Genbrugelig madkasse til takeaway skal være med til at redde miljøet

Takeaway-salget eksploderer under corona. Hos udvalgte takeaway restauranter i København kan du nu vælge at få din mad med hjem i en boks af rustfrit stål, som skal afleveres tilbage efter brug.

På sushistedet Saito CPH i København kan du vælge at være god ved miljøet og få din mad med hjem i en boks af rustfrit stål i stedet for den traditionelle pap eller plastikemballage. 

Du skal bare huske at levere den tilbage indenfor 10 dage.

- Hvis man endelig skal lave takeaway, er det jo fedt, at det ikke skaber unødvendig spild. At jeg kan spare en stak engangsemballager hver uge, er jo en sejr, fortæller Takashi Saito, kok og ejer af Saito CPH.

Boksen er et produkt af virksomheden Kleen Hub, hvis ambition er at finde løsninger på al den miljøbelastende emballage, der bruges i dag.

Ved hjælp af en app kan du hos udvalgte restauranter låne boksen med hjem, og derefter har du 10 dage til at aflevere den tilbage til en af restauranterne i netværket. Afleverer du den ikke tilbage inden for den tid, kan du forlænge lånetiden eller købe boksen for 100 kroner.

På stående fod kan du aflevere den tilbage hos en af de 11 restauranter i København, der er med i netværket, og der kommer flere partnere til. De har netop introduceret en boks til sushi samt en termokop af samme materiale til deres sortiment. Produkterne bliver vasket og brugt derefter igen og igen.

Ved hjælp af en app kan du hos udvalgte restauranter låne boksen med hjem, og derefter har du 10 dage til at aflevere den tilbage til en af restauranterne i netværket.
Ved hjælp af en app kan du hos udvalgte restauranter låne boksen med hjem, og derefter har du 10 dage til at aflevere den tilbage til en af restauranterne i netværket.
Foto: Sidsel Babenco - TV 2 Lorry

Robert Dichtl er medstifter af Kleen Hub, og han fortæller, at idéen til boksen kom, da han og nogle venner købte takeaway og indså, hvor meget skrald, de efterlod. Derfor er deres ambition at minimere selve engangsforbruget.

- Problemet, som vi ser det, er engangsbruget. Det er ikke materialet og ikke plastikken, men engangsbruget. Man producerer noget for at bruge det i 20 minutter, og så smider man det ud. Vi tænkte, at det måtte der være en bedre løsning på.

Dog skal forbrugeren gøre sig den ulejlighed at aflevere boksen tilbage. Men det, mener Virgile Blanchet-Møhl, der henter sin mad i boksen hos Saito, ikke er et stort offer:

- Jeg synes ikke, det er så slemt at skulle levere den tilbage. Det er i hvert fald en bedre løsning end at sidde tilbage med alt den plastik, man ellers får med hjem.

Takeaway til sortering

Flere danske virksomheder i TV 2 Lorrys sendeområde arbejder på at nytænke fremtidens takeaway emballage. Og det er der ifølge Pernille Haagen, rådgiver i cirkulær økonomi og materialer ved WWF, brug for:

- Det handler om, at vi skal kreere et smartere forbrug, hvor vi går ind og ændrer lidt på vores forbrugsvaner og lader produkterne leve i længere tid. Og coronatiden har vist, at vi mennesker faktisk godt kan ændre vores vaner, når der er behov for det.

Re-bag A/S udvikler lige nu en ultralet skål, som med tiden skal kunne komme i komposten eller sortere som pap og papir.
Re-bag A/S udvikler lige nu en ultralet skål, som med tiden skal kunne komme i komposten eller sortere som pap og papir.
Foto: Sidsel Babenco - TV 2 Lorry

Hos virksomheden Re-bag A/S arbejder man også på at finde et bedre alternativ til de store mængder miljøbelastende emballage. Her udvikler man lige nu en ultralet skål, man med tiden skal kunne komme i komposten eller sortere som pap og papir:

- Vi erstatter plastik i vores takeaway-emballager. Alt det plastik, der er i vores convenience-food-emballager, skal væk, så vidt det er muligt, fortæller Mette Vinding, CSR-chef hos Re-bag A/S, som har udviklet produktet i tæt arbejde med Teknologisk Institut.

Skålen er lavet af træfibre og er på vej til at blive testet af hos restaurantkæden Sticks 'N' Sushi. 

Mette Vinding forklarer, at deres fokus er at skabe så lidt affald som muligt:

- Lægger man den til kompost efter brug eller skulle den ende i naturen, vil den i løbet af fire uger blive opløst, og det eneste, der vil være tilbage, er en smule sandkorn.

I 2020 har leveringsportalen Just Eat oplevet en stigende efterspørgsel på 20-30 procent i Region Hovedstaden.
I 2020 har leveringsportalen Just Eat oplevet en stigende efterspørgsel på 20-30 procent i Region Hovedstaden.
Foto: Sidsel Babenco - TV 2 Lorry

Fast-food salg eksploderet under corona

Hvis du har købt mere takeaway under coronatiden, er du ikke alene.

Grundet restriktionerne er restauranter lukket ned, men flere køkkener tilbyder i stedet, at du kan få maden med hjem. Og det siger mange af os ja tak til.

I 2020 har leveringsportalen Just Eat oplevet en stigende efterspørgsel på 20 - 30 procent i Region Hovedstaden, og hos restaurantkæden Sticks 'N' Sushi har man mærket stigningen:

- En stor del af vores restaurantdrift er jo blevet omlagt til takeaway efter de nye restriktioner er blevet sat ind. Så vi har oplevet en ret stor stigning i vores takeaway salg, fortæller Anders Kjørup, CCO ved Sticks 'n' Sushi.

Det øgede salg af takeaway har også den konsekvens at store mængder emballager kun bliver brugt én gang for derefter at blive smidt ud.

Det er en af de helt store udfordringer i det store plastikregnskab i dag, og FN har erklæret engangsplastik for den største miljømæssige udfordring i verden.

Flere af de emballager, der hurtigt ender i folks skraldespand, er ifølge Pernille Haagen, rådgiver i cirkulær økonomi og materialer ved WWF, i god nok kvalitet til at blive brugt flere gange:

- I min optik er det et kæmpe ressourcespild, når vi lader en rigtig god plastikemballage gå til spilde efter en ultrakort forbrugsfase på et par minutter. Det er alvorligt. Og det er et problem.

Hun mener hertil, at der skal bringes fokus på måden, vi håndterer emballagerne efter brug: 

- Vi skal se på, hvad der rent faktisk bliver af dem. For alt, vi producerer, bliver jo til affald et eller andet sted.

Engangsplast bliver forbudt

Globalt og lokalt samarbejde

I EU bliver der brugt 16 milliarder engangskopper hvert år.

Men selvom vi måske ikke tænker over, hvor kaffekoppen ender, når vi køber kaffe på gåturen, er der andre, der arbejder for at finde løsninger på problematikken.

Verdensmål I Værdikæden er et projekt af Global Compact Network Denmark, der udspringer af FN. Her arbejder man på at finde løsninger på den danske restaurationsbranches store bæredygtighedsudfordringer, herunder takeaway emballage.

Over 70 aktører fra branchen arbejder sammen i projektet. Både lokale og store restauranter, offentlige og politiske aktører er involveret. Sticks'n'Sushi har været en del af projektet i 2 år og arbejder blandt andet sammen med Madklubben og en række andre aktører på tværs af branchen:

- For os er der jo ikke nogen optimale løsninger på problemet lige nu, så det handler i virkeligheden om ikke at stoppe med at lede. Vi er med i Global Compact og Verdensmål i Værdikæden, fordi vi faktisk leder efter nogle bedre løsninger i morgen, end dem vi havde i går, fortæller Anders Kjørup, CCO hos Sticks'N'Sushi

Senest er Sticks'N'Sushi begyndt at levere mad i et genbrugeligt net og sushibakkerne er lavet af genbrugsplast, som kan sorteres.

Er du i tvivl om, hvordan du skal sortere dit takeaway-affald? Kig i faktaboksen herunder og få et par tips.

Sådan skal du sortere dit takeaway affald

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Forbrug

Bageri

Klamme fund i bagerier udløser politianmeldelse og bøder

eksempler

Se tricksene: Sådan bliver du lokket til at købe mere på nettet

vandrør

Sådan undgår du frosne vandrør i sommerhuset - og det gør du, hvis skaden er sket

lidl høje gladsaxe

Supermarked lukket efter lort i handske

Lorryland

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere