Ambulancer og brandbiler får fartbøder under udrykning

Stærekasser på vejene giver mange timers ekstraarbejde til beredskaberne.

Det skal gå hurtigt, når udrykningskøretøjerne skal frem - og stærekasserne blitzer dem lystigt. Foto: Martin Sylvest Andersen/Ritzau Scanpix

Stærekasser, der automatisk registrerer forbipasserende bilers hastighed, kan ikke skelne mellem udrykningskøretøjer og almindelige biler.

Det giver mange timers ekstraarbejde til beredskaberne. Og de fleste bødeforlæg står de sjællandske beredskaber for.

Læs også Se strækningerne: Her kommer der nye stærekasser op

- Det er en absurd situation, siger sekretariatschefen i Danske Beredskaber, Bjarne Nigaard.

Beredskabernes køretøjer overskrider i sagens natur ofte hasgtighedsgrænserne, når de skal frem under udrykning.

Det resulterer i så mange fartbøder og efterfølgende bøvl, at Danske Beredskaber nu har henvendt sig til Vejdirektoratet og Rispolitiet om sagen.

Ofte går der måneder, før bøden er endeligt annulleret i systemet, og i den tid er brandfolkene naturligvis meget bekymrede for deres fremtid. Det kan vi simpelthen ikke byde dem.

Bjarne Nigaard, sekretariatschefen i Danske Beredskaber

For i det år, der har været opsat stærekasser langs de danske veje, er der registreret ikke mindre end 260 hastighedsoverskridelser - og dem har beredskaberne fået tilsendt bødeforlæg for.

Beredskaberne ender med at slippe for bøderne - men det koster mange timers ekstra arbejde.

- Det kan ikke være rigtigt, at vi skal bruge så mange ressourcer på at annullere bøder, blot fordi det hele foregår automatisk, og der dermed ikke er nogen manuel kontrol forud for udstedelsen af bøder. Det er spild af beredskabernes tid, men det er så sandelig også spild af borgernes penge, siger Bjarne Nigaard.

260 fartbøder - flest på Sjælland

Danske Beredskaber har opgjort de 260 fartbøder på landets forskellige beredskaber, og langt hovedparten af dem lander hos Hovedstadens Beredskab og Beredskab Øst.

I det område, Hovedstadens Beredskab dækker, er der opsat stærekasse et enkelt sted i begge køreretninger, og det har foreløbig udløst 87 fartbøder. Også hos Beredskab Øst er der stærekasser et enkelt sted, og her har det udløst 90 fartbøder.

Sådan fordeler fartbøderne sig til udrykningskøretøjer

Beredskab Øst: 90 stærekassesager i 2019

Hovedstadens Beredskab: 87 stærekassesager i 2019

Nordjyllands Beredskab: 20 stærekassesager i 2019

Østjyllands Beredskab: 11 stærekassesager i 2019

Brand & Redning MisdtVest: 15 stærekassesager i 2019

Sydvestjysk Brandvæsen: 7 stærekassesager i 2019

Beredskab Fyn: 6 stærekassesager i 2019

Lolland-Falster Brandvæsen:  0 stærekassesager i 2019

Slagelse Brand & Redning: 24 stærekassesager i 2019

Men selv om beredskaberne ender med ikke at skulle betale fartbøder, så giver det ekstra-arbejde, når de enkelte beredskaber skal dokumetere, at der har været tale om et køretøj under udrykning, og samtidig er førerne af bilerne nervøse.

 - I mange tilfælde har brandfolkene passeret stærekasserne med så høj fart, at de står til at få klip i kørekortet eller i værste tilfælde at få frakendt kørekortet. Ofte går der måneder, før bøden er endeligt annulleret i systemet, og i den tid er brandfolkene naturligvis meget bekymrede for deres fremtid. Det kan vi simpelthen ikke byde dem, siger Bjarne Nigaard.

Intet sket

Allerede i marts i år gjorde Danske Beredskaber opmærksom på problemet sammen med Danske Regioner, der har det samme problem, når ambulancerne rykker ud.

Rigspolitiet lovede dem at finde en løsning, men Danske Beredskaber oplyser, at der nu syv måneder senere intet er sket.

Læs også Efter gentagne hærværk: Nu blitzer stærekasserne igen

Og imens blitzer stærekasserne løs.

Hver gang det er et udrykningskøretøj, der registreres med for høj part, så skal de enkelte beredskaber bruge i omegnen af 2,5 time på at få bøden annulleret.

Først en løsning i 2020

Det er Vejdirektoratet, der ejer stærekasserne, men det er Rigspolitiet, der udsteder bøderne.  Rigspolitiet oplyser til TV 2 Lorry, at de arbejder på sagen og formentlig har en løsning klar i begyndelsen af næste år.

- Rigspolitiet har i forbindelse med dette arbejde bl.a. indhentet oplysninger fra Færdselsstyrelsen vedrørende de beredskabsaktører (myndigheder/virksomheder/personer), som aktuelt har en udrykningstilladelse. Rigspolitiet er netop nu i gang med at kontakte alle disse aktører, som anmodes om senest den 6. december 2019 at redegøre for deres registreringer af de enkelte udrykningskørsler mv. til brug for det videre arbejde, skriver de i et svar til TV 2 Lorry.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik