandet, heriblandt Polen.

Producenterne hænger på både ansvaret og regningen for håndteringen af batteriet. I dag er det dyrt, men ifølge Poul Norby vil det ændre sig i de kommende år.

Elbilens batteri

Råstoffer kan bruges til nye batterier

Ifølge Poul Norby er det muligt at trække de fleste råstoffer - hvis ikke alle - ud af batteriet, og bruge det til produktionen af nye batterier. 

Selvom processerne ikke så effektive i dag, følger Poul Norby udviklingen og spår, at producenterne nok skal følge med efterspørgslen. 

- Det kræver, at batterierne er bygget til at blive skilt ad igen, og det er de ikke alle sammen endnu, siger han.

Teslas sporty el-biler har været med til at gøre det prestigefuldt at køre på strøm. Firmaet er også i front på genanvendelse af de værdifulde batterier.
Teslas sporty el-biler har været med til at gøre det prestigefuldt at køre på strøm. Firmaet er også i front på genanvendelse af de værdifulde batterier.
Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Hvad er det nye?

I dag bliver flere fabrikker bygget med det ene formål at udvinde råstoffer og genbruge el-bilernes batterier. 

Poul Norby nævner elbilproducenterne Tesla og Volkswagen som nogle af dem, der går forrest på området.

Amerikanske Tesla har en målsætning genanvende 92 procent af råstofferne i de brugte batterier.

Tyske Volkswagen åbnede sidste år en fabrik i hjemlandet, der er designet til at opnå en lukket kredsløbsproces til genindvinding af råmaterialer fra litium-ion-batterierne.

I en pressemeddelelse om projektet, skriver Volkswagen Group:

- Målet er en industrialiseret genindvinding af værdifulde råmaterialer så som litium, nikkel, mangan og kobolt i et lukket system sammen med aluminium, kobber og plastik. På langt sigt er ambitionen at opnå en genbrugsrate på over 90 %.

USA er også med

Hvornår sker der mere?

Poul Norby fortæller, at genanvendelses-processerne bliver udviklet løbende. 

- Alle batterifabrikker kommer til at trække grundstofferne ud af batterierne på et tidspunkt. Det er bare ikke alle, der gør det endnu, siger han.

Tak til Louise og vores læsere for spørgsmålene!



Hvad undrer du dig over?

Seneste Spørg Os artikler