I 2010 aflyste DSB efterkontrol ved togafgangene på Kystbanen for at spare tid. Efterkontrollen blev genindført efter et uheld i april 2015, hvor en kvinde fik frakken i klemme og blev slæbt efter toget, da hun forsøgt at nå med toget, inden det kørte.
Havarikommissionen har undersøgt ulykken, og i en rapport konkluderer kommissionen, at der i de 5 år, hvor der ikke var efterkontrol ved afgangene, var 38 hændelser i forbindelse med afgange. I 13 tilfælde har passageren haft en hånd, arm eller fod i klemme.
- Vi noterer os, at Havarikommissionen er kommet frem til samme konklusion, som en intern undersøgelse i DSB afdækkede umiddelbart efter ulykken sidste år. På baggrund af DSB’s egen undersøgelse i april 2015 genetablerede DSB Øresund efterkontrol, lyder reaktionen på rapporten fra Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen, der er sikkerhedschef og underdirektør i DSB Sikkerhed, i et skriftligt svar til TV 2 Lorry.